Testbilen vi kör under en mörk vecka i slutet av oktober är ganska spartanskt utrustad. Vår bil har automatlåda, navigator, keyless-system och elektronisk baklucka. Men här finns varken backkamera, elektrisk förarstol eller parkeringssensorerer fram. Vilket känns lite stenålder för oss som är vana vid att testa bilar med många funktioner. Det finns dock en knapp i förarstolen med vilken vi kan justera sidostöden elektroniskt. Om du vill få sportstolskänsla kan du fälla in stolens sidor så att de omsluter dig. En annan funktion som vi uppskattar mer i stolen är möjligheten att förlänga benstödet.

BMW 320d

Bantad premium

Interiören i bilen andas premium överlag även om det naturligtvis märks att det är en ganska bantad bil vi testar. Skinnklädsel får vi exempelvis vara utan i den här bilen, vilket förtar en hel del av känslan. Skärmen där du kontrollerar MMI:t sitter som en nedstucken surfplatta som du styr med reglage och knappar i mittkonsolen. Här finns ingen touchfunktion, men det är ändå smidigt att komma åt funktioner och inställningar med rattreglaget och de intilliggande knapparna.

BMW 320d

Instrumentpanelen känns liksom MMI:t inte helt nytt, speciellt inte om vi jämför med Audis nya Virtual Cockpit och andra liknande moderna system. Det är dags att skippa de analoga mätarna nu. BMW:ns färddator är samtidigt väldigt simpel och med rattreglagen kommer vi egentligen bara åt farthållaren och kan styra musikuppspelning.

Läs även: Vi testkör BMW 540i xDrive - nya 5-serien imponerar

Högtalarna i testbilen kommer från Harman/Kardon och det låter helt okej när vi drar på musik på hög volym. I inställningarna finns en rejäl equalizer och en del andra parametrar du kan ställa, men vi får inte det där riktigt dynamiska och krispiga ljudet. Ljudanläggningen är helt okej, men förvänta dig inget extremt – om du inte väljer något vassare i tillvalslistan.

BMW 320d
Testbilen är utrustad med e-sim och vi kan i den tillhörande appen bland annat starta klimatanläggningen, låsa och låsa upp bilen.

Grym drivlina

I testbilen sitter en två liter stor fyrcylindrig dieselmotor, och den känns perfekt dimensionerad till den här bilen. BMW 320d är riktigt pigg, utan att vara onödigt sportig, och steptronic-lådan är helt fantastisk. Kraften kommer direkt när vi trycker på gasen, och den kommer jämnt och alltid med rätt växel i. Det är svårt att hitta en bil i den här storleks- och prisklassen som är lika rolig att köra helt enkelt. BMW:s fyrhjulsdrift xDrive fungerar samtidigt riktigt bra och det är värt mycket att ha när vinterväglaget slår till. Styrningen är väldigt direkt och precis och det är en fröjd att köra den här bilen på kurviga 70-vägar.

Läs även: BMW 520D – imponerande kombi med bra köregenskaper

Trots att kör väldigt aktivt drar bränsleförbrukningen aldrig iväg till alltför höga nivåer. Om du väljer eco-programmet och kör lugnt är det inga problem att hålla den här bilen omkring 0,5 liter per mil under längre körningar. Vid normal användning landar den dock något högre, vi mäter upp 0,66 liter/mil under testveckan och då kör vi mestadels kortare sträckor. Vi blir lite förvånade över hur mycket vägljud och vindbrus som läcker in i kupén när vi jämför med konkurrenten A4. Audis motsvarighet känns överlag modernare och fräschare.

BMW 320d

Omdöme

BMW 320d är en riktigt trevlig bil. Det är ingen stor kombi när vi ser till lastutrymme. Körglädjen är på topp även om MMI och instrumentpanel skulle må bra av en uppdatering. Det största minuset är att det drar iväg pengamässigt när du börjar utrusta bilen som du vill ha den.

plus

Körglädje!
Bränslesnål
Praktisk för storleken

minus

Extrautrustning är dyrt
Analoga mätare
Lite för mycket vindbrus och vägljud

Fakta BMW 320d

Tillverkare: BMW
Pris från 361 500 kr
Testbilens pris: 472 600 kr
Motor: 2-liters diesel 4 cylindrar
Växellåda: Automatlåda (Steptronic)
Drivning: AWD (xDrive)
Effekt: 190 hk, max vridmoment 400 vid 1750–2500 rpm
Prestanda: Toppfart 228 km/h, 0-100 km/h 7,6 sekunder
Bränsleförbrukning: 4,9 l/100 km blandad körning (fabriksuppgift)
Testförbrukning: 6,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 129 gram/km

Betyg 7 av 10