Står du inför den delikata arbetsuppgiften att välja ny tjänstebil? Då har du hittat rätt! I denna artikel kan du läsa mer om tjänstebilar, samt läsa vårt test från i fjol av fyra väldigt bra alternativ (alla bilarna är fortfarande aktuella).

Att välja ny tjänstebil – då har du har du en trevlig sondering av marknaden framför dig. Men det det finns ett par viktiga saker att gå igenom innan du fattar ditt beslut. Först och främst så är det skillnad mellan tjänstebil och förmånsbil: En tjänstebil får endast användas i tjänsten, privat körning är begränsad till max tio mil vid högst tio olika tillfällen per år. I annat fall kan du råka ut för en straffbeskattning. En körjournal är med andra ord a och o i sammanhanget.

En förmånsbil är däremot en tjänstebil som används privat och ska även beskattas. Hur mycket skatt beror på det så kallade förmånsvärdet – och alla fast monterade tillval höjer förmånsvärdet, exempelvis en dragkrok. Foliering eller takräcke räknas däremot inte som ett fast monterat tillval och påverkar inte förmånsvärdet. Betalar din arbetsgivare bränslet räknas även det som löneförmån. Kör du mer än 3 000 mil per år i tjänsten kan du få reducerat förmånsvärde med 25 procent och väljer du en miljöbil får du också reducerat förmånsvärde.

Prisbasbelopp

När du gått igenom den ekonomiska aspekten är det sedan dags att välja rätt bil, och här är förutsättningarna lite olika beroende på vad din arbetsgivare har för policy. En vanlig övre gräns är 7,5 prisbasbelopp, gå över det och du får betala ett så kallat lyxbilstillägg på 20 procent på förmånsvärdet. Sedan kan ditt företag även ha ramavtal som spelar in på vilka tillverkare du kan välja mellan. Storlek på bilen du väljer är en viktig faktor. Kommer du frakta mycket last eller har du en stor familj med barn som behöver skjuts till hockeyträningen eller ridskolan? Ja, då är det knappast en småbil du ska välja.

Vanligast är emellertid en kombi i mellanklass och då finns det som bekant en uppsjö av modeller att välja mellan. Vi tog in fyra intressanta alternativ: Två i premiumklassen – BMW 3 serie och Audi A4, en storsäljare i form av Volkswagen Passat samt en intressant nykomling – Kia Optima. Samtliga med sina fördelar och nackdelar men med ett gemensamt grundkrav: Modellerna i fråga ska gå att få för under 7,5 prisbasbelopp (2017).

Läs även: Test av Volvo V90 - fantastisk som familjekombi och tjänstebil

Tjänstebil 7,5 basbelopp förmånsvärde
Vi har testat fyra tjänstebilar som alla ligger på under 7,5 basbelopp. Audi, BMW, Kia och Volkswagen.

Design

Volkswagen uppdaterar sina bilar kontinuerligt och denna senaste generation (B8) såg dagens ljus 2014. Sedan dess har smådetaljer som designen på lysena och knapparna till MMI:t uppdaterats. Rena linjer och tysk, stram design gäller för bilen, som finns i både sedan eller kombiutförande. Den senare står för en majoritet av försäljningen. En alltför vanlig modell för att höja på några ögonbryn, något som gör att den kan kanske kan kännas lite ”tråkig”.

Nykomlingen i gänget Kia Optima Sportswagon. Är en riktigt snygg mellanklasskombi med ett sportigt utseende och som utifrån sett har allt du kan tänkas behöva av en tjänstebil. Den lite upphottade GT-line-modellen vi fick in till testet ser faktiskt ganska cool ut med sina 18 tums-fälgar.

BMW 320 är snygg med sina rundade former, men designen skulle må bra av en uppdatering. Fronten är visserligen ganska kaxig, men i övrigt utmärker sig inte bilen från mängden. Klassisk BMW-look, helt enkelt, utan att bilen sticker ut som sportig eller allt för alldaglig.

