The Data Dollar Store
Foto: Kaspersky Lab

För att belysa hur värdefulla våra personuppgifter är för internetföretag som Google och Facebook har Kaspersky Lab öppnat en popup-butik i London kallad The Data Dollar Store.

Butiken är som vilken annan exklusiv tillfällig butik som helst med unika tryckta tröjor, muggar och screentryck designade av streetkonstnären Ben Eine. Istället för att betala i pund tar butiken bara emot kundernas privata data. En mugg kostar tre foton, sms eller mejl. För att köpa en t-tröja måste du ge dina senaste tre foton, sms eller mejl utan att kunna välja.

De unika trycken är betydligt dyrare: De ger din telefon till butikspersonalen som bläddrar runt och väljer ut fem foton, vilka som helst. Du kan tacka nej och försöka pruta (”nej inte den nakenbilden, kan du inte ta någon annan?”), men butiken har sista ordet.

Kaspersky och Ben Eine säger till Engadget att syftet är att uppmärksamma allmänheten på hur vi ger bort den här typen av känslig data varje dag när vi delar bilder och annat på sociala medier.