Spanska Madrid är en trevlig bekanskap så här års även om temperaturerna faller även här. Men runt 13 grader mitt på dagen känns härligt med tanke på att det är runt nollgradigt hemma i Sverige. Perfekt för lite provkörningar alltså och denna gång är det Lexus som vill visa upp de nu uppdaterade NX och CT.

Lexus
Foto: Stefan Nilsson/Bildbyrån SYD

Det krävs ett tränat och nästan fanatiskt Lexus-öga för att initialt ens se att det hänt något. Exteriör är grillen omgjord på NX, fälgarna nya och lysena har uppgraderats, men i övrigt har inte mycket hänt. Likaså med CT, här är det nästan ännu svårare att se någon förändring. Synd, med tanke på att modellen lanserades redan 2011. Men så är det i Lexus-världen, man går varsamt framåt.

Lexus

Den största nyheten i båda modellerna är istället den nya skärmen på 10,3 tum som tronar högst uppe på mittkonsolen – samt Lexus Safety System + som innefattar en adaptiv farthållare, krockförberedande system, adaptiv belysning, filhållningssystem samt vägskyltsavläsning. Någon döda vinkeln-varnare ser vi dessvärre inte skymten av.

Märkligast av allt är ändå avsaknaden av någon som helst uppkoppling mot nätet, antingen i form av fast monterat sim-kort, så kallat e-sim, eller kortplats för ett extra abonnemang. Att 2018 lansera nya eller uppdaterade modeller utan möjlighet att koppla upp bilen och på så sätt kunna erbjuda fler tjänster känns ogenomtänkt. Toyota själva menar att man i dagsläget funderar på saken, men är osäkra på kundnyttan i det hela.  

Lexus

I övrigt andas kupéerna, precis som tidigare, högre kvalitet än i Toyota. Sittkomforten i framför allt NX är riktigt hög och utöver de blygsamt visuella förändringarna har Lexus fintrimmat chassit genom justerade hjulupphängningar för stabilare gång och helt nya stötdämpare. Tekniken tillåter föraren ställa in dämpningen samtidigt som systemet ständigt övervakar och justerar inställningarna beroende på vägunderlag och körstil. På de fina vägarna runt Madrid får vi aldrig riktigt sätta NX på prov, men visst ligger den fint på vägen.

Öronbedövande CVT-låda

Något som däremot märks, precis som tidigare, är Lexus (tillika Toyotas) CVT-lådor. Vi ska villigt erkänna att vi har svårt för fenomenet i stort, oavsett från vilken tillverkare det gäller men i en Lexus blir vinandet vid gaspådrag extra påtagligt. I lugnt tempo utan omkörningar märks det knappt men så fort du trycker på gasen eller när motorn behöver jobba lite extra låter det öronbedövande. Lexus förtjänar en bättre lösning, speciellt om man aspirerar på en plats i premium-segmentet.

Lexus
Lexus CT 200h

Båda modellerna kommer i hybridutförande och går faktiskt riktigt snålt. Till skillnad från laddhybrider som kan erbjuda körning på enbart el i flera mil blir det här mer ett komplement som använder elmotorn när det är möjligt och som laddar upp batterierna under körning. Och även om känslan inte är densamma gör hybriddriften mer än man kan tro. Under en testrunda i stadsmiljö lyckas vi faktiskt köra runt 25 procent av sträckan endast med elmotorn.

Lexus
Lexus NX 300h

Komfort, status och en relativ snål drift är köpargumenten, som så ofta när det gäller Lexus. Sportigt och inspirerande blir körningen aldrig under körningen här nere i Madrid även om CT 200h har en del sportiga förtecken, främst i den lite hårdare satta fjädringen.