Opel Insignia var faktiskt en av de första bilarna vi på M3 testade när vi landsatte vår motorbevakning med fokus på teknik i bilar och samtidigt fyllde ett tomrum i bevakningen. Detta är snart fyra år sedan och på just teknikområdet, oavsett om det gäller förarhjälpmedel eller infotainment, har det hänt otroligt mycket – och tempot bara ökar.

Opel Insignia

Även om Insignia vid testtillfället hade några år på nacken imponerades vi av både komfort och trivsel, men inte minst av tekniken. Här fick vi döda-vinkelvarnare, adaptiv farthållare och infotainmentsystemet, Intellilink som inkluderade en 8-tums färgskärm med touchfunktioner. Opel visade redan då att lyx inte behövde kosta skjortan. Nu skriver vi 2017 i böckerna och en ny generation Insignia har precis sett dagens ljus. Och det är ett spännande år när det gäller Opel, med en rad lanseringar, såsom Crossland X och Grandland X.

Läs även: Mercedes E400 4Matic Coupé - med föraren i centrum

Insignia är ny från grunden och har egentligen inget gemensamt med den gamla modellen förutom då namnet. Rent utseendemässigt är den är flera resor snyggare, framför allt i fronten. Testbilen är halvkombimodellen Grand Sport, som också är först ut på marknaden. Sports Tourer , det vill säga kombimodellen, kommer senare och den har vi inte hunnit provköra ännu. Kombimodellen är givetvis högintressant och kommer garanterat vara den som står för merparten av försäljningen i Sverige. Kanske helt i onödan då bagageutrymmet i Grand Sport är väl tilltaget och rymmer hela 490 liter (och med fällt baksäte 1 665 liter). Imponerande!

Opel Insignia

Interiören i Insignia är riktigt lyckad med kvalitetskänsla i panel, reglage och knappar. Instrumenteringen består av två analoga visare samt en digital i mitten som förutom hastighet kan visa färddata, media, telefon, navigation samt inställningar. Det är inte det snyggaste gränssnittet vi stött på, men det fungerar och det är huvudsaken. Centralt placerad på mittkonsolen hittar vi en 8-tums färgdisplay med Opels infotainmentsystem Intelli Link (R 4.0). Systemet är enkelt att hitta i, men även här skulle tillverkaren behöva se över gränssnittet som är intetsägande. Tur då att Apple Carplay finns till förfogande (liksom Android Auto), vilket i detta fall ger en trevligare upplevelse.

Opel Insignia

Insigna är även uppkopplad tack vare ett inbyggt sim-kort. Tjänsten kallas Onstar och innebär bland annat att du med hjälp av den dedikerade appen kan få information i din mobil om räckvidd och var din bil står parkerad. Det går också bra att låsa- och låsa upp bilen, tuta samt blinka med lamporna. Här kan du även begära hjälp om en olycka inträffat. Det fungerar smidigt, men Opel har en bit kvar till exempelvis Mercedes eller Audis liknande lösningar.

Läs även: Volvo XC60 D5: Bättre än föregångaren - på alla punkter

Opel Insignia

Testbilen har en 170 hästkrafter stark dieselmotor på 2 liter som levererar 400 Nm vridmoment och som tillsammans med den manuella lådan resulterar i en välbalanserad komfortabel gång inte helt utan sportig känsla. Kontakten med vägbanan är fin och det känns aldrig oroligt, inte ens när vi provocerar chassit i snäva kurvor i relativt hög fart. Är det något som vi tycker mindre bra så är det ljudisoleringen och i motorvägsfart uppstår ett vägbrus utan dess like. Om det enbart beror på testbilens 18-tumare låter vi vara osagt men behagligt är det inte.

Opel Insignia

När det gäller förarhjälpmedel och säkerhetslösningar får vi det mesta, klart jämförbart med vad vi vanligtvis hittar i dyrare premiumbilar. Här ingår head-up-display och 360-graderskamera, adaptiv farthållare (kökörningsassistent om du valt automatlåda), döda vinkeln-varnare, Lane Keep Assist, Lane Departure Warning liksom Rear Cross Traffic Alert för att nämna de mest intressanta. Därtill kan vi lägga Matrixstrålkastarna med 32 led-lampor som effektivt och snabbt maskerar mötande trafik.

Läs även: Volvo V90 Cross Country - en skogsmulle med stil

M3 medalj

Insignia (1,5 Turbo bensinmotor med 165 hk) kan bli din för från 229 900 kronor med utrustningsnivån Enjoy, som bland annat inkluderar On Star-tjänsten, 17 tums-fälgar, infotainmentsystem (7-tumsskärm) samtliga säkerhetslösningar förutom backkamera och varningssystem för korsande trafik. Detta kan inte ses som något annat än ett fyndpris med tanke på storleksklass och utrustning. Den fullutrustade testbilen (2.0 CDTI) landar på 329 500 kronor och då ingår precis allt. Ett riktigt attraktivt pris även det!

Omdöme

Konkurrenterna bör se upp, nya Insignia är en snygg och prisvärd familjelastare som även fullutrustad hamnar under 7,5 basbelopp. Trist infotainment och dålig ljudisolering till trots – Insignia är kanske årets (och klassen) vettigaste köp.

plus

Pris
Köregenskaper, komfort och lastutrymme
Uppkopplad och kan fjärrstyras från mobilen

minus

Trist gränssnitt i menysystemet
Ljudisoleringen

Fakta Opel Insignia Business 5-dörrar 2.0 CDTI

Pris från: 279 900 kronor 
Pris testbil: 329 500                                   
Motor: 2,0 liter fyrcylindrig dieselmotor.
170 hk vid 3 750 varv/min, 400 Nm vid 1 750 – 2 500 varv/min                         
Prestanda: 0–100 km/h, 8,8 sek
Toppfart 226 km/h                                     
Förbrukning (enl. tillverkaren): 5,6 l/100 km
Förbrukning (enligt våra mätningar): 6,5 l/100 km
CO2-utsläpp: 147 CO2 (g/km vid blandad körning)                         

Betyg 8 av 10