Den här biltypen är otroligt populär och konkurrensen bland de små suv-modellerna i crossover-klassen är benhård. När vi under hösten 2017 testade Nissan Qashqai-modellen som släpptes och lanserades som "Nya Qashqai" blev vi lite besvikna, främst på grund av att mmi:t kändes riktigt gammalt. Denna modell har bland annat fått lite designmässiga uppdateringar, men framför allt har mmi:t fått nytt liv samtidigt som motor och växellåda är utbytt.

Välbekant på insidan

När vi sätter oss i testbilen en iskall januaridag känner vi dock igen oss direkt. Interiören, inklusive knappar och reglage, ser vid en första anblick precis ut som i den bilen vi testade för drygt ett år sedan. Men när skärmen hoppar igång noterar vi att mmi:t är förändrat. Vi kan svepa skärmen i sidled för att hoppa till andra vyer och i kartläget nypa och zooma. Men det laggar och känns som att vi håller på med en Androidmobil från 2008.

Test Nissan Qashqai 2019

Vi testar den mer kraftfulla av de två nylanserade bensinmotorerna, DIG-T 160 som levererar 160 hästar och som skall göra 0-100 km/h på 8,9 sekunder. I bilen sitter numera en sjustegad dct-låda som ersätter den gamla steglösa variabla växellådan, vilket är glädjande för de flesta av oss. Cvt-lådan var en riktigt trist historia.


Mer kraft men inte sportig

Motorn levererar kraft så det räcker till, utan att vi upplever Qashqai som sportig på något sätt. Växellådan gör oftast jobbet diskret och bra även om det händer att den uppför sig en aning osäkert när vi saktar ned. Och trots att inte körglädjen infinner sig när vi snurrar runt på vintriga vägar kommer vi ofta på oss själva med att beskriva bilen som vettig. Den beter sig tryggt på vägen, den är praktisk och den är prisvärd. Men kvalitetskänslan är inte i topp.

Stolarna är inte de mest bekväma vi suttit i, de är snygga att se på med sitt mönstrade läder men de är ganska platta. Och det klonkar lite väl mycket när vi öppnar och stänger dörrarna, ja till och med tanklocket andas lågbudget. Men det här är inte något ovanligt om du har siktet inställt på modeller i den här prisklassen.

MMI Qashqai

Mmi:t rymmer en hyfsad navigator och Nissans egna röststyrningsfunktion fungerar helt okej. Men den stora förbättringen är stödet för Carplay och Android Auto. När vi speglar en Iphone X glömmer vi Nissans egna styltiga och långsamma gränssnitt och bilen upplevs helt enkelt modernare.

Testbilen har kameror runt om och bra parkeringshjälp, både visuellt och med varningssignaler. Visst vore det på tiden att tillverkaren uppdaterade till skarpare kameror men det fungerar ändå. Här finns även en hel del andra smarta säkerhetssystem, exempelvis varnar bilen när du kör ut från en parkering om någon närmar sig bakifrån i sidled. Och vid backspeglarna finns döda-vinkeln-varnare, något en del konkurrenter saknar.

Test Nissan Qashqai 2019

Qashqai skulle behövt en större uppdatering, och en översyn av byggkvaliteten överlag. Men bilen är fortfarande intressant i det här segmentet då du får ganska mycket för pengarna.

Det största minuset är egentligen att du inte kan kombinera fyrhjulsdrift med automatlåda, vilket vi hade uppskattat när snöovädret drar in och temperaturen närmade sig minus 15 grader. Vi saknar även fast uppkoppling, något som flertalet tillverkare erbjudit under flera år och som innebär en rad fördelar, bland annat fjärrstyrning av funktioner och lokalisering av fordonet. 

Omdöme

Nissan Qashqai är originalet i det här segmentet och även om uppdateringen i 2019 års modell innehåller flera bra nyheter känns det som att Nissan inte riktigt hänger med. Konkurrensen är helt enkelt mördande och vi har svårt att hitta argument varför den här bilen är ett bättre köp än till exempel Seat Ateco eller Hyundai Tucson för att nämna några vassa alternativ.


Fakta Nissan Qashqai 2019

Tillverkare: Nissan
Pris: från 199 900 kr (Visia)
Pris testbild: 275 900 kr (Tekna+)
Motor: 160 hk bensin (4 cylindrar)
Växellåda: sjustegad automat
Prestanda: 0-100 km/h på 8,9 sek
Bensinförbrukning (angiven): 0,72 liter/mil

plus

Nya växellådan.
Äntligen stöd för Carplay och Android auto.

minus

Kvalitetskänslan.
Mmi:t laggar.
Saknar fast uppkoppling.

Betyg 7 av 10
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning