The Evil Within kammade hem blandade betyg när det släpptes hösten 2014, men lyckades trots brister hitta in i hjärtat hos många skräckfantaster. Resident Evil-pappan Shinji Mikami och resten av gänget på Tango Gameworks bjöd på en mörk, blodig och extremt skruvad skräckupplevelse där begreppet ”less is more” troligtvis aldrig yttrats under något av studions brainstorming-möten.

Huvudpersonen Sebastian Castellanos resa in i psyket på en seriemördare var lika förvirrande som underhållande – och det gick aldrig att förutse vilka galenskaper som väntade i nästa kapitel. I ena stunden tassade vi runt en rultig slaktare som hämtad ur Motorsågsmassakern, i nästa brände vi fram i en buss i city-miljöer, jagade av en mutantspindel av Godzilla-proportion. The Evil Within var dock långt ifrån felfritt och upplevelsen drogs ner av klumpig spelkontroll, hackig bilduppdatering och en bitvis föråldrad speldesign som byggde på trial & error.

Evil Whitin


Tydligare motiv

I uppföljaren visar Tango Gameworks att de tagit till sig av kritiken. Äventyret flyter på mycket bättre, bandesignen är vassare och tempot jämnare. Sebastian är dessutom mycket mer pratsam än sist vi såg honom. Där han tidigare hanterade ett dopp i en blodfylld bassäng med ett lakoniskt ”What the fuck…” och summerade tio timmars kamp på liv och död med odöda demoner med ett trött ”Something’s wrong with this place…” är han numera (oftast) klart mer verbal. Vi slipper inte helt undan hjärndöda kommentarer men jämfört med Sebastian anno 2014 är det här en mycket mer sympatisk iteration. Att han dessutom fått ett tydligare motiv än senast gör det också lättare att engagera sig i hans resa.

I The Evil Within 2 kretsar berättelsen kring att hitta Sebastians dotter, Lily, som blivit kidnappad av den mystiska skuggorganisationen Mobius. Lily används som stabiliserande ”kärna” i ett nytt STEM-program där tusentals medvetanden har sammanlänkats. Tyvärr har världen inuti STEM börjat haverera å det grövsta och Lily befinner sig i fara. Det blir upp till Sebastian att koppla in sig i STEM och bege sig ut i den artificiella småstaden Union för att hitta henne och föra henne i säkerhet. Låter premissen snurrig? Det är den också, men till skillnad från i originalet förklaras saker ändå någorlunda bra.

Evil Whitin

En av spelets största överraskningar är hur pass ambitiöst berättandet är. Sebastians kamp för att rädda Lily är förvisso kantad av ostig dialog som doftar sent nittiotal och tveksamma röstskådespelare, men mellansekvenserna är snyggt presenterade och ljudbilden både läskig och medryckande. Utan att avslöja något är dessutom sista timmen en riktig nagelbitare med en oväntat berörande upplösning.

I föregångaren var Sebastian ungefär lika lättmanövrerad som ett medelstort kylskåp, numera är han nivå med en hyfsat fräsch 50-åring.

Bland pittoreska småstadsgator

En annan överraskning är äventyrets semi-öppna bandesign. Under vissa kapitel är Unions pittoreska gator och byggnader fria att utforska. I början infinner sig en rädsla att Tango Gameworks anammat den milt sagt uttjatade Ubisoft-modellen med mängder av menlösa sidoaktiviteter, men som tur är går The Evil Within 2 aldrig i den fällan. Tvärtom är utforskandet riktigt belönande. Utöver nya vapen och uppgraderingar serveras vi scener och läskiga konfrontationer med monster som vi helt hade missat om vi bara hållit oss till huvudberättelsen. Tango Gameworks har fått till en snygg mix mellan öppna miljöer och mer linjära passager som bidrar till en mer omväxlande spelupplevelse.

Evil Whitin

Vad utvecklaren också lyckats med är att piffa upp spelkontrollen. I föregångaren var Sebastian ungefär lika lättmanövrerad som ett medelstort kylskåp, numera är han nivå med en hyfsat fräsch 50-åring. I praktiken betyder det att det nu faktiskt går att smyga och skjuta utan att vi känner oss tvungna att slunga handkontrollen i tapeten varannan timme. Med det sagt är spelkontrollen inte felfri och det händer några gånger för mycket att Sebastian inte tar skydd där vi vill att han ska ta skydd. Ibland leder det till Game Over och 30 sekunder av ihåligt stirrande på en laddningsskärm, men många gånger är det pinsamt enkelt att bara springa ifrån fienderna och gömma sig på nytt.

Dum AI förstör

Sistnämnda hade inte varit ett problem värdigt ett eget stycke om det inte vore för att fiendernas totala brist på intelligens påverkar inlevelsen. Det är svårt att bygga upp någon riktigt känsla av utsatthet när de ibland agerar helt dövblinda och har korttidsminne i nivå med en guldfisk. Det räcker ofta med att tokrusa och huka bakom en låda för att fienden ska sakta upp och börja se sig över axeln, som en idiot. Tio sekunder senare struttar de förvirrat tillbaka till sin förprogrammerade rutt (om de inte fastnar i ett hörn eller bakom ett hinder, vilket de tenderar att göra rätt ofta.)

Fiendedesignen är för övrigt en ganska varierad pott. Det finns några riktigt äckliga kreatur som hasar runt i de mörka korridorerna men så har vi även standardpacket som känns sådär oinspirerat slentrianmodellerade efter zombiemall 1A. Extra trist blir det av att dessa brölande, ryckiga tråkzombies utgör merparten av hela fiendefloran – vi hade gärna sett lite mer variation på fiendetyper, och gärna också fler bossar. De som finns är visserligen underhållande men ingen känns lika läskig eller ikonisk som till exempel The Keeper eller Laura från originalet.

Håll tummarna för en tredje delM3 rekommenderar

Våra klagomål till trots är The Evil Within 2 en uppföljare som tar tillvara på originalets styrkor och förbättrar det som inte var lika bra. Den 15-20 timmar långa kampanjen är mer engagerande än tidigare och bjuder på överraskande känslomässiga scener under sista akten.

Både smygandet och skjutandet känns smidigt och tillfredsställande och blandningen av öppna och linjära banor gör tempot mer varierat. Vi är både imponerande och en smula förvånade över hur mycket Tango Gameworks trots allt har finputsat och förbättrat sitt koncept. De visar att de lyssnat på kritiken och förhoppningsvis återspeglas det i försäljningssiffrorna. För nu är vi riktigt nyfikna på vad studion kan göra med ett tredje spel i serien.


Fakta The Evil Whitin 2

Genre: Skräck
Format: Playstation 4, Xbox One, pc
Testat format: Playstation 4
Utgivare: Capcom
Utvecklare: Tango
Lansering: Ute nu
Pris: 595 kronor till PS4 och Xbox One, 549 kronor till pc hos CDON.com.

plus

Semi-öppen spelvärld.
Belönande utforskning.
Engagerande berättelse.
Tillfredsställande smyg- och actionmoment.

minus

Korkade fiender.
Ojämn monsterdesign.
För lite fiendevariation.

Betyg 4 av 5

The Evil Within 2 Pris vid test: 538 kr.

Bästa pris just nu: 148 kr