Testad bil: Volkswagen Arteon
Pris: Från 529 900 kronor hos Volkswagen

Vad är då en Shooting Brake? Det finns egentligen ingen enkel och korrekt definition, då termen ursprungligen kommer från en typ av hästdraget fordon i slutet av 1800-talet. Nu för tiden är Shooting Brake enkelt förklarat en kombiversion av en kupé. Ett bra exempel är Mercedes CLA (coupéversionen av A-klass) som i kombiversionen har just tillägget Shooting Brake i modellbeteckningen.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Arteon Shooting Brake eHybrid är en rymlig sportkombi som onekligen drar blickar till sig. Den är Snygg och riktigt bekväm att både köra och färdas i. Interiören är lyxig och förarmiljön överskådligt med Infotainmentsystemet som kronan på verket. Räckvidden på enbart el känns i snålaste laget med tanke på att modellen är helt ny.  

Positivt

  • Snygg sportig design
  • Komfort, ljudisolering
  • Infotainmentsystemet

Negativt

  • Räckvidden på enbart el 
  • Klen ombordladdare
  • Fjädingen vid aktiv körning

Premiär för Shooting Brake

Den femsitsiga coupén Arteon lanserades sommaren 2017 och då som en direkt uppföljare till Volkswagen CC (som såg dagens ljus 2008). Nu är uppdateringen här och förutom att modellen nu även erbjuds som laddhybrid är det samtidigt även premiär för kombiversionen Shooting Brake.

Arteon Shooting Brake

Till det yttre, sett enbart till coupé-versionen, är nyheterna knappt noterbara, ett färre antal ribbor i fronten och nya led-strålkastare som resulterar i ny ljusbild. Exteriören är desto mer spännande när det gäller kombiversionen som har en helt egen design från b-stolparna och bakåt. Sammantaget en riktigt läcker skapelse som drar till sig blickar. 

Arteon Shooting Brake

Bekväm och rymlig

Interiört har det hänt dessto mer. ”Passat-känslan” i förarmiljön är fortfarande påtaglig, men den omarbetade instrumentpanelen, inklusive mittkonsolen och reglagen till klimatsystemet, förmedlar en exklusivare karaktär än förra generationens Arteon. Det är lätt att trivas och fyra personer färdas riktigt bekvämt.

Arteon Shooting Brake

Lastvolymen då, rymmer Shooting brake så mycket mer än fastbackversionen? Nja, bagageutrymmet rymmer 565 liter (jämfört med 563 liter) ). Lastar du upp till taket och hela vägen till framsätena blir motsvarande siffror 1 632 liter respektive1 557 liter, så för hugade spekulanter lär lastkapaciteten inte vara det mest avgörande i valet mellan de två karossversionerna, utan snarare vilken design som är mest tilltalande.

Infotainmentsystemet MIB3 med tillhörande skärm (8,0 alternativt 9,2 tum beroende på utrustningsnivå) är uppdaterat och kompatibelt med trådlös Apple Carplay och Android Auto. Gränssnitten är både snyggare och användarvänligare än tidigare och utan tvekan ett av de bättre systemen just nu.

Arteon Shooting Brake
Exempel på olika vyer i den digitala instrumenteringen

Även instrumenteringen bakom ratten är som standard helt digital och ”Digital Cockpit Pro”-grafiken presenteras på en 10,25 tum stor display. Användarvänligt, snyggt och det går att växla mellan ett gäng olika vyer. Systemet påminner för övrigt till stor del om Audis motsvarighet – ”Virtual Cockpit”.

Kolla bilens status från mobilen

Nya Arteon är givetvis uppkopplad och via appen We Connect kan du få en mängd information i realtid om fordonet, inklusive lokalisering samt möjlighet att låsa bilen, aktivare klimatanläggningen mer mera.

Testbilen Arteon Shooting Brake eHybrid har en drivlina bestående av en bensinmotor på 156 hk samt en elmotor som utvecklar 115 hk. Den kombinerade effekten, eller ”systemeffekten” är 218 hk. Det räcker för att skicka i väg ekipaget från stillastående till 100 km/h under åtta sekunder.

Volkswagen har satt komfort i det främsta rummet och det är bara att lyfta på hatten, Arteon är onekligen bekväm att färdas i och ljudisoleringen är i toppklass. Men med tanke på bilens sportiga attribut upplever vi fjädringen som förvånansvärt mjuk, vilket resulterar i att den kränger i kurvor vid mer aktiv, provocerande körning.


Snål räckvidd

Batterikapaciteten är på 13 kWh, drivningen ligger på framhjulen och kraften förmedlas via en sexstegad automatväxellåda med dubbla kopplingar. Räckvidden på ren eldrift är enligt tillverkaren upp till 57 kilometer, men när vi slår oss ned i den fulladdade bilen visar färddatorn en uppskattad stäcka på 40 km, vilket visar sig vara mer överensstämmande med verkligheten (förvisso i ett relativt kylslaget Stockholm med endast ett par grader på rätt sida noll).

Arteon Shooting Brake
Laddkontakten dold i fronten

Arteon Shooting Brake eHybrid startar alltid i eldriftsläget (förutsatt att batteriet är tillräckligt laddat) vilket enligt Volkswagen har sin förklaring i att laddhybrid-tekniken är konstruerad främst för att klara korta avstånd i tätbebyggda områden. Vill du spara på elen, eller rentutav ladda under färd, finns flera olika körlägen och inställningar att experimentera med. Ombordladdaren är på 3,6 kW och att ladda upp batteriet tar cirka fyra timmar.

Specifikationer

Modell: Arteon Shooting Brake R-Line eHybrid 218
Testad: maj 2021
Tillverkare: Volkswagen
Pris: Från 529 900 kronor hos Volkswagen
Motor: 1,4 liter bensinmotor på 156 hk samt elmotor på 115 hk
Systemeffekt: Sammanlagt 218 hk och 400 Nm vridmoment
Batteri: 13 kWh, ombordladdare 3,6 kW.
Kraftöverföring: framhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,8 sekunder
Bagagevolym: 565/1632 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 1,4 l/100km
Elräckvidd (enligt WLTP-körcykeln): 54 kilometer
CO2-utsläpp, viktad blandad (Testcykel WLTP): 34 g/km
Skatt: 360 kr/år (2021)

Betyg: 3 av 5
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning