Star Wars Battlefront II har gått från att vara ett av årets mest hajpade spel – till att bli ett av årets mest hatade.

Både spelfantaster och Star Wars-fans har varit vansinniga på EA för hur de valt att använda sig av mikrotransaktioner i spelet. Kritiken handlar som regel om att att Star Wars Battlefront II är designat för att i princip tvinga folk betala extra pengar inuti spelet, eftersom det annars är orimligt svårt att få tillgång till allt innehåll. Ytterligare klagomål rör att det går att betala pengar för saker som ger spelmässiga fördelar, och att EA lagt in ett spel och dobbel-liknande system i ett spel med en minderårig publik.

Missa inte: Recension - Star Wars Battlefront II 

Nu meddelar EA att de kommer ta bort mikrotransaktionerna från spelet, i alla fall tillfälligt. I stället kommer de att gå tillbaka till ritbordet med systemet i syfte att komma på något bättre baserat på feedbacken de fått.

Ända sedan betastadiet för Star Wars Battlefront II har EA tvingats backa steg för steg gällande hur spelet använder sig av mikrotransaktioner. Tidigare har en nivå för spelets Star Cards tagits bort, och när det under spelets early access-period framgick hur långt tid som krävdes för spelare att låsa upp en enda karaktärer i spelet (40 timmar för Luke Skywalker enligt vissa beräkningar) så valde EA att minska detta med 75 procent. 

Och nu är alltså mikrotransaktionerna borta helt. I alla fall för en stund.

Läs också: Speljätte patenterar matchmaking som uppmuntrar mikrotransaktioner