När det tyska paret Monika Kindlein och Manfred van Rinsum åkte på en längre semester till Italien över sommaren bestämde de sig för att hyra ut sin Tesla Model X till biluthyrningsföretaget Sixt. Sixt hyrde i sin tur ut bilen till ett mindre företag – som Daimler i själva verket stod bakom.

Daimler, som äger Mercedes-Benz, ska under uthyrningsperioden ha hårdtestat bilen rejält. Bland annat ska företaget ha kört bilen på bana i Tyskland, kört bilen fram och tillbaka till Barcelona i Spanien, utsatt bilen värme- och vibrationstester samt plockat isär och sedan monterat ihop bilen innan de återlämnade den till Sixt. Uppgifterna rapporterades först av tyska Spiegel och har bland annat snappats upp av Quartz.

Test! Tesla Model X: Eldriven läckerbit med smak av framtid

Tesla Model X
En Tesla Model X, dock inte det aktuella exemplaret.

Som den amerikanska elbilssajten Electrec noterar är det dock inte ovanligt att biltillverkare köper in bilar från konkurrerande märken för att se hur andra tillverkare har gått tillväga. Daimler ska snart lansera sin egen eldrivna suv Mercedes EQC och ville säkerligen lära sig hur andra tillverkare har gjort innan dess, men tillvägagångssättet är minst sagt anmärkningsvärt.

Sixt ska ha kompenserat det tyska paret men hävdar (föga förvånande) att Daimler brutit mot hyresavtalet genom att använda bilen på detta sätt, och att de egentligen borde betala för kalaset som ska uppgå till sexsiffriga belopp.