Audi går allt som oftast varsamt fram när modeller ska avlösas och så även när det gäller den senaste versionen av A4, lanserad 2015. Det handlar mer om förädling av ett redan lyckat utseende som de flesta av oss gillar. Varför ändra alltför mycket på något bevisligen lyckat och uppskattat? Det här är mångas favorit, och vi förstår varför. Fronten är tuffare än på förra generationen med en lägre, bredare och kantigare grill. Audi är även specialister på att utforma fram- och baklysen som alla direkt känner igen oavsett tid på dygnet. Denna blir redaktionens favorit, tätt följd av BMW.

Motor och köregenskaper

Passat kommer i detta fall med en 190 hk stark dieselmotor samt fyrhjulsdrift, vilket är en fullkomligt perfekt förening. Det är inte för inte man noterar just den här kombinationen som en av de mest populära valen för konfiguration, med ett uppskattat vridmoment på 400 Nm vid 1750-3000/min. Chassi är välbalanserat, vilket ger ett säkert och tryggt uppförande på vägen utan överraskningar.

Kia Optimas 1,7 liter stora dieselmotor presterar bra, även om det inte finns något vidare drag att tala om. I lägre hastigheter, när vi kör inne i stan, känns bilen lite obekväm, främst för att den växlar ganska klumpigt under lägre hastigheter och vibrerar lite väl kraftigt på tomgång. Ute på större vägar är dock Optiman riktigt behaglig att köra, med en styrservo som är precis lagom känslig – och fjädringen är tillräckligt mjuk för att det ska vara behagligt att köra över mindre gupp.

I fallet BMW 3-serie kan vi bara konstatera att körglädjen är svårslagen i den här bilklassen. BMW 320d är riktigt pigg – utan att vara onödigt sportig – och den manuella lådan är helt fantastisk med fasta, korta slag. Kraften kommer direkt när vi trycker på gasen, och den kommer jämnt. Det är svårt att hitta en bil i den här storleks- och prisklassen som är lika rolig att köra helt enkelt. BMW:s fyrhjulsdrift xDrive fungerar samtidigt riktigt bra och det är värt mycket att ha när vinterväglaget slår till. Styrningen är väldigt direkt och precis och det är en fröjd att köra den här bilen på kurviga 70-vägar.

Audis tvåliters dieselmotor med 190 hästkrafter passar bilen perfekt, och trots imponerande prestanda (0–110 km/h på 7,9 sekunder) går den relativt snålt. Tillverkarens egna bränsleuppgifter på 4,2 liter per 100 km kommer vi inte i närheten av, men runt 5,5 l/100km är ändå klart godkänt. Styrningen är riktigt behaglig och exakt med lagom avvägning efter underlaget. Bilens fyrhjulsdrift underlättar vid vinterväglag och vi upplevde inga som helst tendenser till understyrning. Greppet är fantastiskt på kurviga vägar.


Teknik, underhållning och förarhjälpmedel

Bilarna vi testar är i vanliga fall fullutrustade till max, något som knappast gäller dessa modeller som ska kvala in under gränsen för 7,5 prisbasbelopp (2017), men oftast finns en business-editon som riktar sig mot tjänstebilsföraren, och som ändå är hyfsat utrustade.

Vår bil från BMW har navigator, keyless-system och elektronisk baklucka. Men här finns varken backkamera, elektrisk förarstol eller parkeringssensorer fram. Det finns dock en knapp i förarstolen med vilken vi kan justera sidostöden elektroniskt – och om du vill få sportstolskänsla kan du fälla in stolens sidor så att de omsluter dig.

