Efter flera förseningar presenterade Tesla vd:n Elon Musk under fredagmorgonen, svensk tid, till sist företagets nya projekt, Tesla Semi.

Missa inte: BMW, Daimler, Ford och Volkswagen bygger laddningsnätverk i Europa 

Tesla Semi är en eldriven lastbil med automatkoppling som är byggd från grunden av en Tesla Model 3, och använder två Model 3-motorer som driver de olika hjulaxlarna.

Lastbilen ska ha en batteriräckvidd på strax över 80 mil och kunna gå från noll till cirka 100 på fem sekunder. 20 sekunder med 36 ton last. Betydligt snabbare än en vanlig lastbil, med andra ord. Batteriet ska kunna laddas fullt på 30 minuter, vilket kan jämföras med en diesellastbil som kan tankas full på ungefär 15 minuter. 

Tesla Semi interiör
Foto: TeslaInteriörbild på Tesla Semi

Tesla Semi kommer med Teslas autopilot som standard och kan broma och hålla sin fil automatiskt. De individuella motorerna på hjulen lovar Elon Musk också ska förhindra det som kallas för jackknifing, en farlig situation som kan inträffa för lastbilar när de viker sig inåt sin last likt en fällkniv.

Glaset till kuren ska enligt Musk även kunna klara av trycket från en atombombsexplosion, "annars är det pengarna tillbaka". Något som förstås kan låta överdrivet men enligt Musk är viktigt eftersom en framruta på en lastbil går sönder i snitt en gång på år vilket leder till förlorade inkomster.

Priset då? Enligt Musk ska en diesellastbil, när allt är inräknat, vara minst 20 procent dyrare än en Tesla Semi. Musk gav däremot aldrig något exakt pris för lastbilen.

Produktionen av Tesla Semi är tänkt att dra igång under 2019.

Innan eventet var över hade dock Elon Musk en extra överraskning, bokstavligt talat, i bagaget på lastbilen: Nästa modell av Teslas Roadster, företagets första bil någonsin.

Tesla Roadster
Foto: TeslaEn ny modell av Tesla Roadster visades också upp.

Den nya Roadstern blir ett fyrsitsigt vrålåk som ska kunna köra över 1 000 kilometer på en enda laddning och göra 0-100 km i timmen på 1,9 sekunder. Enligt Musk är tanken att bilen ska vara nådastöten för bensinbilar. Produktion är tänkt att starta 2020, och basmodellens prisbild startar på 200 000 dollar.