Många, eller kanske de flesta av oss, är svaga för cabrioleter. Trots våra nordliga breddgrader är det något alldeles extra att kunna fälla ner taket på bilen och njuta av de få sommardagar som lämpar sig för att bara vara ett med vägen under bar himmel. Och trots ett relativt begränsat användningsområde, snålt med bagageutrymme och, i de flesta fall, ett baksäte knappt värt namnet finns det ändå ett ganska brett utbud av modeller att välja mellan. Audi, BMW, Porsche…

Listan kan göras lång med dyrgripar, och sedan har vi bilen som går mot strömmen och kostar en bråkdel av de fina konkurrenterna, men som är minst lika underhållande – Mazda MX-5.

Och det är här Fiat 124 kommer in i bilden.

Fiat 124 Spider

Läs också: Porsche Panamera 4: Rymlig, modern och sportig

Den nyss återupplivade 124 Spider bygger till nämligen till stora delar på just Mazda MX-5, vilket knappast är en nackdel. Designen är emellertid helt egen och påminner en hel del om originalet från 60-talet om ni frågar oss. Och visst drar den blickar till sig. Inte bara på grund av att den är en relativt ovanlig syn på våra vägar, utan även för att den är riktigt snygg och de främre strålkastarna med led-teknik är riktigt läckra. Mer klassisk och retro än Mazdas mer aggressiva och sportiga framtoning.

Fiat 124 Spider

Fiat 124 Spider är strikt två-sitsig med lågt placerade säten med sidostöd vilket ger en sportig känsla. Närheten till vägbanan är påtaglig och insteget är en utmaning. Väl på plats möts vi av en nästan identisk utformad kupé jämfört med Mazdas dito med hög kvalitetskänsla rakt igenom. På övre delen av mittpanelen finns en modern display på 7 tum som styr med hjälp av ett vred, samt tre funktionsknappar placerade mellan sätena.

Fiat 124 Spider

Menysystemet är enkelt uppbyggt och det tar inte många minuter för att komma in i det hela. Avsaknaden av touch-funktion gör att exempelvis inmatning av resmål i navigatorn tar ett tag, men i övrigt lirar det riktigt bra. Skärmen är emellertid inte tillräckligt ljusstark för att fungera klanderfritt med taket nedfällt i kombination med starkt solljus. Till infotainment-systemet hör även dab-radio samt ett rejält ljudsystem signerat Bose, med nio högtalare varav fyra inbyggda i nackstöden. Sweet!

Fiat 124 Spider

Handskfack och mugghållare saknas, något som kompenseras med ett litet låsbart fack mellan stolarna i axelhöjd. Alltid något, men just bristen på smarta förvaringsfack är ett irritationsmoment. Taket fälls ner manuellt genom ett enkelt handgrepp och det går på ett par sekunder, lika så när det ska upp igen. Riktigt smart konstruerat och taket tar inget anspråk av plats i bagageutrymmet. Ett bagageutrymme som för övrigt rymmer 140 liter, det vill säga ett par weekend-väskor på sin höjd.

Fiat 124 Spider

Den stora, förutom det visuella, och mest påtagliga skillnaden gentemot MX-5:an är motorn: Fiats turboladdade 1,4 liters-motor på 140 hästkrafter. Det låter kanske inte så imponerande men med tanke på bilens låga vikt på 1 050 kilo räcker det mer än väl. 0–100 km/h avhandlas på 7,5 sekunder och toppfarten är 215 km/h. Växellådans extremt korta slag och grymma precision understryker sportigheten och drivningen sker på bakhjulen – precis som det ska vara på en sportbil! Uppförandet är annars väldigt lik MX-5: ans och gokart-känslan finns där, vilket är ett gott betyg.

Vad gäller förarassistsans-funktioner finns inte mycket att skriva hem om. Farthållare finns, dock ej adaptiv och döda vinkeln-varnare och filhållnings-system lyser med sin frånvaro. Backkamera finns och trots en bra runtomsikt är den guld värd i trånga utrymmen.

Fiat 124 Spider