Spel som släpps i dag är långt ifrån så frustrerande svåra som de var under 80-talet. Det finns så klart undantag, som Dark Souls-serien, men det är mer regel än undantag att utvecklarna gillar att hålla spelaren hårt i handen.

I förra veckan startade en konversation på Twitter där ämnet behandlades. Trådstartaren Jennifer Scheurle, som är spelutvecklare på Assassin's Creed, frågade andra i branschen om de ville dela med sig av hur spelen de gjort faktiskt fungerar.

Det påbörjade en mängd intressanta avslöjanden där bland annat Ken Levine, skapare av Bioshock, berättade att de första skotten som avlossades i det dystopiska äventyret alltid missade.

Andra berättade att man lagt till extra hälsa för att skapa känslan av att ”precis överleva”. Paul Hellquist, som jobbat med Bioshock och Rick Lesley från Shadow of Mordor-teamet, var två som röjde denna hemlighet.

Tråden växte och växte och vill du läsa mer kan du klicka dig hit. Men varningen utfärdas – dina käraste spelminnen kan riskeras att slås sönder.