Upp till 10 000 kronor för en elcykel, elmotorcykel eller elmoped. Så mycket pengar har svenskarna kunnat ansöka om via den elfordonspremie som sjösattes i år. Totalt har fler än 50 000 bidrag redan betalats ut, och enligt Naturvårdsverkets statistik återstår endast 19 procent – 77 miljoner kronor – i den särskilda pott som regeringen avsatt för ändamålet. I juli utökades den dessutom med ytterligare 45 miljoner och började även att omfatta eldrivna utombordsmotorer.

Stort test: Här är de hetaste elcyklarna du kan köpa just nu

Innebär det här att det är bråda dagar för hugade konsumenter som inte slagit till ännu? Enligt Tomas Hallqvist, chef vid Naturvårdsverkets miljöbidragsenhet, väntas den nuvarande bidragspotten räcka till andra halvan av september.

– Ja, det är mitt estimat om det nuvarande söktrycket kvarstår, och det ser det ut att göra.

De ansökningar som eventuellt kommer in efter att premiepengarna tagit slut kommer att lagras i väntan på vidare direktiv, säger Tomas Hallqvist.

– Då lagras de i väntan på att regeringen antingen skjuter till mer pengar, alternativt tills dess att 2019 års budget kommer tillhanda. Mycket är fortfarande oklart i dagsläget, särskilt med tanke på att det snart är val i Sverige. Elfordonspremien är ju en satsning av den sittande regeringen.

Beslutet att premiera köp av särskilda elfordon har vid flera tillfällen kritiserats av Alliansen, som tycker att pengarna kunde användas på bättre sätt i miljöfrågan. Den nuvarande regeringens premieplan ligger på tre år.

Helt kört är det dock inte för den rådvillige elcykelköparen. Mer pengar kan komma att skjutas in i potten för 2018. Detta står att läsa på Naturvårdsverkets informationssida. Mer exakt säger man sig ha fått signaler från regeringen om att ytterligare pengar ska kunna betalas för 2018.

Extra populär i södra Sverige

Halland är det län där flest ansökningar beviljats sett till invånarantal – 10,6 av 1 000 invånare. Gotland, Kronoberg, Blekinge och Skåne fullbordar topp fem. Längre norrut ser intresset svalare ut. Norr- och Västerbotten återfinns längst ned på listan, tillsammans med län som Södermanland, Värmland och Stockholm.


Tidigare (2017-12-15):

Elfordonspremien klubbad – det här gäller

I dag publicerades de slutgiltiga reglerna för den så kallade elfordonspremien, som börjar gälla från och med den 1 februari 2018. Målsättningen är att förbättra förutsättningarna för klimatvänlig transport och få fler svenskar att lämna bilen hemma när de ska pendla.

– Forskningen visar att elcyklar är ett substitut för bilar. Alla måste inte längre ha ett ton stål hemma på uppfarten för att kunna ta sig runt, säger miljöminister Karolina Skog i ett uttalande på regeringens hemsida

Totalt ska 350 miljoner kronor avsättas årligen mellan 2018-2020. Premien kan du ansöka om hos Naturvårdsverket när du införskaffat ett nytt elfordon som uppfyller kraven för premien. Det är dessa krav som nu konkretiserats av regeringen – och här är vad som gäller:

Det här gäller för elfordonspremien:

  • Premien riktar sig mot privatpersoner som fyllt 18 år. 
  • Premien kan användas en gång per person.
  • Premien avser köp av elcykel, elmoped eller elmotorcykel, samt ett antal fordon som används av personer med fysisk funktionsnedsättning.
  • Premien omfattar inte segway, elsparkcykel eller hoverboard.
  • Elfordonet ska kunna identifieras med ramnummer på kvittot eller annan handling.
  • Elcykel ska vara ce-märkt.
  • Elmoped och elmotorcykel måste ha fordonsintyget CoC.
  • Premien motsvarar 25 procent av inköpspriset, inklusive moms, med ett maxbelopp om 10 000 kr.
  • Premien kan sökas från och med 1 februari 2018, senast 6 månader efter inköpstillfället.
  • Bidraget gäller retroaktivt från 20 september 2017.

Därför införs elcykelpremien

Initiativet handlar så klart om att få fler att ta cykeln till jobbet. Huvudsyftet med satsningen är att uppmuntra så kallade "vanebilister" att ställa kärran hemma till förmån för ett hälsosammare och mer miljövänligt alternativ. Ett liknande initiativ genomfördes nyligen på prov i Norges huvudstad Oslo, med följden att elcykelförsäljningen sköt i höjden och att fler valde cykeln som färdmedel.

Med en elcykel kan betydligt fler göra det även i Sverige, både personer som inte ännu har så bra kondition och de som har längre resväg än vad de flesta tycker är rimligt att cykla. Elcykeln hjälper till i uppförsbackar och kan göra en annars svettig och tung rutt till något betydligt mer behagligt.

Du ansöker om bidrag hos Naturvårdsverket. Ansökan kan fyllas i på nätet här (för elfordon) eller här (för eldrivna utombordsmotorer).

Så mycket kan du få tillbaka

Du får 25 procent av inköpspriset, och bidraget kan nå upp till 10 000 kronor.

Naturvårdsverkets räkneexempel:
Om fordonet kostar 10 000 kr får du 2 500 kr (25 procent) i bidrag.
Om fordonet kostar 20 000 kr får du 5 000 kr (25 procent) i bidrag.
Om fordonet kostar 40 000 kr får du 10 000 (25 procent) i bidrag.
Om fordonet kostar 50 000 kr får du 10 000 kr (max-summan) i bidrag.

Sedan sommaren 2018 omfattas även eldrivna utombordsmotorer av premien, förutsatt att de uppfyller Naturvårdsverkets krav.

Det här här en elcykel

Om du inte hängt med helt i svängarna de senaste åren är elcykel något som har blivit väldigt populärt i en del länder, och på sistone även i Sverige. En elcykel är en helt vanlig cykel – det kan vara allt från en mountainbike till en racercykel – där dina ben får assistans av en liten elmotor som drivs av ett batteri. Batteriet kan vara inbyggt (ofta i ramen) eller sitta fast i en hållare.