Vad är tjusningen med skräckgenren? Vad vill du få ut av att skapa ett skräckspel?
– Alla som har blivit rädda av en skräckfilm eller ett skräckspel vet att det finns en viss känsla av sådana upplevelser. Du vill nästan ge upp, men försöker att fortsätta eftersom det i slutändan ändå är så belönande. Det låter nästan negativt, men det är just där som spänningen kommer ifrån, tror jag. Och att få arbeta med något som kan skapa sådana känslor är något som verkligen intresserar mig.

John
John Johanas, producent för The Evil Within 2

Vad har du lärt dig av Shinji Mikami?
– Att balansen mellan instinkt och eftertanke är en viktig del av spelutveckling. Du måste lita på dina instinkter när du arbetar med sådant här. Oftast finns det en anledning till att dina idéer låter bra, och allt eftersom utvecklingen fortgår gäller det att fokusera på varför de där idéerna var så intressanta från början. Det är där eftertanken kommer in. Det är svårt att slänga bort idéer som du trodde fungerade, men som utvecklare behöver du säkerhetsställa att det blir som det var tänkt.

Det är uppenbart att The Evil Whitin 2 inspireras en del av bland annat Twin Peaks och Alan Wake, samtidigt märks det att spelet har en fot kvar i den japanska spelidustrin. Hur har det varit att hitta balansen mellan skräck vi känner igen och att ta fram något unikt?
– Det mesta influeras alltid av något, men I slutändan handlar det om att göra något intressant av beståndsdelarna. Att göra något som folk känner igen är effektivt, eftersom det är lätt att fånga in spelarna, och då skapas det förväntningar. Och när det händer kan du vrida och vända på det för att skapa något unikt.

Hur ser det ut med övriga referenser? Kan du nämna några filmer och böcker ni har sneglat på under utvecklingen? Fler spel?
– Vi har hämtat mycket från surrealistiska skildringar av medvetandet, exempelvis från filmen The Cell. Och staden Union hämtar inspiration från Stephen Kings verk. Utöver det har vi en hel del referenser till det första spelet, och vi har funderat på vad vi vill göra annorlunda denna gång. Men vi har även pratat om vad vi kommer ihåg från äldre skräckspel.

Jag tror att The Evil Within-universumet är fullt av berättelser, och att det finns stora möjligheter att utforska mer av konceptet.

Det verkar också som att ni har lyckats hitta balansen mellan stealth och action bättre denna gången. Hur har ni tänkt kring detta?
– Kul att du tycker det! Vi har verkligen försökt få till blansen mellan stealh och action, så att båda alternativen fungerar denna gång.

Vad är planerna för serien framöver? Blir det fler delar?
– För tillfället fokuserar vi på lanseringen av detta. Men jag tror att The Evil Within-universumet är fullt av berättelser, och att det finns stora möjligheter att utforska mer av konceptet.