Isuzu storsatsar i Sverige med sin D-max-pickis som säljs i ett stort antal utföranden skräddarsydda efter olika behov. Konkurrensen i det här segmentet är för tillfället, när alla stora aktörer nyligen släppt nya modeller – och Isuzu ligger lite efter försäljningsmässigt hittills i år. Är D-Max Viking modellen som ska hjälpa tillverkaren jaga ifatt storsäljarna från Volkswagen, Nissan, Ford och Toyota? Vi har testat den nya modellen en vecka uppe i Västerbotten, och vi är inte helt övertygade.

Lastbilskänsla

Det knattrar ordentligt i dieselmotorn när vi drar igång D-Max Viking och känslan av att vi rattar en riktig arbetshäst är påtaglig. Först tror vi någon har vaxat ratten, men det är helt enkelt så att materialvalen inte är lika greppvänligt som bilen vi kör precis innan.

Interiören i bilen överlag känns inte premium, men positivt är att det finns gott om förvaringsutrymmen, som exempelvis dubbla handskfack. Vi sitter högt i bilen och kan justera ratten i höjdled, dock inte i djupled vilket är lite synd. Stolarna är relativt bekväma, men komforten är inte lika hög som i exempelvis Nissan Navara eller Ford Ranger. För att inte tala om Volkswagen Amarok som är bäst i klassen på den punkten.

Isuzu D-max Viking

Klen men snål motor

Motorn i testbilen är fyrcylindrig dieselmotor på 1,9-liter, och denna har matchats med en sexväxlad automatlåda. Vi snackar inte direkt körglädje, men den gör jobbet och är hyfsat bränslesnål. I övrigt går bilen ganska hårt och stötigt (och då har ändå Viking-modellen lite mjukare fjädring). Det här är inte en pickup du vill ligga och bränna mil med på motorväg. På den positiva sidan har vi inte några problem med att snitta under 0,8 liter/mil när vi kör E4:an norrut från Stockholm en regnig septemberdag.

Missa inte: M3 testar nya Nissan Navara Trek

Väl ute i bushen, i vårt fall under en veckas älgjakt, är bilen i sitt rätta element och den tar sig fram riktigt bra. Här finns lågväxel att ta till och i branta utförsbackar kan du använda Hill Descent-funktionen som bromsar automatiskt. Markfrigången är 23,5 centimeter vilket är fullt godkänt om än inte i närheten av Toyota Hilux 29 centimeter.

Viking-versionen kommer med ett Rolltop-lock från Mountain Top, och det håller tätt under testet trots intensivt regnande under en hel vecka. Flaket i testbilen är klätt i en sträv matta, vilket är väldigt praktiskt om du inte vill att packning ska glida omkring. Men det är ingenting du vill lasta upp en älg på, eller ens ställa dina leriga kängor på.

I övrigt på utrustningslistan märks extraljus i grillen, en tuff Sportsbar, parkeringssensor bak, niotums navigator, sidoinsteg, dragkrok och tonade rutor bak. Och svarta skärmbreddare, vilket bidrar till det snygga och tuffa utseendet.

Isuzu D-Max
Bilens MMI stöder Apple Carplay vilket är en liten tröst som kompenserar delvis för systemets egna brister.

Blek pekskärm

Skärmen i bilen är en ganska blek historia som inte alls platsar i en bil från 2017. Backkameran är smidig, men det är märkligt att backsensorerna visar avstånd till hinder i backspegeln, så att du måste hålla reda på två skärmar när du backar bilen. Navigatorn fungerar okej, men vi trivs i övrigt inte speciellt bra med MMI:t i Isuzu D-max. Det känns föråldrat, och vid ett tillfälle får vi upp ett felmeddelande och sedan slutar rattkontrollen för ljudet att fungera (tills vi starta om bilen). Dessa kontroller är för övrigt inte speciellt användarvänliga, men snabbknapparna vid skärmen är ännu värre och känns som de suttit på en billig leksak.

Isuzu D-Max Viking
Efter det här felmeddelandet fungerade inte knapparna på ratten förrän vi stannat bilen och startat om den igen.

Däremot ska Isuzu ha plus i kanten för att det finns stöd för Apple Carplay, samt ett godkänt ljud i ljudanläggningen. Tyvärr kan du glömma att prata i handsfree om du kör i över 50 km/h. Om det beror på ljudnivån i kupén eller på en dålig mikrofon vet vi inte, men personerna i andra änden av linan hör knappt vad vi säger.

Isuzu D-Max
Lite märkligt att backkamerabilden visas på pekskärmen medan indikatorerna för parkeringssensorerna bak syns i backspegeln. Inte smart...

Här finns även en hdmi-ingång, vilket också är något som påminner oss om svunna tider när mediaspelare och dvd-spelare utan skärm var hett. Knappast relevant i dag när det finns smartphones och surfplattor.

Läs även: Fullmatad Volkswagen Amarok imponerar

Bilen vi testar är av typen Double Cab, men du sitter inte jättebekvämt i baksätet. Benutrymmet är helt okej men även i baksätet märker vi av den plastiga och glatta finishen. Stolarna andas dessutom bruksbil.

Isuzu D-max Viking
Bilen har okej markfri gång och den tar sig fram bra på dåliga vägar.

Omdöme

Även om vi skulle bortse från att MMI:t är föråldrat och från att materialvalet känns billigt i interiören har vi svårt att se varför någon skulle välja Isuzu D-max Viking framför en Mitsubishi L200, Nissan Navara eller kanske en Ford Ranger, beroende på din budget. Isuzu D-Max Viking känns robust och pålitlig på vägen, men den är förhållandevis dyr samtidigt som den känns föråldrad. Och det är absolut ingenting för dig som är ute efter en pickup med suv-känsla.

plus

Förhållandevis låg bränsleförbrukning
Bra framkomlighet
Gasdämpad flaklucka
Snygg!

minus

Komforten
MMI:t
Klen motor
Förhållandevis dyr

Fakta Isuzu D-max Viking

Tillverkare: Isuzu
Pris: 487 375 kr (inkl moms)
Biltyp: Pickup
Motor: 4-cylindrig 1,9-liters Diesel
Drivning: 2/4-hjulsdrift med lågväxel
Effekt: 164 hk (120 kW), max vridmoment 360 Nm vid 2000-2500 r/min
Växellåda: 6 växlars automatlåda
Prestanda: Toppfart 180 km/h, 0-100 km/h 12,9 sekunder
Bränsleförbrukning: 7,8 l/100 km blandad körning (fabriksuppgift)
CO2-utsläpp: 205 g/km
Max dragvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 029 kg
Säkerhet: Fyra stjärnor i Euro NCAP
Nybilsgarant: 5 år/10 000 mil

Betyg: 3 av 5