När nya Audi A5 presenterades för drygt ett år sedan var det många av oss som undrade om det verkligen redan var dags för ett generationsskifte. Modellen som lanserades för första gången 2007 är fortfarande eftertraktad – det visar inte minst andrahandsvärdet. Men allt är inte yta, och visst fanns det skäl till en förnyelse, inte minst när det gäller teknik. Och just teknik är något det finns gott om i alla Audi-modeller numera.

Audi S5

S- och RS-modellerna lanseras av naturliga skäl något senare, men är inte mindre intressanta för det. Nu snackar vi både utseende, utstrålning och grym prestanda. Mycket är sig likt interiört-mässigt i Audi S5 jämfört med den ”vanliga” A5, liksom Audi A4 som den delar plattform med. Den enda egentliga skillnaden är klädseln med S-loggor och lite mer sportiga detaljer. Kupén andas kvalitet och den kliniska perfektionen i allt från reglage, knappar och paneler till sömmarna i stolklädseln finns här. Inget knarrande, ingen billig plast och den redan inbitne kommer känna igen sig direkt.

Audi Q2: Djärv design och massor av härlig teknik

Givetvis hittar vi Audis ”virtual cockpit” bakom ratten, den numera helt digitala displayen med en 12,3 tum stor TFT-skärm och en upplösning på 1.440 x 540 pixlar, som i sällskap med skärmen på 8,3 tum på mittkonsolen visar föraren all relevant information. Givetvis erbjuds konstant uppkoppling med fastmonterat sim-kort, som numera är standard. Användarvänligheten i menyerna och logiskt placerade reglage och knappar är onekligen en av styrkorna hos Audi. Bara en sådan sak som att få navigationen presenterat i Google Earth-format är svårslaget. Det enda vi tycker saknar samma höga klass är ljudkvalitén från B&O-systemet. Trots 3d-ljud och en mängder av inställningsmöjligheter får vi inte till det riktigt, och det är främst basåtergivningen som kommer till korta.

Audi S5
Rymmer mer än man tror. 455 liter (1 300 liter om man fäller baksätet)

Pratar vi ”S” handlar det givetvis om vad som finns under huven. Den 354 hästkrafter starka V6:a med turbo levererar prestanda som heter duga och 0-100 avverkas på 4,7 sekunder. Det hela ackompanjerat av ett härligt motorljud.

Fyrhjulsdriften gör att vi behöver koppla ur alla säkerhetssystem för att ens förnimma ett hjulsläpp vid full acceleration. Samspelet med den åttastegade automatlådan fungerar klanderfritt och tillsammans med adaptiv dämpning levereras en perfekt avvägning gentemot underlaget beroende på om du vill köra sportigt eller mer komfortabelt.

Audi S5

När vi kommer till förarhjälpmedel finns såklart det mesta, däribland head-up-display, döda-vinkeln-varnare, en vansinnigt effektiv och en adaptiv farthållare som reagerar blixtsnabbt och inte bara håller avstånd till framförvarande bil. Vi

M3 rekommenderar

får heller inte glömma Matrix led-strålkastarna. Få, om ens någon, slår Audi på fingrarna när det gäller adaptiv belysning. Lägg därtill galet snygga dynamiska blinkers.

Omdöme

Audi A5 är en av de snyggaste sportcoupéerna som finns på marknaden. Med Audi S5 kompletteras ekipaget med imponerande prestanda. En vägmaskin av rang fylld med allt du kan begära i teknikväg. Vi är imponerade, men skippa ljudsystemet från Bang & Olufsen och spara 10 000 kronor.


Fakta Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro

Pris från: 628 000 kronor
Pris testbil: 869 100 kronor
Motor: Bensin, 3,0 liter sexcylindrig V-motor, 354 hk vid 5 400-6 400 varv/min, 500 Nm vid 1 370 – 4 500 varv/min
Prestanda: 0–100 km/h, 4,7 sek Toppfart 250 km/h Förbrukning (enl. tillverkaren): 7,3 l/100 km
Förbrukning (enligt våra mätningar): 9,0 l/100 km
CO2-utsläpp: 166 CO2 (g/km vid blandad körning)

plus

Köregenskaper, komfort och lastutrymme
Konstant uppkopplad och kan fjärrstyras från mobilen
Virtual Cockpit

minus

Ljudsystemet
Dyr

Betyg 9 av 10