En annan funktion som vi uppskattar mer i stolen är möjligheten att förlänga benstödet. Interiören i bilen andas premium överlag, även om det naturligtvis märks att det är en ganska bantad bil vi testar. Skinnklädsel får vi exempelvis vara utan i den här bilen, vilket förtar en hel del av känslan. Skärmen där du kontrollerar MMI:t sitter som en nedstucken surfplatta, som du styr med reglage och knappar i mittkonsolen. Här finns ingen touchfunktion, men det är ändå smidigt att komma åt funktioner och inställningar med rattreglaget och de intilliggande knapparna.

Instrumentpanelen känns, liksom MMI:t, inte helt nytt – speciellt inte om vi jämför med Audis nya Virtual Cockpit och andra liknande moderna system. Det är dags att skippa de analoga mätarna nu, även i basversionerna. BMW:ns färddator är samtidigt väldigt simpel, och med rattreglagen kommer vi egentligen bara åt farthållaren och kan styra musikuppspelning. Alla bilar från tillverkaren kommer numera med e-sim och vi kan i den tillhörande appen bland annat starta klimatanläggningen, låsa och låsa upp bilen. Riktigt användbart!

Kia Optima kommer i stort sett fullutrustad utan att komma över prisbasbeloppsgränsen, men MMI:t känns riktigt gammalt i såväl funktioner som utseende. Den halvslöa touchskärmen kombinerat med ett inte så värst intuitivt gränssnitt gör inte det hela bättre. Även Harman Kardon-högtalarna är något av en besvikelse med ett ganska burkigt sound. Den adaptiva farthållaren är däremot riktigt bra och lätt att ställa in, och bra på att anpassa avståndet till bilen framför. En av de stora fördelarna med Optima är annars just att flertalet tekniska hjälpmedel kommer som standard. Funktioner som parkeringssensorer, adaptiv farthållare och skyltskanning är till exempel alla inkluderade för lägsta möjliga pris.

Audi ligger som vanligt i framkant när det gäller teknik, och ”business”-varianten av A4:an är utrustad med led-strålkastare (med dynamiska blinkers), farthållare(dock ej adaptiv) samt 17-tumsfälgar. Du får inte tillverkarens digitala instrumentering, ”virtual cockpit”, döda vinkeln-varnare eller väghållningsassistent. Inte heller navigation eller smartphone-anslutning. Men med tanke på hur prislistan ser ut för Audi A4 i vanliga fall är det påtagligt att premium kostar, så i detta fall får utrustningsnivån ändå godkänt.

I Volkswagen Passat (GT Executive R-utförande) är utrustningslistan diger. Vi får VW:s helt digitala instrumentkluster, parkeringssensorer fram och bak, Apple Carplay, elektriskt manövrerad baklucka, nyckelfritt system med mera. Passatens MMI är föredömligt i användarvänlighet – så fort din hand närmar sig displayen “vaknar” funktionsraden och ger dig möjlighet till inställningar. Passaten är även standardutrustad med adaptiv farthållare, 18 tums fälgar och LED-ljus.


Komfort och utrymme

Det här är något av en paradgren för Passat och Optima. I Kian erbjuds gott om utrymme för såväl passagerare som förare. Även bagageutrymmet är mer än tillräckligt rymligt för de flesta situationer. Här får du absolut plats med ett par resväskor och lite till med ett utrymme på mellan 553 och 1686 liter – beroende på om du fäller sätena eller inte. Sittkomforten är riktigt bra, med bekväma stolar för dig som även åker längre sträckor och vill ha gott om benutrymme på samtliga platser.

Passaten rymmer fem vuxna som kan sitta bekvämt och är störst i klassen i detta test. Förarstolen som i detta utförande är klädd i nappaläder är mycket bekväm tack vare elektriskt svankstöd, utdragbar sits och ändlösa inställningsmöjligheter. Passaten rymmer 639 – 1 716 liter i bagageutrymmet, och det räcker gott och väl även för den stora familjen.

