Test: Nissan Qashqai 2017

När vi testade föregångsversionen av Nissan Qashqai för tre år sedan imponerades vi av såväl kvalitetskänslan som de tekniska finesserna i bilen. Nissan startade hela Crossover suv-konceptet och Qashqai blev en enorm försäljningssuccé. Men i dag har de flesta konkurrenterna hakat på trenden och en uppdatering av Qashqai är verkligen på tiden.

Snygg design

Utvändigt handlar det om en rejäl ansiktslyftning. Både front och bakparti har fått ett sportigare utseende, men bilen bygger fortfarande på samma platta och det något längre måttet beror enbart på ny design på stötfångaren.

Invändigt noterar vi en del nyheter, som ny d-formad ratt och ett riktigt bra materialval. Men det är fortfarande samma MMI som i 2014 års upplaga av bilen, vilket är lite synd. Inte för att det är dåligt, men det känns föråldrat.

Pekskärmen är inte speciellt reaktionssnabb och här saknas stöd för Apple Carplay. Navigatorn är dock enkel att använda och kamerorna runt om bilen presenterar en bild med fågelperspektiv när vi parkerar, vilket är mycket bra.

Nissan Qashqai test
Du sitter bekvämt på förarplats och vi gillar verkligen materialvalet i Tekna+.

Störande sensorer

Sedan har vi det här med parkeringssensorer. Testbilen har sensorer både fram och baktill, med ett ständigt pipande i bilen som resultat. Parkeringssensorer är bra, men det känns överdrivet när vi ställt in sensorräckvidden på "Near" och det ändå tjuter och blinkar rött i skärmen med 40 centimeter kvar till garageväggen.

Att köra igenom McDonalds Drive Through är till exempel inte speciellt angenämt när ljudet gör så att vi knappt kan prata med kassapersonalen. Och varför ska frontsensorn pipa när vi har lagt in backen för att köra ut från en parkering? Märkligt.

Qashqai är en ganska liten och kompakt bil, men den känns rymlig fram och vi sitter bekvämt i förarstolen. Det kan dock snabbt bli lite trångt med benutrymme i baksätet om förare och passagerare fram är långa och behöver skjuta bak stolarna. Bagageutrymmet är också ganska begränsat och det kan bli tajt att klämma in både familj och packning inför en längre resa.

Nissan Qashqai test
MMI:t är lättjobbat men det börjar kännas lite utdaterat.

Motorn i testbilen är en fyrcylindrig bensinare på 1,2 liter, och med 115 hästkrafter samt en Xtronic automatlåda. Tyvärr kan du inte kombinera den här motorn och lådan med fyrhjulsdrift. Vill du ha det är det manuellt växlad dieselmodell som gäller.

Bilen vi testar är varken pigg eller reaktionssnabb, så någon vidare körglädje är det inte snack om. Men den gör jobbet och den är väldigt lättkörd med trevlig servo och bra sikt från förarplats. Perfekt som pendlarbil och relativt tystgående, men inte lika rolig om du tycker om att köra sportigt.

Bra förarhjälpmedel

Testbilen har en del smarta förarhjälpmedel som döda-vinkelnvarnare, filbytesvarnare och autobroms. Den saknar dock både körfältsassistent och adaptiv farthållare, vilket är lite synd. Bilen kan läsa av vägsyltar och presenterar dessa i den digitala displayen där du enkelt med hjälp av rattkontrollerna växlar mellan olika vyer.

Nissan Qashqai test
Du sitter bekvämt i baksätet så länge personerna framför inte har för långa ben.

Nya Qashqai börjar på strax under 200 000 kronor, och väljer du det tillvalspaket som vi har i testbilen, Tekna +, hamnar du på 255 500 kronor. Då får du, förutom extrautrustning som ingår i de billigare paketen, panoramaglastak, Bose-ljudanläggning, riktigt snygga 19-tums lättmetallfälgar och läcker Napa-skinnklädsel. Ett riktigt bra pris helt enkelt.

Bensinförbrukningen landar kring strax över 0,7 liter per mil under testperioden då vi kör mest turer på tre, fyra mil åt gången. En bit över Nissans egna siffror med andra ord.

Nissan Qashqai test
Vi gillar den nya och lite kaxigare fronten.

M3 rekommenderarOmdöme

Nya uppdaterade Nissan Qashqai är inte så ny som den först verkar, och vi saknar möjligheten att kombinera fyrhjulsdrift med automatlåda. Men det är fortfarande en riktigt bra och prisvärd crossover-suv med påkostad interiör och kaxigt yttre. Ett vettigt köp även om du bör spana in några konkurrentmodeller som exempelvis VW Tiguan och Peugeot 3008 innan du bestämmer dig.


Fakta Nissan Qashqai Dig-T 115 Tekna+

Testad: September 2017
Pris från: 193 900
Testbilens pris: 255 500 kr
Biltyp: Crossover suv
Motor: 1,2 liters bensinmotor (4 cylindrar)
Växellåda: 6 växlars automat
Effekt: 115 hk (85 kW), max vridmoment 190 Nm vid 2000 r/min
Prestanda: Toppfart: 173 km/h, 0-100 kim/h 12,9 sek
Drivning: 2WD
Bränsleförbrukning blandad körning: 5,6 liter/100 km (fabriksuppgift)
Utsläpp: 129 g/km
Miljöklass: Euro 6

plus

Snygg ansiktslyftning.
Bra komfort.
Materialval.
Vettigt prissatt.

minus

Gammalt MMI.
Lite hög bränsleförbrukning.
Går ej att kombinera AWD och automatlåda.

Betyg 8 av 10
Sida 2 / 2

Innehållsförteckning