Sean Parker, Napster-grundaren och Facebooks första vd, har i en ny intervju med Axios, sagt att tanken bakom Facebooks design var att konsumera så mycket av användarens tid och uppmärksamhet som möjligt.

Missa inte: Här är allt du avslöjar på Facebook (och så kan vem som helst leta upp det) 

"Det betyder att vi behövde ge dig ett dopamin-påslag då och då för att någon gillat, eller kommenterat på ett foto eller ett inlägg eller liknande. Vilket kommer få dig att bidra med mer innehåll och det blir en social feedback-loop av bekräftelse", säger Sean Parker i intervjun och beskriver beteendet som något som hackers ägnar sig åt för att utnyttja svagheter i den mänskliga psykologin. Han säger också att det var medvetet.

"Jag tror att uppfinnarna, skaparna, jag, Mark, Kevin Systrom på Instagram, alla de här människorna förstod och var medvetna om det. Och vi gjorde det ändå."

Det är inte första gången Facebook fått utstå liknande kritik, men skillnaden här är förstås att den kommer från en som var med i princip från första början.

Sean Parker började arbeta på Facebook under 2004 när företaget var mindre än ett år gammalt och var även vd för Facebook när det bolagiserades.