Vi har sedan tidigare rapporterat att Facebook tänker satsa på egna tv-program i framtiden. Och nu vet vi hur mycket tack vare uppgifter till The Wall Street Journal som säger att Facebook tänker lägga så mycket som upp till en miljard dollar, alltså cirka 8 miljarder kronor, på egna tv-program under 2018.

Missa inte: Apple påstås lägga 8 miljarder på 10 nya serier nästa år 

Detta visar på en storsatning från Facebooks-sida vad gäller videomaterial. Förra året hade företaget också samarbeten med flera stora mediehus för att de skulle använda Facebooks nya live-funktion.

Samtidigt är 8 miljarder kronor fortfarande ganska blygsamt i jämförelse med streamingjättar som Netflix och Amazon som satsade 48 miljarder respektive 36 miljarder kronor under 2017. Enligt Wall Street Journal kan Facebooks satsning dock öka beroende på hur väl mottagna den första omgången program blir.

Sedan tidigare är det också klart att Facebooks program på sikt är tänkta att finansieras helt med hjälp av reklam. Innehållsproducenten får då 45 procent av intäkterna medan resten går till Facebook.