Vem säger att det behöver kosta skjortan att köpa en elbil? Kan du tänka dig att gå ner till två säten och snåla på modern utrustning och komfort så har Smart den perfekta bilen för dig. Deras Smart Fortwo är nämligen en helelektrisk liten historia för relativt billiga 218 900 kronor.

Läs även: Snälla elbilstillverkare – sluta blåsa era kunder

Varför skulle jag vilja ha den här, kanske du undrar? Det finns många fördelar med en bil som enbart går på el. Förutom den uppenbara miljöaspekten ger det även en helt annan körupplevelse. Att elmotorer har bättre vridmoment är ett välbekant faktum, och i en bil på 1 085 kilo ger det här en känsla av att det lilla batteriet producerar betydligt mer kraft än det faktiskt gör. Det här gör det också betydligt smidigare och säkrare att till exempel köra upp på motorvägar då Fortwo Electric relativt snabbt kommer upp i önskad hastighet.

Hur långt kommer du – egentligen?

Det finns även negativa aspekter av elmotor. Det första är såklart räckvidden, som i det här fallet inte håller bensin- eller dieselmotormått på långa vägar. Smart påstår att bilen kan gå så långt som 15 mil på en laddning, vilket kanske stämmer om du kör på eco-läget, inte har passagerare med i bilen och stänger av all luftkonditionering. Vi skulle nog säga att en räckvidd på runt tolv mil är närmare verkligheten. Nämnda eco-läge är faktiskt användbart när vi väl vant oss vid den kraftiga motorbromsningen så fort vi släpper lite på gasen, även om den inte verkar ge någon drastisk skillnad på batteriets räckvidd.

Det andra problemet med en elbil är laddningsprocessen. Det tar mycket längre tid att ladda upp en elbil än det tar att tanka en fossildriven bil. Den tillhörande laddningskabeln krånglar dessutom flera gånger under den vecka vi provkör Fortwo Electric. Ibland hakar den upp sig så att vi får låsa och låsa upp bilen för att få in munstycket ordentlig, och ibland får vi koppla in och ur kabeln för att bilen ska börja ladda.

Smart

Rymligt men spartansk insida

Inuti själva bilen möts vi av en förvånansvärt rymligt känsla. Även en passagerare på nästan 100 kilo och 190 centimeter får plats med benen. Eftersom Fortwo Electric har bibehållit ganska gott med utrymme i sidled känns det nästan som en vanlig, femsitsig bil som någon rätt och slätt har kapat på hälften. Den generösa takluckan bidrar också till att den lilla bilen känns mer som en riktig bil än en golfbil.

Men den rymliga känslan kan inte kompensera för hur plastig och spartansk insidan känns. Inget MMI över huvud taget, eller ens en gps eller bluetooth. Det finns inte många knappar att testa, och de som finns känns extremt plastiga och billiga. Inte ens sidospeglarna är elektroniska, utan ställs in med två spakar.

Läs även: Tesla Model S - elbil som imponerar

Bagageutrymmet är begränsat, men räcker till de flesta vardagssysslor. Vi sätter Fortwo Electric på prov genom att åka till Ikea och proppa den full med alltifrån möbler till porslin. Det går faktiskt att få in sex stora papperskassar utan större problem, förutom att synfältet genom bakrutan begränsas kraftigt. Den stela fjädringen tvingar oss dessutom till några pinsamma inbromsningar inför gupp som andra bilar lätt glider förbi.

Vem är Smart Fortwo Electric egentligen för?

Problemet med Smart Fortwo Electric är att den har en lite snäv målgrupp. Det är svårt att tänka ut ett scenario där det här är den perfekta bilen. Vem klarar sig alltid på tolv mils räckvidd i vardagen, har tillgång till el antingen på arbetsplatsen eller hemma och behöver aldrig ha med mer än en passagerare? Den mest passande potentiella köparen som vi kan tänka oss är den förare som bor i ett område där kollektivtrafiken inte erbjuder ett tillräckligt bra alternativ men fortfarande inte bor allt för långt ifrån arbetsplatsen.

Fortwo Electric har två unika egenskaper i jämförelse med andra elektriska bilar på marknaden: Den är oerhört liten och är en av de billigaste elbilarna bilarna du kan hitta för tillfället. Hur står den sig i övrigt mot konkurrenterna? Tar vi till exempel Volkswagens E-Up som börjar på 282 900 kronor, får du lite längre räckvidd, fem säten och ett riktigt bagageutrymme. Är detta värt den 30 procent högre prislappen? BMW:s I3 är betydligt dyrare på hela 400 700 kronor, men då får du dels längre räckvidd och dessutom en liten tvåcylindrig motor som hjälper till om det skulle knipa, samt fler tekniska hjälpmedel.

Smart2

Omdömme

Smart Fortwo Electric är perfekt för dig som inte är intresserad av mer än två säten på fyra hjul. De stora fönstren gör synfältet optimalt för att kontrollera till exempel döda vinkeln och bilens kompakthet kombinerat med den automatväxlade elmotorn gör den oerhört nybörjarvänlig. Det enda som saknas är lite mer tekniska hjälpmedel, såsom backsensor och gps, så är det här den perfekta bilen för stadsmänniskan utan större körvana.

Fakta Smart Fortwo Electric
Märke: Smart
Pris från: 218 900 kronor
Motor: Elmotor 81 hk (60 kW), 160 Nm, litium-jon-batteri, 17,6 kWh.
Räckvidd: 160 km (enl. tillverkaren). Enligt vårt test cirka 125 km.
Laddningstid (elstolpe) 20-100%: 3,5 timmar (enl. tillverkare)
Laddningstid (vanligt eluttag) 20-100%: 6 timmar (enl. tillverkare)
Accelerering: 0–100 km/h, 11.5 sek.
Toppfart: 130 km/h
Förbrukning (enl. tillverkare): 12.9 kWh/100 km

plus

Bra utrymme inuti för en så liten bil
Rolig att köra, smidig i trafiken
Bra uppsikt från alla vinklar
En av de billigaste elbilarna på marknaden

minus

Obekväma säten och trist inredning
Galet stum fjädring
Väldigt få tekniska hjälpmedel
Kort räckvidd

Betyg 6 av 10