Renault Koleos delar både drivlina och plattform med Nissan X-Trail – men visst finns skillnader, framför allt märks det på utseendet. Likheterna med Talisman och Espace är påtaglig, moderna linjer och fram- och bakljusen har Renaults karakteristiska signatur i led-belysningen. Snyggt? Ja, det ligger som bekant i betraktarens ögon men vi kan väl vara överens om att nya Koleos är flera ljusår snyggare än föregångaren som inte hade många rätt designmässigt.

Renault Koleos

Inne i kupén är det trivsamt och känslan är lyxigare än i Nissan X-trial. Här är det mesta lite mer genomarbetat och läderklädseln och detaljer i ädelträ understryker känslan. Belysningen i kupén liksom instrumentpanelen kan också varieras i olika nyanser. Testbilen är i ett så kallad ”intens-utförande” och således fullsmetad med det mesta som erbjuds i utrustningsväg såsom ljudsystem från Bose, 19 tums-fälgar och panoramaglastak. Priset för denna hamnar på 386 700 kronor, en likvärdig X-trail Tekna (med glastak) börjar på 366.900 kr, så likheterna hittar vi även här.

Renault Koleos

Användarvänligt menysystem

Instrumentpanelen är tredelad med den centrala delen i digitalt utförande ( i viss mån anpassningsbar) och en analog bränsle- och temperaturmätare på vardera sida om denna. På mittkonsolen hittar vi en ljusstark 8,7-tums pekskärm med ett enkelt och användarvänligt menysystem. Men visst finns en del störande moment också. Reglagen för volym och spårbyte (liksom byte av radiokanal) är placerad på en egen spak bakom ratten på högersida och inte på själva ratten. Även knappen för aktivera farthållare/hastighetsbegränsare är udda placerad nere vid växelspaken. För att inte nämna nyckeln, som liknar ett tjockare kreditkort, utan fästanordningar för nyckelring eller liknande.

Missa inte: Renault Grand Scenic: Prisvärd och funktionsrik

Renault Koleos

Men komforten lämnar lite att önska, du sitter oförskämt bra i de läderklädda stolarna med gott om benutrymmen på samtliga platser. För de i baksätet finns usb-uttag samt aux-ingång. Bagageutrymmet (upp till ryggstödsslut) rymmer 579 liter och fäller du baksätet utökas detta till hela 1 795 liter. Bakluckan går för övrigt att öppna genom ett svep med foten under den bakre stötfångaren.

Renault Koleos

När det gäller förarhjälpmedel hamnar Koleos lite på efterkälken. Dödavinkeln-varnare finns men är fdels för ljussvag för att göra någon egentlig skillnad i dagsljus, dels upptäcker den närmande fordon relativt sent. En lite billigare lösning än exempelvis Audis radarbaserade variant som varnar i god tid om en bil närmar sig snabbt. Filavåkningssystemet är inte aktivt i den mening att den styr in bilen tillbaka i filen utan varnar endast med en ljudsignal. Och någon adaptiv farthållare finns inte att utrusta Koleos med, men ska enligt uppgift komma under 2018.

Läs även: Renault Talisman: Modern utmanare med brister

Uppkopplingstjänst ingår i 36 månader

Multimediasystemet kallas R-link 2 och är kompatibelt med både Apple Carplay och Android Auto (när det väl lanseras i Sverige) och har en uppkopplingstjänst som är gratis i 36 månader. Då får du tillgång till ett utbud av gratis- och betalappar (epost, väder etc.), trafikinformation i realtid och liknande tjänster. Tyvärr är testbilens system inte aktiverad så vi får återkommer längre fram om just uppkopplingsfunktionen.

Renault Koleos

Motorn på 177 hästkrafter känns relativt seg och inbjuder inte direkt till någon aktiv körstil. Här är det lugnt och behärskat som gäller. Inget fel i det, men är du ute efter att samtidigt ha lite skoj är detta inte bilen för dig. Automatlådan är inte den mest reaktionssnabba vi stött på utan tar några tiondelars sekund på sig innan den bestämmer sig för växelläge. Styrningen är däremot snabb och distinkt, vilket gör att den kränger en del vid mer aktiv och provocerande körning.

Sammanfattning

En snygg, komfortabel och rymlig familjebil med viss lyxkänsla. Men konkurrensen i D-segmentet är stenhård och huserar modeller som känns modernare när det gäller förarhjälpmedel och uppkoppling, exempelvis Skoda Kodiaq.

plus

Komfort och utrymmen.
Menysystem.
Pris.
 

minus

Förarhjälpmedlen känns omoderna.
Saknar adaptiv farthållare.
Trista köregenskaper.


Fakta Renault Koleos ENERGY DCI 175 4WD X-TRONIC

Pris från: 329 900 kronor
Pris testbil: 386 700 kronor                           
Motor: 2,0 liter fyrcylindrig dieselmotor, 7-växlad automatlåda
Effekt: 177 hk
Prestanda: 0–100 km/h, ingen uppgift
Toppfart: 201 km/h                                           
Förbrukning (enl. tillverkaren), blandad körning: 5,8l/100 km
Förbrukning (enl. våra mätningar), blandad körning: 7,7l/100 km              
CO2-utsläpp: 153 CO2 (g/km vid blandad körning)

Betyg 6 av 10