Scout på Skoda-språk betyder högre fjädring, plast runt skärmkanterna liksom fyrhjulsdrift och hasskydd undertill. Alltså är detta en variant av standardmodellen som tål lite tuffare tag, men framförallt är det kanske rent visuellt Scouten lockar, med bland annat 17 tumsfälgar som standard. I alla fall för de som uteslutande håller till på asfalterade väger, vilket är majoriteten av oss. Men i detta fall är det inte bara kosmetika - det visar sig att Scout har en hel del att ge även vid sidan av vägen.

Octavia Scout

Octavia genomgick nyligen ett ansiktslyft på ut- och invändigt, och framför allt kanske gällande teknik i form av uppkoppling och förarhjälpmedel. Liksom många andra tillverkare erbjuder Skoda en lite tuffare variant av vissa modeller. Det finns ett antal exempel; Volvo Cross Country, E-klass All-terrain, Passat Alltrack och så denna Octavia, med ”vandringskängor” och förhöjd markfrigång som är tre centimeter högre än i standardvarianten. Värt att notera är att Octavia Scout är den enskilt mest sålda Octavia-modellen i Sverige.

Stramt och elegant, men vi saknar digital instrumentpanel

Inne i kupén är det stramt och elegant. Skoda har onekligen gjort en klassresa och numera är det få medtrafikanter eller andra betraktare som rynkar på näsan. Tvärtom så får du numera mycket bil för pengarna och modeller som dessutom ser riktigt bra ut. Mycket av tekniken kommer från koncernsyskonen Audi och Volkswagen, vilket i första hand märks på knappar och reglage. Viss teknik lanseras av självklara skäl lite senare ju längre ner i märkeshierarkin du kommer. Octavia har till exempel ännu inte förärats med digital instrumentpanel, något Audi införlivat i snart varje modell, och som lanserades i nya Audi TT redan 2014. Men detta kommer snart även i modeller från Skoda - var så säkra.

Octavia Scout

Här har vi istället två analoga mätare, med en mindre, digital infoskärm som visar det mesta du kan tänkas behöva uppdateras om under färd, som förbrukning, vägmärken, hastighetsbegränsning, enklare navigationsanvisningar och mediaval. Mycket användarvänligt och genomtänkt, men särskilt snyggt är det inte.

Något vi däremot är stormförtjusta i är MMI:t och den tillhörande touchskärmen. Menysystemet är lätt att förstå sig på och reagerar blixtsnabbt. Uppkoppling sker antingen via din smartphone, eller ännu hellre genom att du monterar in ett sim-kort i kortplatsen i handskfacket. Då kan du till fullo utnyttja den dedikerade appen som även den är riktigt trevlig. Via appen kan du exempelvis låsa/låsa upp bilen, se vart den befinner sig samt få annan relevant status som körsträcka, bränsleräckvidd med mera. Fantastiskt bra och en funktion som fler och fler modeller från Skoda utrustas med.

Octavia Scout

Storleksmässigt är Octavia jämförbar med exempelvis Volkswagen Golf Sportscombi, alltså lagom stor för den mindre familjen utan alltför stora anspråk på utrymme. Fyra personer sitter riktigt bra och lastutrymmet är på mellan 610 -1 740 liter beroende på hur du väljer att fälla det bakre ryggstödet. Kvalitetskänslan i material är övervägande hög; den når inte upp till Audi-klass, men med tanke på prisskillnaden mellan Octavia Scout och A4 Allroad (en i övrigt något haltande jämförelse) står den sig väl.

Octavia Scout

Klarar tuffare utmaningar

Nya Scout är annars en riktigt bekväm bil på landsvägar, och går riktigt tyst. Man skulle kunna tänka sig att 30 millimeter högre markfrigång (jämfört med vanliga Octavia) skulle göra den svajigare och svårare att kontrollera vid häftiga kurvtagningar, men vi menar att skillnaden är marginell.

På mer utmanande underlag lever Scouten upp till sitt yttre. De förbättrade frigångsvinklarna fram och bak liksom fyrhjulsdriften med elektronisk diffspärr gör ett grymt bra jobb med att effektivt föra fram ekipaget på snåriga och kuperade skogsvägar. Motorn, som i detta fall är den stora dieseln med 185 hästkrafter och ett vrid på 380 Nm, passar bilen perfekt i kombination med den mycket trevliga 6-växlade DSG-lådan. 0 till 100 avverkas på 7,8 sekunder och toppfarten är 219 km/h.

Octavia Scout
Exemplarisk app.

När vi kommer till säkerhet och förarhjälpmedel finns här det mesta man kan önska sig; döda vinkeln-varnare, filhållningsassistenten (något ryckig i uppträdande), adaptiv farthållare och vettig parkeringshjälp. Får vi önska något till kommande uppgradering är det i stort sett bara en head up display, ett effektivt hjälpmedel som alltfler numera erbjuder sina kunder.

Omdöme:

Skoda Scout med detta motoralternativ börjar på 296 400 kronor, det vill säga en bra bit under 7,5 basbelopp. Det är med andra ord inte svårt att förstå populariteten kring märket överlag och modellen specifikt. Testbilen - och då är den fullsmetad - landar på 376 200, men då har den också i stort sett allt som finns att tillgå. En komfortabel, uppkopplad och kompetent familjebil till ett smått fantastiskt pris – vad kan man mer begära?
M3 rekommenderar

plus

Pris
Framkomlighet
MMI, app och uppkoppling

minus

Skärmen har enbart touchfunktion, blir kladdigt
Ingen fast monterat sim-kort
Vi saknar digital instrumentpanel


Fakta Skoda Octavia Scout TDI 184 4x4 DSG

Pris från: 296 200 kronor
Pris testbil: 376 200 kronor                            
Motor: 2,0 liter fyrcylindrig dieselmotor, 6-växlad automatlåda
Effekt: 184 hk
Prestanda: 0–100 km/h, 7,8
Toppfart: 219 km/h                                           
Förbrukning (enl. tillverkaren), blandad körning: 5,1l/100 km
Förbrukning (enl. våra mätningar), blandad körning: 6,0l/100 km              
CO2-utsläpp: 133 CO2 (g/km vid blandad körning)

Betyg 4 av 5