Golf är en riktig försäljningssuccé i Europa och förra årets bäst säljande bil i Sverige, så förväntningarna på 2018 års modell var givetvis på topp. Den nya modellen har fått en liten ansiktslyftning, men i övrigt känner vi snabbt igen oss i bilen. Testbilen bygger på en 1.5-liters bensinmotor och en sjuväxlad DSG-låda, en bil som i grundutförande kostar 257 000 kronor. Men med lite extrautrustning drar prislappen iväg ganska ordentligt och trots att testbilen saknar både elmanövrerade stolar och skinnklädsel kostar den 374 900 kronor.

Test Golf 2018

Vi sitter bra i bilen och förarmiljön känns rymlig och modern. Stolarna är bekväma även om det inte hör till vanligheterna med plyschklädsel i testbilarna vi lånar in. Instrumenteringen är helt digital och här finns ett antal olika vyer att välja mellan. Under navigering är det extra smidigt att få upp informationen här så att vi slipper kika på skärmen i mittkonsolen. En detalj vi stör oss på är att hastighetsmätaren är väldigt tydlig i lägre hastigheter men inte alls lika tydligt mellan 80-120 km/h eftersom själva skalan ändras över 80 km/h-strecket. Vi upplever faktiskt detta så pass störande att vi aktiverade digital hastighetsmätare i siffror.

Touch istället för rattar

Skärmen i mittkonsolen mäter strax över nio tum och den är skarp och fin. Volkswagen har valt touchfunktioner till det mesta, utom till klimatanläggningen som har analoga rattar. Att ändra volym i ljudanläggningen kräver att du knappar på touchknappar, eller använder knappar på ratten. Och att gå in och välja radio eller annan ljudingång kräver att du trycker på menyknappen från hemskärmen. Här hade det varit betydligt smidigare att ha fysiska snabbknappar till viktiga funktioner som navigator, telefon och radio, och vi saknar verkligen en volymratt. I övrigt är MMI:t lättarbetat och bra.

Ljudanläggningen Dynaudio Excite, med tiokanalers digital förstärkare, kostar 6500 kronor som tillval, men den håller inte jättebra kvalitet. Ljudbilden låter helt enkelt inte naturligt i mellanregister och diskant, och vi misstänker att det är själva förstärkaren som brister då vi känner igen fenomenet från andra enklare digitala förstärkare som inte klarar att leverera en riktigt ren och dynamisk ljudbild över hela registret. Handsfree-mikrofonen är dock helt okej till skillnad från i många andra bilar vi har testat.

Test Golf 2018
Skärmen är skarp och fin men det är inte smidigt med touchknappar för att styra volymen.

Med funktionen App-connect kan du styra en del appar som du har i telefonen, direkt på skärmen, exempelvis Spotify. För att apparna ska fungera måste de vara kompatibla med Mirror-link, men du kan även använda Apples Carplay-gränssnitt.

Läs även: M3 testar VW Tiguan

Här finns även röststyrning, på svenska, men tyvärr har den väldigt svårt att tolka vad vi säger. Ungefär vart tredje kommando blir fel, och bilen tolkar "Ja" som ”Rad fyra” vid flera tillfällen. Vi låter även flera personer testa den här funktionen utan att det blir så mycket bättre.

Volkswagen har även byggt in stöd för gester, bland annat kan du växla radiostation genom att vifta horisontellt med handen framför skärmen. Det här känns inte helt klockrent tyvärr och vi hade föredragit att tillverkaren hade fokuserat på användarvänlighet när det gäller knappar och röstkommandon istället.

Test Golf 2018
Varför ändra skala i hastighetsmätaren när vi passerar 60 km/h?

Motorn imponerar

Den nya motorn är en riktigt lyckad historia. Den stänger av två av cylindrarna när de inte behövs, vilket påverkar både ljudnivån och bränsleförbrukningen positivt. Samtidigt finns det kraft nog för att bilen ska reagera snabbt när vi trycker till på gasen samtidigt som styrningen är följsam och bra. Golf 1.5 TSI är inte direkt sportig men den känns aldrig seg och tråkig.

Utrymmesmässigt är bilen perfekt som en liten andrabil, eller för dig som inte har behov av att åka på några längre resor med familj och packning. Vi sitter bekvämt även där bak, även om benutrymmet är ganska begränsat. Bagageutrymmet sväljer ett gäng kassar när du är ute och storhandlar.

Testbilen är utrustad med en skarp och fin backkamera samt parkeringssensorer både fram och bak. Sensorerna är dock väldigt känsliga, och efter en frostnatt varnar frontsensorerna en hel morgon när vi kör långsamt. Dessutom använder Volkswagen, som de flesta andra tillverkare, en extrem säkerhetsmarginal. När det börjar tjuta och lysa rött på skärmen har du ca 30 centimeter kvar, vilket förtar en hel del av nyttan med sensorer.

Test Golf 2018
Ljudanläggningen i testbilen är inte speciellt imponerande.

Samtidigt får vi flera gånger upp en varning om att skyltigenkänningen inte fungerar, trots att bilen inte är speciellt smutsig och vädret inte går att skylla på. Just den här funktionen kan dessutom inte läsa av tillfälliga digitala skyltar, till skillnad från en del modernare lösningar som exempelvis Audi har.


Panikbroms och adaptiv farthållare

Volkswagen har byggt in City Emergency Brake, som aktiveras så länge du inte kör fortare än 30 km/h, och här finns också fotgängarskydd. Här finns också adaptiv farthållare, som fungerar helt okej. Den är inte riktigt lika mjuk sådan som de bästa bilarna vi har testat, men ändå användbar.

Den angivna bränsleförbrukningen skiljer sig en hel del från verkligheten. Vi snittar på mellan 0,6-0,7 liter/mil när vi pendlar mellan ytterförort till Stockholm tre, fyra mil i morgontrafik, med vinterhjul och minusgrader under en kall decembervecka. Okej, men inte jätteimponerande. Testbilen har parkeringsvärmare vilket är väldigt smidigt vintertid, ett tillval som kostar 10 000 kronor i tillbehörslistan.

Test Golf 2018

Omdöme

Golf 1.5 TSI är bekväm och smidig att köra och vi förstår att formatet och prislappen gör att det är en bil som passar väldigt många. Den nya motorn och växellådan gör ett bra jobb och komforten får väl godkänt. Vi är dock inte helsålda över att så många knappar flyttat in i touchskärmen, och röststyrningen har rejäla brister.

Samtidigt drar priset snabbt iväg när du plockar på extrautrustning och att ta nästan 20 000 kronor betalt för inbyggd navigator är inte helt schysst. I övrigt är det här en trevlig bil som säkert kommer att fortsätta vara en riktig storsäljare.

Fakta Golf 1.5 TSI

Testad: December 2017
Tillverkare: Volkswagen
Pris från: 257 000 kronor
Pris testbilen: 374 900 kronor
Motor: 4-cylingrig bensinmotor på 1.5 liter
Växellåda: 7-växlars automat (DSG)
Prestanda: 0-100 km/h 8,3 sek
Bränsleförbrukning: 4,9 l/100 km (blandad körning)
CO2-utsläpp: 112 gram/km
Miljöklass: Euro 6

plus

Motorn
Lättkörd och bekväm
Kvalitetskänslan

minus

Lite svårjobbat MMI
Dyr extrautrustning
Känsliga sensorer

Betyg 7 av 10