Mercedes fortsätter att blanda mellan förnuft och känsla och det gillar vi. Denna gång är det C-klassens taklösa coupé som fått i sig AMG:s nya sexcylindriga bensinmotor med dubbla turbo, den nioväxlade automatlådan och en hel del körglädje. Mercedes AMG C43 Cabriolet kryssar runt näst intill obemärkt med körlägesväljaren antingen i ”C” för komfort eller ”E” för ekonomi – för att sedan omedelbart ta plats på körbanan så fort körlägesväljaren petas upp till ”S” för sport eller till och med ”S+” för sport plus.

Mercedes AMG C43 Cabriolet

Den nioväxlade automatlådan petar ner två växlar och den sexcylindriga turbomatade motorn ryter till rejält och kastar iväg bilen i höga hastigheter. Drivlinan i AMG:s 43-serie är helt perfekt avvägd i motorutbudet som AMG erbjuder. Den är starkare än den fyrcylindriga AMG 45-serien som sitter i A-klass och mer tämjbar än den smått galna AMG 63-seriens kraftpaket.

Läs även: Mercedes E400 4Matic Coupé – test

I törstigaste laget

Hur är resten av bilen? Vi kan ju börja med just växelväljaren som i Mercedes-manér sitter vid ratten. Den är smart rent utrymmesmässigt men ger inte någon större sportkänsla. Den manuella växlingen sker genom ”paddlarna” vid ratten men det känns snudd på onödigt då automatlådan gör jobbet riktigt bra. Vi blir förvånade hur mycket bensin bilen faktiskt drar. Även om det blir mest stadstrafik med en hel del köer så är 14,1 liter per tio mil verkligen i högsta laget. Kupén är sober och sportig men känns också omodern.

Funktionerna och finesserna finns där men gränssnitten är förlegade. Det blir ett himla ”stegande” i menyer innan vi hittar det vi söker och det behövs verkligen en uppdatering av MMI:t. Mercedes får gärna ärva ner MMI:t från E-klassen till resten av sina modeller, där har tillverkaren lyckats väldigt bra om än lite sämre än sin tyska konkurrent BMW. Men allt finns där att beställa: Apple Carplay, adaptiv farthållare med köassistent, filhållningsassistent och dödavinkelvarnare – och funktionera fungerar klanderfritt.

Mercedes AMG C43 Cabriolet

Skrattretande litet bagageutrymme

Då Mercedes AMG C43 Cabriolet är en cabriolet så finns förstås kompromisser. Att åka in i en tunnel är helt öronbedövande, regn smattrar rejält på canvasen som är mindre än 20 centimeter från öronen och bagageutrymmet är skrattretande litet. Efter att ha plockat ut paraply, golfdriver och en regnjacka ur golfbagen så lyckas vi med nöd och näppe stänga bagageluckan. Kollegans golfbag får åka ståndsmässigt i baksätet. Men allt det är snabbt glömt när vi svänger av på parkeringsfickan och fäller ner taket, det går även att göra i lägre hastigheter men om vi stannar vid vägen så får vi ju möjlighet att accelerera upp i 90 km/h i sport plus-läge och höra det knattrande ljudet från avgassystemet helt ofiltrerat. En underbar känsla.

Mercedes AMG C43 Cabriolet

Omdöme

Mercedes AMG C43 Cabriolet är en fantastisk bil för den som går på känsla hellre än förnuft och värderar de där få dagarna vi i Sverige kan åka runt med taket nerfällt och en varm vind mot hjässan.

Tillverkare: Mercedes-AMG
Pris från: 740 900 kronor
Biltyp: Cabriolet
Motor: 6-cylindrig 3-liters Bensin
Drivning: 4-hjulsdrift
Effekt: 367 hk, max vridmoment 520 Nm vid 5500-6000 r/min
Växellåda: 9 växlars automatlåda
Prestanda: Toppfart 249 km/h, 0-100 km/h 4,8 sekunder
Bränsleförbrukning: 8,2 l/100 km blandad körning (fabriksuppgift) Testförbrukning: 14,1 l/100 km (mestadels stadstrafik)
CO2-utsläpp: 190 g/km

plus

Körglädje med vinden i håret
Motorljudet

minus

Förlegat MMI
Bagageutrymmet
Förbrukningen
Dyr

Betyg 6 av 10