Mercedes nya AMG GTc är allt annat än diskret. Karossen är extra bred för att rymma de extrema hjulen och motorhuven är ovanligt lång. Detta tillsammans med att bilen är väldigt låg gör det lite extra nervöst att parkera. Men vi gillar designen skarpt, för att inte tala om det brutala motorljudet från den fyra liter stora V8-motorn.

Mercedes AMG GTC

Bekväm - när vi väl tar oss in i bilen

Att ta sig in i bilen är inte det enklaste om du inte är liten och vig, men väl på plats sitter du mycket bra i de skålade sportstolarna. Efter att ha kört ett antal olika Mercedesmodeller känner vi inte igen oss helt och hållet i AMG GTc. Rattväxeln lyser med sin frånvaro, istället finns en traditionell växelväljare i mittkonsolen, placerad lite för långt bak i vårt tycke. Men givetvis kan du även växla med paddlar vid ratten, något som vi kommer på oss med att göra väldigt ofta trots automatlådan i bilen. Bortsett från mittkonsolens placering, där höger armbåge ofta hamnar mot en hård och obekväm yta, finns ingenting att anmärka på när det gäller komfort och användarvänlighet. Här finns helt klart racingkänsla i både utseende och hantering.

Skärmen i mittkonsolen är av typen som ser ut som en nedstucken Ipad. Den är inte tryckkänslig utan du styr den med knappar och hjul vilket fungerar ganska bra efter lite träning. Ljudanläggningen från Burmester låter i och för sig bra, men det läckande motor- och vindljudet är det stora problemet om du vill njuta av musik i hög kvalitet medan du kör.

Mercedes AMG GTC

Du kan välja mellan fyra olika körlägen i bilen; Comfort, Sport, Sport+ och Race. I det sistnämnda läget slås antispinn- och slirsystemet av och bilen blir till en best som rycker ordentligt i bakvagnen. Du kan växla manuellt i alla programmen men det är egentligen bara i Race-läget den riktigt sportiga känslan infinner sig. 

Brutal kraft och härligt V8-ljud

Motorns effekt mäter mäktiga 557 hästkrafter och vridmomentet är brutalt. Bilen gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder och det gäller att du håller hårt i ratten när du trycker plattan i botten. Bilen har en tendens att tappa fästen på asfalten när vi trycker på full gas, även när vi ligger och kör i 60-70 km/h. Väghållningen är god överlag och bilen beter sig kontrollerat och hyfsat tamt. Men jämfört med Porsche 911 och diverse italienska sportbilar så känns Mercedes-AMG GTC lite mer ”gubbig” med bättre komfort än andra mer avskalade sportbilar. Motorljudet är dock bland det häftigaste vi hört och turbon är härligt överladdad och det smattrar fint när vi släpper gaspedalen och saktar in.

Mercedes AMG GTC

Du kan fälla upp eller ned taket även när du kör i nästan 50 km/h, och det sker snabbt och smart. Men det tar inte bort mycket av vägljudet, och vindbruset är lite störande, så du bör räkna med att det låter en hel del i kupén.Plus i kanten dock för den bekväma värmefläkten i nacken, något vi uppskattar kyliga höstdagar.

Bagaget rymmer en liten weekendväska men inte mer, ska golfklubborna med får du offra din enda medpassagerare. Men det här är varken en praktisk eller billig bil (den snittade på 1,7 liter/mil under testet).

Mercedes AMG GTC

Omdöme

Mercedes AMG GTc är bilen för dig som vill ha något riktigt sportigt men samtidigt uppskattar lite elegans och klassisk Mercedeskomfort. Tillhör du den skaran och har lite för mycket pengar på kontot, då är det här utan tvekan en intressant sportbil.

plus

Brutal motor
Komforten

minus

Lite "gubbig" för att vara en sportbil
Dyr att köpa och köra

Fakta Mercedes AMG GTc

Tillverkare: Mercedes
Pris testbilen: 1 700 000 kr
Biltyp: Roadster
Motor: 4-liters V8
Växellåda: 7-växlars automat (DCT)
Effekt: 587 hk
Vridmoment: 680 Hm /1900-5750 varv/min
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sek
Toppfart: 316 km/h
CO2-utsläpp: 259 g/km
Miljöklass: Euro 6

Betyg 7 av 10