Magikarp used splash. It’s not very effective. Striderna i de klassiska Pokémon-spelen må vara taktiska, men särskild fartfyllda och häftiga är de inte. Pokkén Tournament DX är på så sätt raka motsatsen till de bärbara äventyren. Här ska inga Pokémon samlas eller världar utforskas, istället ska 21 fickmonster göra upp mot varandra på små men fria arenor.

Bild 1

Från arkad till Wii U till Switch
Pokkén Tournament började sitt liv i de japanska arkadhallarna för två år sedan. Ett år efter arkaddebuten hittade spelet till Wii U, men med fyra kämpar bortplockade och ett nytt storyläge tillagt. Data för de borttappade karaktärerna fanns dock på bluray-skivan, så antagligen var tanken att de skulle lanseras som nedladdningsbart innehåll.

Missa inte: Allt om Pokémon GO - uppdateringar, tips och tricks

Men så blev det aldrig. Istället är det de fyra nygamla karaktärerna, en helt ny Pokémon-kämpe och ett spelalternativ med dagliga utmaningar som utmärker denna Switch-version. Annars är det mestadels en del mindre justeringar som har skett sedan sist; exempelvis att alla Pokémons nu är upplåsta från start. Att ha samtliga kämpar tillgängliga direkt är positivt på ett sätt, även om det samtidigt leder till att det simpla story-läget blir än mer meningslöst.

Bild 2

Ingen spännande berättelse

Eller storyläge är kanske att ta i lite. Det handlar snarare om ett ligaspel som ibland avbryts av mellansekvenser med en mystisk Pokémon (som numera redan är upplåst). Vid sidan av att lista ut vem det okända fickmonstret och dess tränare är, ska spelarens klättra i rank, bli allra bäst och bygga upp ett lag – och sjunga Pokémon-sången.

För att göra ligaspelet mer intressant finns det en mängd bonusuppdrag att ta sig an. Det kan handla om att vinna ett visst antal matcher, använda en specifik attack eller nyttja en support-Pokémon. I grunden är det rätt meningslösa mål som ska uppfyllas, men eftersom varje avklarad uppgift ger någon form av belöning är det ändå smått beroendeframkallande.

I det stora hela är dessvärre storyläget inte överdrivet intressant. Å andra sidan är det ändå en bra idé att tillbringa tid både där och i träningsläget för att komma underfund med hur varje Pokémon slåss och beter sig.

Bild 3

Flash, boom bang!
För trots den lättillgängliga kontrollen och det flashiga yttre finns det en hel del att lära sig vad gäller attack och försvar. Rent knapphamrande fungerar visserligen duligt och det är inget krav att nöta in diverse knappkombinationer, men det är en bra idé att åtminstonde lära sig grunderna.

Det mesta unika är att stridssystemet skiftar mellan två faser beroende på hur nära kombattanterna är varandra. När slagskämparna är en bit ifrån varandra används olika avståndsattacker och projektiler för att göra skada, medan det hela går över till ett mer regelrätt fightingspel när de kommer tätt inpå varandra. Det leder till slagsmål som inte riktigt liknar något annat – det påminner mest om en blandning av Tekken och den gamla Dreamcast-klassikern Powerstone.

Mätare att fylla

Ett annat inslag som utmärker striderna är de två mätare som stadigt fylls på under fightens gång. Den ena är en supportmätare som låter dig använda en förvald Pokémon som hjälpreda. Hjälpredan kan antingen göra skada på motståndaren, eller ge dig en temporär boost med exempelvis hälsa eller styrka.

Den andra mätaren är en supermätare, som när den är full kan aktiveras för att göra extra mycket skada och aktivera en kraftfull superattack. Där supportmätaren inte gör överdrivet stor skillnad, kan supermätaren vända en strid helt om den används rätt.

Bild 4

Halverad skärm, halverad glädje
Att slåss i Pokkén Tournament är helt enkelt väldigt kul. På grund av en lite ovanlig kameravy fungerar dessvärre inte fighterna för två spelare helt optimalt. Eftersom kameran stundtals är låst bakom axeln på den ena spelaren blir kontrollen delvis bakvänd för spelare nummer två. Även om det inte är något jätteproblem kan det ställa till en del orättvis oreda för den ena spelaren.

Pokemon GO: Så gör du om inloggningen strular

För den som vill ha helt rättvisa matcher har utvecklaren Bandai Namco därför lagt in stöd för delad skärm. Tyvärr är den lösningen inte helt klockren eftersom bildytan blir så liten. Dessutom är bilduppdateringen halverad till 30 bilder per sekund när skärmen är delad, vilket påverkar kontrollen och flytet i striderna negativt.

För den som vill spela mot mänskligt motstånd utan konstlade lösningar är det möjligt att spela lokalt mot en annan Switch-konsol, eller bege sig online i ett välfungerande onlineläge. Båda alternativen fungerar smidigt och har fullgott med inställningar – men att tvingas ha en dubbel uppsättning av både konsol och spel för att två spelare ska kunna spela ett fightingspel på samma villkor är inte helt ok.

Bild 5

Lättspelat och häftig fighting – nu som då
Pokkén Tournament DX är ett lättspelat men ändå relativt djupt fightingspel. Stridssystemet är lätt att komma in i och under ytan finns en del avancerade taktiker och tekniker att grotta ner sig i för den som vill. Någon riktig utmanare till Tekken, Street Fighter och så vidare är det däremot inte; själva fightingen sätter fortfarande flashiga attacker framför finessrik kontroll.

Som ett mer partyinspirerat fightingspel glänser däremot Pokkén Tourment DX. Det är snyggt och tillräckligt avancerat för att inte kännas slumpbaserat. För alla som har spelat arkad- eller Wii U-versionen är det ingen nyhet och Deluxe-versioner levererar i mångt och mycket på exakt samma upplevelse. På gott och ont.

Fakta Pokkén Tournament DX

Utvecklare: Bandai Namco
Genre: Fighting
Format: Nintendo Switch
Pris: 599 kronor

plus

Lättspelade och häftiga strider
Välfungerande onlineläge
Vissa Pokémons imponerar i full 3D

minus

I stort sett exakt samma spel som på Wii U
Småbökigt att spela två på samma skärm
Blekt story-läge

Betyg 4 av 5

Pokkén Tournament DX Pris vid test: 489 kr.

Bästa pris just nu: 479 kr