BMW:n erbjuder bekväma säten och gott om utrymme för dig som sitter fram. Och vi störs inte mycket av motor- eller vägljud som läcker in i kupén. Plus i kanten för att du kan förlänga sittdynan, något som är väldigt behagligt om du har långa ben och är ute på långkörning. Baksätet får godkänt när det gäller benutrymme, och bagageutrymmet är stort nog för att klara det mesta en familj på 4 personer behöver till vardags. Du får med lätthet plats med ett par rejäla resväskor.

Även om Audi A4 är en rätt liten bil är utrymmena hyfsat tilltagna, och det är främst i baksätet vi saknar en del benutrymme. Två vuxna sitter anständigt, mittplatsen får närmast ses som ett ”nödsäte” och rymmer på sin höjd ett mindre barn. Men komforten i övrigt är det inget fel på och Audin går klart tystast av testdeltagarna. Bagageutrymmet, med bred lastöppning och relativt låg lasttröskel, är riktigt lättlastat. 505 liter ryms upp till insynsskyddet, och fäller du baksätet ryms 1 510 liter. Fullt tillräckligt för de flesta av oss, alltså.


Sammanfattning

Om status och det senaste i teknikväg är viktigt för dig är Kia Optima kanske inte förstavalet bland dessa fyra modeller. Men är du ute efter en bekväm kombi med en relativt hög utrustningsnivå är Kia Optima Sportswagon perfekt. Vi gillar den moderna designen och det generösa lastutrymmet! Lägg på den generösa nybilsgarantin så blir resultatet att den här kombin är ett intressant och i många fall vettigt val.

Audi A4 är en av de snyggaste modellerna på marknaden och erbjuder en sportig – men samtidigt bekväm och tyst – färd. Visst saknar vi en hel del förarhjälpmedel och inte minst den digitala instrumenteringen i denna version som kvalar in för under 7,5 prisbasbelopp (2017).

BMW 320D ger härlig körglädje och fin komfort, men för att klara dig under basbeloppsgränsen får du inte speciellt mycket utrustning att leka med. Den är i våra ögon inte lika snygg och modern som Audi A4, men om du prioriterar körglädje är BMW:n helt klart ett bra val – även om den analoga instrumenteringen börjar kännas gammal.

Volkswagen Passat då? Jo, kan du avyttra en del av ditt bekräftelsebehov och ser på bilvalet med en mer pragmatiskt syn får du här en vettig bil på alla plan, som inte för inte är Sveriges mest sålda bil. Den väcker inga större lustar men gör heller ingen besviken. Passaten är en komplett familjebil och i Executive R-utförandet så får du med de vanligaste och populäraste tillvalen.

Fakta om de olika tjänstebilarna

Tjänstebil BMW 7,5 basbelopp

BMW 320D xDrive Touring Business Connected Edition

Motor: 2-liters diesel 4 cylindrar
Effekt: 190 hk
Vridmoment: 400 Nm vid 1 750 - 2 500r/min
Drivning: Fyrhjulsdriven
Växellåda: Manuell
Prestanda: 0–100 km/h 7,6 sek.
Toppfart: 228 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,9 l/100 km (enligt tillverkaren)
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,6 l/100 km (enligt våra mätningar)
Pris: Från 327 900 kronor (7,5 ppb)
Förmånsvärde: Från 3 166/kr mån
Utrustning som ingår: Sportstolar och sportratt, LED-ljus,Trådlös laddning av mobiltelefon,Wifi hotspot

plus

Kul att köra
Bekväma stolar
Premiumkänsla

minus

Börjar kännas lite gammal
Endast manuell växellåda under 7,5 basbelopp

Läs ett fullständigt test av BMW 320 här

Betyg 7 av 10


Tjänstebil Volkswagen 7,5 basbelopp

Fakta Volkswagen Passat 2.0 TDI GT Executive R Edition SCR 4Motion

Motor: 1968 cm3 4 cylindrig diesel
Effekt: 190 hk vid 3500-4000 r/min
Vridmoment: 400 Nm vid 1750-3000/min
Drivning: fyrhjulsdrift
Växellåda: automat DSG
Prestanda: 0–100 km/h 7,7 sek.
Toppfart: 228 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 l/100 km (enligt tillverkaren)
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,8 l/100 km (enligt våra mätningar)
Pris: från 336 000 kronor (7,5 ppb)
Förmånsvärde: Från 1 905/kr mån
 

