Pickupsegmentet växer stadigt och när Mercedes förra året gick ut och berättade om sina planer med X-klass var intresset riktigt stort. I Sverige är det påkostade modeller med extrautrustning som är populärast, och Volkswagen Amarok dominerar marknaden trots förhållandevis högt pris. Kan Mercedes slå sig in och hitta köpare i det här segmentet? Vi tror absolut att att förutsättningarna finns med nya X250 d som vi har testat både under en provkörning på terrängbana i november, och nu under en vecka i december.

Mercedes X-klass test
Fronten är riktigt snygg!

Testbilen är utrustad samma automatlåda och samma fyrcylindriga dieselmotor på 2,3 liter som sitter i Nissan Navara, pickupen som den här bilen bygger på. Faktum är att X-klass på flera sätt känns som en mix mellan två tillverkare. Ett exempel är växelspaken som sitter i mittkonsolen som på de flesta bilar. Mercedes rattväxel har med andra ord inte fått följa med in i X-klass. Däremot har blinkersspaken, med Mercedes lite speciella reglage för vindrutetorkare hänga med. Vilket betyder att det inte finns någon spak alls till höger om ratten.


Bra framkomlighet och komfort

Under vår första testkörning på en anläggning utanför Stockholm får vi möjlighet att testa bilen på en terrängbana, och även känna på acceleration och kurvtagning på asfalt. Vi konstaterar att bilen känns stabil och att vi gillar styrningen, samt att framkomligheten är riktigt bra. Efter en vecka där vi har bra möjligheter att testa den både på motorväg och i terräng, är vi lika övertygade. Bilen tar sig fram väldigt bra och den känns bekväm att sitta i även när vi pendar mellan Stockholm innestad och ytterförort. När snökaoset slår till i huvudstaden (med fem cm nysnö) känns det tryggt att koppla in fyrhjulsdriften. Med ett litet vred växlar vi mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift i hög- eller låg-växel. Det går även aktivera bakre diffspärr (tillval).

Mercedes X-klass test
Inredningen är snygg men det finns en del detaljer som vi stör oss på.

Vi sitter bekvämt i testbilen och materialvalet är snyggt, om än med lite plastiga inslag. Designen lyfter fram fläktarna, och priset du får betala för det rena utseendet är att det är snålt med plats för till exempel plånbok och mobiltelefon. Bortsett från dörrfack och ett (förhållandevis litet) fack i mittarmstödet finns enbart ett par små mugghållare fram. En vanlig smartphone går helt enkelt inte att lägga ifrån sig på något sätt, vilket är ett klart minus.

En annan detalj som vi saknar är offroad-handtag på förarsidan. Dessa är nämligen smidiga att hålla i när du kliver in i en bil i den här storleken, men här är det ratten som gäller.

Gammalt MMI

Här finns det klassiska Mercedes-MMI:t som du kontrollerar via en ratt i mittkonsolen, och det funkgerar ganska bra. Ibland saknar vi touchfunktion, och vissa moment, till exempel navigatordelen, är onödigt krångliga. Under skärmen sitter snabbknappar till radio, media, navigator och telefon, vilket är smidigt. Dessutom har vi manuella vridreglage till klimatanläggningen, samt även för volymkontroll. Överlag är dock inte tekniken i den här bilen av senaste snitt. Här finns exempelvis inte adaptiv farthållare eller automatiskt helljus, som Ford erbjuder i sin Ranger. Carplay stöds inte, och den inbyggda telefonboken visar inte senast slagna nummer eller favoriter. Små brister kan tyckas, men det är saker som du garanterat kommer att sakna i längden.

Ljudanläggningen låter helt okej, och tack vare att bilen går relativt tyst blir det lite mer personbilskänsla. Bortsett från när vi kallstartar den, innan motorn blir varm låter det verkligen lastbil.

Mercedes X-klass test
Bakrutan har en elmanövrerad lucka, vilket ger lite F150-vibbar.

