Google fortsätter sin kamp mot störande annonsering på internet. Inom de kommande månaderna kommer webbläsaren att börja blockera sidor som omdirigerar användaren på ovälkomna sätt, som till andra hemsidor eller annonser, rapporterar The Verge

Missa inte: 11 fascinerande bevis på hur sjukt mycket Google vet om dig 

Ändringen kommer ske i tre steg. Chrome kommer först att förhindra användare från att skickas till en ny sajt när de inte klickat på en länk till den sajten. Ett meddelande visas då i verktygsfältet om att en omdirigering har blockerats.

Efter det kommer Chrome börja gå efter omdirigeringar som, när du klickar på en länk, istället öppnar den länken i en ny flik medan den existernade fliken dirigeras om till en annons. Ett knep som annonsörer börjat använda för att rundgå Googles existerande pop-up-blockering.

Slutligen kommer Google att börja arbeta mot sajter som öppnar nya fönster genom att lura användaren att trycka på osynliga knappar över saker som kryssrutor, ljudkontroll och så vidare.

Ändringarna ska finnas tillgängliga för alla Chrome-användare under början av 2018.