Mercedes S-klass i Long-utförande, det vill säga med förlängd hjulbas, är en riktigt elegant och lyxig bil som konkurrerar med bland andra Audi A8 och BMW 740i som också finns i förlängt utförande. Målgruppen för den här bilen, som startar omkring miljonen innan du börjar plocka på extrautrustning, är personer som har råd att unna sig ordentlig lyx. Företagsledare, eller kanske ambassadpersonal. Vimpelfästen i flyglarna finns som tillval vilket säger en del.

Kraftig men ändå mjuk

Bensinmotorn i testbilen är en V6:a som levererar 250 hästkrafter och bilen gör 0-100 km/h på strax över 5 sekunder. Bilen är stark men ändå extremt mjuk, mycket tack vare den suveräna 9-stegade automatlådan. Här finns ett sportläge om du vill köra lite mer aggressivt, men bäst trivs vi i bilen när vi glider runt mjukt och majestätiskt och njuter av komforten och lyxkänslan. För det är sällan vi testar bilar som kommer i närheten av den här modellen när det gäller just kvalitetskänsla och komfort.

Läs även: M3 testar BMW 750

Interiören är extremt påkostad med finaste läder och riktiga träpaneler. Varje detalj är väl genomtänkt och vi sitter som kungar både fram och i baksätet. Det senare återkommer vi inom kort till. MMI:t i bilen känner vi igen från exempelvis E-klass, och det är tydligt och lättjobbat. Visst saknar vi ibland touchskärm som i vissa fall skulle underlätta handhavandet, men i övrigt har vi inte mycket att anmärka på när det gäller användargränssnittet. Du kan läsa mer om hur Mercedes MMI fungerar i vårt senaste test av E-klass här.

Mercedes S400 long

Den stora grejen med den här bilen är chaufförspaketet. Eller rättare sagt kombinationen av extrautrustning i baksätet där just det här paketet innebär att du med en knapptryckning kan skjuta fram passagerarstolen samtidigt som den högra stolen bak kan fällas ut och du kan sitta eller ligga med raka ben och ett bekvämt benstöd som fälls ut. I kombination med Executive Rear-paketet, ett underhållningspaket för baksätet och lite annat kul åker du som en kung i höger stol bak. Med möjligheten att styra MMI:t med fjärrkontroll, Dolby surround 5.1-ljud, DVB-T-kopplad tv och mycket mer. Självklart kan du få massage även i baksätet. Och bäst av allt är nackkudden som känns som att glida ned i en riktigt påkostad mockaklädd dunkudde. Självklart kan du även ställa om mugghållaren ska hålla din dryck kall eller varm...

Testbilen hade även panoramatak där vi kunde justera ljusgenomsläppet, samt jalussisolskydd i tak, bakruta och sidorutor.


Bra men dyra extrafunktioner

När det gäller förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner har S400 Long det mesta, även om en del ligger på tillbehörslistan. För att få adaptiv farthållare och lane assist behöver du lägga till ett förarassistanspaket för 25 000 kronor, vilket vi tycker borde ingått som standard. De här funktionerna funkar riktigt bra med mjuk acceleration och inbromsning, och bra stop & go-funktion som gör det användbart även när du fastnar i bilköer. Döda vinkelvarnare ingår dock som standard vilket är bra.

Mercedes S400 long

En annan intressant funktion som testbilen var utrustad med är Night Vision. Tack vare IR-kameror i fronten upptäcker bilen människor och djur långt innan du ser dem med blotta ögat i mörker, en funktion som fungerade imponerande bra under testet.

Kostar det så smakar det givetvis. Den här bilen startar på strax över en miljon kronor, men testbilen går på över 1,6 miljoner kronor. Och det är just extrautrustningen som gör att den här bilen verkligen sticker ut från mängden. Vi blev dock positivt överraskade över att bilen inte drog mer än omkring 0,8 liter/mil under testveckan, trots att vi inte var jätteförsiktiga med gaspedalen.

Mercedes S400 long

M3 rekommenderarOmdöme

Om du tillhör den väldigt smala målgruppen och är ute efter en riktigt lyxig bil, antingen att köra själv eller att låta din chaufför skjutsa runt dig i, då är Mercedes S400 Long en drömbil. Priset är högt men här finns allt du kan tänka dig i funktionsväg och såväl drivlina som design och materialval håller absolut toppkvalitet.

plus

Otroligt lyxig
Baksätet med chaufförspaketet
Kraftull och ändå mjuk att köra

minus

Vi saknar touchfunktion i MMI:t
Extrautrustningen drar upp priset ordentligt

Fakta Mercedes S400 Long

Testad: November 2017
Tillverkare: Mercedes
Biltyp: Lyx-sedan i förlängt utförande
Pris: 1 026 000 kr
Pris testbil: 1 640 250 kr
Motor: 6-cylindrig dieselmotor, 250 hk
Prestanda: 0-100 km/h 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Bränsleförbrukning (angiven): 5,5-5,6 liter/100 km
CO2-utsläpp: 147-150 gram/km
Miljöklass: Euro 6

Betyg 8 av 10