Kia Optima Sportswagon är storleksmässigt jämförbar med Volkswagen Passat, vilket ger gott om utrymme för såväl passagerare som förare. Även bagageutrymmet är mer än tillräckligt rymligt för de flesta situationer. Här har du gott plats med ett par resväskor och lite till.

Bagage

Behaglig för långkörning

Den 1,7 liters stora dieselmotorn presterar bra, och även om det inte finns något vidare drag att tala om känns motorn inte seg med tanke på den relativt låga förbrukningen. I lägre hastigheter, exempelvis när vi kör inne i stan, är Optima lite obekväm på grund av att den växlar ganska klumpigt vid lägre hastigheter och vibrerar väl kraftigt på tomgång.

På större vägar är dock Kia Optima Sportswagon riktigt behaglig att köra. Styrservon är precis lagom mjuk, det är lätt att dosera gas och broms, och fjädringen är absolut godkänd. Den adaptiva fartassistenten är dessutom lätt att ställa in och bra på att anpassa avståndet till bilen framför. Sätena är bekväma för den som vill ta en längre tur.

Kia

All inclusive, men inte exklusivt
En av de stora fördelarna med Kia Optima Sportswagon är att även i den billigaste modellen finns många av de tekniska hjälpmedlen med som standard. Funktioner som parkeringssensorer, adaptiv farthållare och skyltskanning är till exempel alla inkluderade i det lägsta möjliga priset, något som inte alltid kan sägas om Optimas konkurrenter.

Hur den här tekniken sedan presterar är en annan femma. MMI:t känns riktigt gammalt i såväl funktioner som utseende. Den halvslöa touchskärmen kombinerat med ett inte så värst intuitivt gränssnitt gör inte det hela bättre. Även Harman Kardon-högtalarna är något av en besvikelse, med ett ganska burkigt sound. Klimatanläggningen fungerar, men är knappast någonting att skryta med.

MMI

Lite billigare på alla sätt
Men även om Kia Optima Sportswagon har allt en konsument kan tänkas kräva kan vi inte komma över hur billig bilen känns. Materialvalen är för det mesta plast och designen på interiören är visserligen praktisk, men inte särskilt vacker.

Kia Optima Sportswagon har även små hyss för sig, som att den spelar upp en trudelutt varje gång du sätter dig på din plats och varje gång du kliver ut ur bilen. Den envisas även med att skjuta fram och tillbaka sätet när du stiger upp eller sätter dig ner, vilket efter ett tag mest är enerverande.

Omdöme

Om kvalitetskänsla är A och O för dig är det här inte din bil. Men om du vill ha en bekväm kombi med gott om utrymme med all teknik en modern bil bör ha idag för en rimlig peng så är Kia Optima Sportswagon perfekt. Lägg på den generösa nybilsgarantin så blir resultatet att den här kombin är ett prisvärt och vettigt val.

Kia Optima Sportswagon

Pris från: 329 000 kronor (274 900 kronor med kampanjrabatt)
Pris testbil: 361 900 kronor (299 900 kronor med kampanjrabatt)
Motor: 1.7 CRDi Diesel DCT-7,
Effekt: 141 hk
Prestanda: 0-100: 11,1 sek.
Toppfart: 203 km/h
Lastutrymme: 1 686 l.
Förbrukning (enl. tillverkaren), blandad körning: 4,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 120 g/km

plus

Prisvärd
7 års nybilsgaranti
Rymlig, både bagage och för passagerare
Bra sikt
Mycket utrustning för pengarna.

minus

Klumpigt och föråldrat MMI
Billiga materialval
Växlar osmidigt på låga växlar

Betyg 7 av 10