Den bitande iskylan rullar in över Sverige, och i släptåg har den ett helt nytt äventyr till succéspelet Horizon Zero Dawn. The Frozen Wilds, som det heter, är en nedladdningsbar expansion som bygger på originalvärlden med ett nytt territorium, mängder av uppdrag och en del annat smått och gott som förlänger spelet med åtminstone 10 timmar. Vi tar återigen kontrollen över utbölingen Aloy, sadlar robotgeten och ger oss av norrut.

Eftersom Horizon Zero Dawn fortfarande är en stark utmanare till titeln Årets bästa spel är det lätt att vara entusiastisk inför The Frozen Wilds.

Banuk-stammen, den som fick minst rampljus i "huvudspelet", står nu i centrum. Deras territorium har invaderats av demonbesatta maskiner som är mycket farligare än de vi hittills mött i huvudspelet. Från ett enormt berg bolmar olycksbådande, tjock rök och nere i de snötäckta dalarna faller hela spaningsregementen med banukier offer för de mordiska maskinernas käftar. Korrumperade jättetorn råmar ut förstärkningssignaler till sina mekaniska underhuggare, som gör dem till synes omöjliga att ta död på.

Horizon Zero Dawn: Hisnande strider och makalös grafik imponerar

Aloy skyndar naturligtvis till undsättning. Banuk-stammens oberäkneliga natur och uråldriga sätt att se på världsalltet gör dock saker komplicerade. För att vinna deras förtroende måste vi frysa häcken av oss, pulsa genom meterdjup snö och övervinna rituella utmaningar på löpande band. Sidouppdragen utgörs av en varierad flora äventyr som oftast syftar till att göra Aloy mer poppis hos lokalbefolkningen.

Fortfarande fantastiskt bra

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Eftersom Horizon Zero Dawn fortfarande är en stark utmanare till titeln Årets bästa spel är det lätt att vara entusiastisk inför The Frozen Wilds. Det spelbara området är till hundra procent dränkt i snö och is, vilket står i skarp kontrast mot det tempererade/tropiska klimat som vi vant oss vid. Spelet är fortfarande lika vackert. Frodigt gräs och törstframkallande laguner har dock bytts ut mot norrsken, tungt snöfall och den karga skönhet som bara en redig tundra kan frambringa.

Ibland känns Aloys huttrande, färgpaletten och snöknarret lite enformigt, men oftast bidrar det positivt till atmosfären. Faktum är att The Frozen Wilds är som svagast när vi titt som tätt blir tvingade inomhus för att läsa holodagböcker och använda våra krafter för att spåra upp lösningar på olika pussel. Det är vi mätta på.

Ett gäng nya färdigheter och vapen får vi också. Särskilt de förstnämnda är tyvärr inget att hänga i granen; de fokuserar på robot-riddjur och vildmarksliv, men vi kommer på oss med att använda dem sällan. Eftersom spelområdet är såpass mycket mindre än senast går det lika bra att upptäcka världen till fots. Vapnen är snäppet mer intressanta, särskilt stormslungan som låter oss mata elchocker mot fienderna med sällan skådad effektivitet. 

Intensiva strider och blåglim

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Även om vi är maxlevlade och har all den bästa utrustningen är striderna precis lika roliga och utmanande som i huvudspelet. Det finns ett par nya robotbestar att tampas med. Vissa av dem är sjukt svåra att ta ned och ställer ännu högre krav på akrobatik och precision från Aloys sida. Vid ett tillfälle – när vi slåss mot tre gigantiska robotar tillsammans med en medlem ur stammen – sitter vi verkligen med hjärtat i halsgropen medan vi desperat springer, klättrar och slow motion-hoppar oss igenom den halvtimmeslånga striden.

Karaktärerna är lika välregisserade som i originalspelet. De varierar kraftigt i personlighet, syfte och attityd mot Aloy, vilket gör att deras uppdrag känns angelägna att slutföra. Här finns också en ny valuta – blåglim – och som används för att skappa föremål som är specialiserade på att utrota den nya fauna av robotfiender vi stöter på. Denna utfärdas ofta som tack för sagda uppdrag, men kan även hittas lite här och där i snömodden tillsammans med ett par andra samlarobjekt.

Huvudspåret i The Frozen Wilds är att ta reda på vad som gömmer sig i det enorma berget och hur det är relaterat till den invasion av demonrobotar. Upplevelsen är på det hela taget lite mer linjär än i huvudspelet, men det är inget negativt. Minus alla sidouppdrag hamnar speltiden på omkring sju timmar. Väljer du att utforska varenda vrå av området, samla alla prylar och göra alla uppdrag kan vi lätt smälla på det dubbla. Tillägget kostar 179 kronor i Playstation Store, och sett till antalet speltimmar får Horizon-fantasten enormt mycket valuta för pengarna.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

OmdömeM3 rekommenderar

Gillade du Horizon Zero Dawn kommer du att gilla The Frozen Wilds. Punkt. Det är en välkommen förlängning av ett redan superbra spel, och även om det är ont om regelrätta nyheter strängar vi ånyo vår jaktbåge med glädje och famlar oss ut i snöstormen i jakt på sanningen. 

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Genre: Actionrollspel
Format: Playstation 4
Utgivare: Sony
Utvecklare: Guerrilla Games
Läs mer: på Sonys hemsida
Pris: 179 kronor

plus

Mer Horizon Zero Dawn!
Lika vackert som alltid
Underhållande strider
Mycket speltid för liten peng

minus

100 procent snö tilltalar inte alla
Brist på intressanta nyheter

Betyg 8 av 10

Horizon: Zero Dawn Pris vid test: 399 kr.

Bästa pris just nu: 278 kr