Riktigt bra kameror

Det som imponerade mest med X-klass när vi kör över olika hinder – och när vi testar den off road på en lerig skogsbana – är dess kameror. Här hittar vi kameror fram, bak och på båda sidorna, och med hjälp av dessa visas en 360-gradersbild på skärmen. Du kan även välja olika anpassade vyer, till exempel en där du håller extra koll på framhjulen. Det här underlättar ordentligt vid svåra passager och branta stigningar – men också när du behöver in på den där trånga parkeringsplatsen inne i stan. X-klass är förvånansvärt lätt att hantera på den kurviga skogsbanan tack vare hög markfri gång, bra vändradie och de riktigt användbara kamerorna.

Mercedes X-klass test
Flaket är lågt och skenor för lastsäkringsöglor är bra. Men vi saknar fästen i nederkant av flaket.

Flaket har praktiska skenor på sidorna och framtill, där du kan flytta lastfästena i sidled. Men vi saknar lastöglor i nedre delen på flaket. Jämfört med andra liknande modeller är flaket på Mercedes X-klass relativt lågt, vilket gör att du kan lasta mindre om du monterar lock. Fördelen är att du enkelt når sakerna på flaket, vilket inte är lika lätt på exempelvis en Ford Ranger. I djupled finns desto bättre med plats, vilket dock innebär att baksätet har fått stryka på foten. Här är det dåligt med både benytrymme och i höjdled. Om du mäter 1,80 kommer du att sitta med huvudet ända upp mot taket. Även i framsätet är det lite lågt i tak och stolen går inte att justera i höjdled.

Mercedes X-klass blir din för 315 000 kronor plus moms, om du väljer den enklare Progressive-modellen. Om du vill ha Power Edition med 360-graders kameror, elstolar, tvåzons klimatanläggning, sidosteg och led-ljus drar det iväg till omkring 400 000 kronor, plus moms. Det vill säga mer än en fullsmetad Ford Ranger och i samma prisklass som Amarok, som erbjuder betydligt starkare motor och mer utrustning överlag.

Mercedes anger bränsleförbrukningen till 0,79 liter/mil, vilket är lite i underkant. Den här bilen drar ungefär lika mycket som Navara och Hilux – det vill säga omkring 0,9 liter per mil blandad körning beroende på körstil, väder och däck.

Mercedes X-klass test

Omdöme

Det är med blandade känslor vi lämnar tillbaka Mercedes X250 d. Motorn känns inte jätterolig, här väntar vi med spänning på Mercedes egna V6-variant som ska komma nästa år och ersätta Nissan-modellen. Designmässigt gillar vi verkligen X250 d, speciellt fronten, men inuti har den några små men irriterande brister som sänker helhetsintrycket. Jämfört med Volkswagen Amarok och Ford Ranger förlorar Mercedes nya pickup på de flesta punkter – och med tanke på prislappen verkar det ändå vara här Mercedes siktar. X-klass kommer säkerligen att bli en hit på sikt, men då måste Mercedes lämna Navara-grunden bakom sig ytterligare och ta ett par steg framåt när det gäller tekniken.


Fakta Mercedes X250 d 4Matic

Tillverkare: Mercedes
Pris: Från 315 900 kr (exkl moms) för 250d 4MATIC i Progressive-utförande
Motor: 4-cylindrig diesel 2,3 liter
Drivning: AWD
Växellåda: 7-stegad automat
Effekt: 190 hk vid 3.750 r/min, 450 Nm vid 1.500 r/min
Prestanda: 0-100 km/h 11,4 sek
Max dragvikt: 3 500 kg
CO2-utsläpp: 207 gram/km
Miljöklass: Euro 6

plus

Bra komfort
Kamerorna
E-sim
Bra framkomlighet

minus

Ej adaptiv farthållare
Dåligt med förvaringsutrymmen
Trångt baksäte
Förhållandevis dyr

Betyg 6 av 10