I början av 2018 intervjuade vi presstalespersoner från Tele2, Tre och Telia. Så här svarade företagen då:

Operatörer
Foto: PressbilderLouise Ekman, Tele2, Kamran Alemdar, Tre och Irene Krohn, Telia.

Vi kontaktade de fyra stora operatörerna, Telia, Telenor, Tre och Tele2, för att höra hur deras planer ser ut just nu. Alla utom en svarade, och det är lätt att se vad de väntar på: Prylar med stöd.

Får ni många förfrågningar av kunder om e-sim?

Irene Krohn, presschef på Telia:
– Vi ser viss efterfrågan från kunderna.

Louise Ekman, presschef på Tele2:
– Nej, vi får ännu ett ganska begränsat antal frågor kring e-sim.

Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre:
– Vi får en del frågor om Apples klocka, men inte så många om e-sim som teknik.


Vilka för- och nackdelar ser ni med e-sim?

Telia:
– Vi ser många fördelar med att digitalisera kundens upplevelse som e-sim gör. Det påverkar många områden, exempelvis blir det enklare för kunderna att komma igång med våra tjänster genom att de inte behöver sätta in ett fysiskt sim-kort i sin produkt, till exempel mobilen. Det blir också enklare att för kunden att koppla upp en mängd olika produkter till mobilnätet. Det är även positivt för miljön genom minskad plastanvändning och att vi inte behöver transportera fysiska sim-kort.

Tele2:
– Vi ser stora fördelar med e-sim, framför allt då kundupplevelsen och användandet kan göras enklare.

Tre:
– Det finns många fördelar med att slippa distribuera ett fysiskt sim-kort, både för konsumenten och för oss som operatör. Det finns även en del nackdelar – exempelvis kan det bli svårare att flytta ett sim-kort från en enhet till en annan. Även frågan om säkerhet är givetvis väldigt viktig, och där finns det fortfarande vissa frågetecken kring e-sim-tekniken.


Vilka hinder finns det för att rulla ut e-sim-tekniken för era abonnemang i morgon?

Telia: 
– Det finns egentligen inga hinder annat än låg tillgång till produkter som stöder e-sim.

Tele2:
– Vi har redan i dag stöd för tekniken. Det som framför allt krävs för att e-sim ska realiseras på marknaden är fler produkter med inbyggda sim-kort. För närvarande är ett ganska begränsat utbud från leverantörerna som erbjuder detta.

Tre: 
– Det är främst tillgång till produkter. Vi följer det som kommer och kan lansera efter tillverkarnas tidplaner.


När tror ni att e-sim är standard i nya telefoner och klockor?

Telia:
– Själva standarden finns redan, men det kommer säkerligen ta många år innan det blir standard i alla produkter. Först kommer det komma e-sim i till exempel klockor och surfplattor men det kommer dröja innan mobiler kommer vara rena e-sim-telefoner. Första steget för mobiler är att de kommer stödja både dagens sim och e-sim.

Tele2:
– Vi tror att vi kommer få se ett antal nya spännande produkter med e-sim under 2018. Framför allt i bärbara datorer, plattor och klockor. Vi kan även se att vissa tillverkare överväger att ha både ett inbyggt sim-kort och plats för ett traditionellt fysiskt sim-kort under en övergångsperiod.

Tre:
– Troligtvis inte före 2020.