Bäst i test

Utrustning som ingår: Läderklädsel Nappa, AppConnect inklusive Apple CarPlay och MirrorLink, Automatisk avståndsreglering, aktiv upp till 210 km/h samt Front Assist och City Emergency Brake, Parkeringssensorer fram och bak, Adaptiv farthållare (ACC), LED-strålkastare med LED-varselljus, svankstöd i framstolarna (på förarsidan elektriskt justerbart), Active Info Display (fullt digitala mätartavlor), Lättmetallfälgar 18 tum, Bakljus i LED-teknik High, Baklucka med elektrisk öppning och stängning (med fjärrupplåsning), nyckelfritt låssystem, Bluetooth handsfree.

plus

Mycket bil för pengarna
Utrustningsnivå
Utrymmen

minus

Tråkig, lite alldaglig design
Hårda stolar

Betyg 9 av 10


Tjänstebil Kia 7,5 basbelopp

Fakta Kia Optima Sportswagon GT-Line

Motor: 1.7 CRDi Diesel DCT-7
Effekt: 141 hk
Vridmoment: 340 Nm vid 1750-2500 /min
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: 7-växlad dubbelkopplingslåda alt. 6-växlad manuell låda.
Prestanda: 0–100 km/h 11,1 sek.
Toppfart: 203 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,6 l/100 km (enligt tillverkaren)
Pris: Från 322 900 kronor (274 900 kronor med kampanjrabatt)
Förmånsvärde: 2 825/kr mån
Utrustning som ingår: 7" navigation med backkamera, 2 zons klimatanläggning, Automatiskt avbländbar innerbackspegel, Interiörbelysning i LED, Mittkonsol i svart pianolack, Instrumentering i LCD (4,3”) färg, Adaptiv farthållare, Aktivt filövervakningssystem, Autobroms och panikbromssystem, Skyltskanning, Parkeringssensorer bak och fram, Dimljus LED, Bakljus LED

plus

Prisvärd
7 års nybilsgaranti
Rymlig, både bagage och för passagerare
Bra sikt
Mycket utrustning för pengarna.

minus

Klumpigt och föråldrat MMI
Billiga materialval
Växlar osmidigt på låga växlar

Läs ett fulltsändigt test av Kia Optima Sportswagon här

Betyg 7 av 10


Tjänstebil Audi 7,5 basbelopp

Fakta Audi A4 Avant 2.0 TDI Sport S tronic Proline Edition

Motor: Diesel, 1968 cm3
Effekt: 190 hk vid 3 800 – 4 200 r/min
Vridmoment: 400 Nm vid 1 750-3 000r/min
Drivning: Fyrhjulsdriven
Växellåda: Automat S-tronic
Prestanda: 0–100 km/h 7,9 sek.
Toppfart: 231 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,2 l/100 km (enligt tillverkaren)
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,5 l/100 km (enligt våra mätningar)
Pris: 336 000 kronor (7,5 ppb)
Förmånsvärde: Från 3 275/kr mån
Utrustning som ingår: LED-strålkastare, LED-bakljus med dynamiska blinkers, Parkeringssensorer bak, Farthållare, Förarinformationssystem i färg, 4-vägs elektriskt svankstöd, Sportsäten fram, 17" aluminiumfälgar, Multifunktionsratt plus i sportutförande, Grill, frontspoiler och diffusor i extra sportig design, Kromade ändrör

M3 rekommenderar

plus

Väghållning och ljudkomfort
Köregenskaper
Design och utstråling

minus

Relativt snålt utrustad
Benutrymme Baksäte

Betyg 8 av 10