Suv-trenden håller i sig i Sverige och många nya intressanta modeller slåss i det här segmentet. Mazdas nya CX-5 har fått ett rejält lyft utseendemässigt samtidigt som det hänt en hel del även på insidan.

Mazda CX-5
Nya Mazda 5 är helt nydesignad jämfört med föregångsversionen.

Bilen vi testar har den nya 2,5-liters bensinmotorn och Optimum-paketet med högst utrustningsnivå, och här hittar vi det mesta. Båda stolarna fram är elmanövrerade, bilen har HUD av bra kvalitet och i A-stolparna ser vi direkt att det är Bose som står för högtalarsystemet. Här finns även adaptiv farthållare, elektrisk baklucka, autobroms och rattvärme. Vi sitter bekvämt i förarstolen och kupén är välplanerad när det gäller placering av reglage och utrymmen. När det gäller materialvalet är det lite blandade intryck. Ratten sitter som gjuten i våra händer och vi gillar den perforerade skinnklädseln, men MMI-kontrollerna i mittkonsolen är lite plastiga.

"Bose har sålt ut sig"

Skärmen ser ut som en Ipad nedstucken i instrumentbrädan, och denna är inte av touchmodell. Detta i sig är inget konstigt, och användarmässigt fungerar bilens multimediasystem bra. Men det är lite svengelska i menyerna och ljudet håller inte speciellt hög klass. Vi kan inte justera mellanregistret, något som skulle behövas, och vi förväntar oss bättre ljudbild i stort när vi ser Bose-loggan. Men det verkar vara som en kollega uttryckte det – Bose har sålt ut sig.

Mazda CX-5
MMI:t fungerar okej men skärmen utnyttjar inte hela ytan och du kan inte styra den med fingrarna.

Bilen startar med en knapptryckning, och här noterar vi en egenhet vi inte märkt av i någon annan bil: det gäller att inte vara för snabb med att lägga i växel, bilen kräver nämligen att du väntar någon sekund från att du startat motorn innan växellåset släpper. En annan egenhet som irriterar oss är att varje gång vi avslutar ett handsfree-samtal med vår Iphone 8 (vi testar även med en annan Iphone) börjar musik från Itunes att autospelas. Det här är inte unikt för Mazdas bil, men det är oerhört störande och tråkigt att inte alla tillverkarna låter oss inaktivera autoplay för bluetoothkällor i inställningsmenyn.

Bra drivlina och komfort

Den 2,5 liter stora fyrcylindriga motorn i testbilen känns aldrig slö, men ibland tycker vi den reagerar lite långsamt på kickdown och att det tar en stund innan kraften kommer. CX-5 med den här motorn klarar 0-100 km/h på strax under tio sekunder vilket är klart godkänt, och utan att ha testat de klenare motoralternativen skulle vi inte välja någon av de mindre bensinmotorerna när vi ser skillnaden i effekt och drivmoment i specifikationerna. Drivlinan är överlag bra med en väl fungerande automatlåda och fyrhjulsdrift som ger extra trygghet under vinterhalvåret.

Bilen gör ett bra jobb med att isolera vägljud och vi sitter bekvämt i stolarna även under längre färder. Men det är inte tal om någon direkt körglädje även om styrningen är väldigt precis.

Mazda CX-5
Du sitter riktigt bra i baksätet på nya Mazda CX-5.

Bilen vi testar har parkeringssensorer både fram och bak, samt en helt okej backkamera som underlättar då sikten bakåt inte är jättebra. En underlig detalj är sidobackspeglarna som sitter lite längre bak än vanligt. Det här gör att döda-vinkelvarnaren på förarsidan hamnar lite väl långt ut i synfältet om du är lite kort i rocken och behöver sitta långt fram.

Baksätet är bekvämt och två personer sitter riktigt bra. En kul detalj är den utfällbara mittsektionen. Här finns nämligen kontroller för stolsvärme i baksätet samt usb-portar, förutom två rejäla mugghållare. Riktigt smart!

CX-5 börjar på 245 000 kronor men så fort du går upp i motor och utrustning stiger även prislappen. Vi tycker ändå att testbilen känns prisvärd då du får väldigt mycket i Optimumpaketet och den nya 2,5-liters bensinmotorn är riktigt trevlig. Räkna med att den drar omkring 0,85 liter/mil under blandad körning, det vill säga en hel del mer än fabriksuppgiften på 0,71 l/mil.

M3 rekommenderarOmdöme

Mazda CX-5 är en hyfsat rymlig suv med en hel del bra utrustning i Optimum-utförande. Den dras med en del störande detaljer samtidigt som vi imponeras av design, komfort och drivlinan med fyrhjulsdrift. Betydligt modernare och mer utrustad än Nissans nya uppdaterade Qashqai, men CX-5 är också märkbart dyrare med extrautrustningen i testbilen.

plus

Riktigt snygg
Drivlinan
Hög utrustningsnivå i testbilen

minus

Störande detaljer i MMI
Ljudet i Bose-anläggningen

Fakta Mazda CX-5

Tillverkare: Mazda
Biltyp: Crossover-suv
Pris från: 244 900 kr (SKYACTIV-D 2.2 manuell)
Pris testbilen: 342 400 kr
Motor: 2,5-liters bensin
Växellåda: 6-växlars automat
Drivning: AWD
Effekt: 194 hk, max vridmoment 258 Nm vid 4 000 r/min
Prestanda: Toppfart 195 km/h, 0-100 km/h 9,5 sekunder
Bränsleförbrukning: 7,1 l/100 km blandad körning (fabriksuppgift) Testförbrukning: 8,5 l/100 km
CO2-utsläpp: 162 gram/km
Miljöklass: 6B

Betyg 4 av 5