Mercedes-AMG Project ONE är världens första gatbil med F1-drivlina vilket i princip gör den till en Formel 1-bil som du har rätt att köra på vanliga vägar. Under huven sitter fem motorer som ger föraren 1 000 hästkrafter och en toppfart på 350 kilometer i timmen. Det lyckade receptet hämtar både teknologi och designinspiration från motorsportvärlden. Faktum är att den sexcylindriga motorn är som urlyft ur en Formel 1-bil rakt in i den kommersiella världen.

Mercedes låter sig inspireras mycket av racingvärlden när de tar fram nya bilar.
– Konkurrensen där sporrar oss till att utveckla teknologier som även våra serieproducerade bilar kan ha nytta av, säger Dr Dieter Zetsche, högsta chef för Mercedes-Benz Cars och Daimler-koncernen.

Prestandamonster
Utav de fem motorerna i Mercedes-AMG Project ONE är fyra elektriska. Hybridkraften är ett måste inom motorsporten för att nå den låga bränsleförbrukning som det är krav på under tävlingarna.

Läs mer om Mercedes-AMG Project ONE

Förbränningsmotorn är en turboladdad variant och en av de fyra elmotorerna sitter direkt på den motorn. En annan är integrerad i turboladdaren. De två sista sitter på varsitt framhjul och arbetar vardera i varvtal upp till 50 000 varv per minut - vilket kan jämföras med vanliga elmotorer som normalt arbetar i maximalt 20 000 varv per minut.

Den som stampar ned gasen i botten når, med denna spetsade kombinationen, 200 kilometer i timmen på under 6 sekunder.

De två elmotorerna på framhjulen är inte bara intressanta ur varvtalssynpunkt. Tillsammans gör de att du får en helt eldriven framaxel där du kan reglerna acceleration och inbromsning individuellt. Det gör vidare att du får en dynamisk vridmomentfördelning, samt att du kan köra bilen helt på el om du vill det.

Läs mer om Mercedes-AMG Project ONE