Efter att ha dragit in 1 230 000 euro i en crowdfundingkampanj på Fundedbyme är den svenska elbilen Uniti tänkt att börja produceras 2019. Men redan nu ingår man ett samarbete med den tyska hemelektronikkedjan Mediamarkt för att bredda intresset för bilen.

– Våra bilar hör inte hemma hos traditionella bilåterförsäljare, utan snarare bland den senaste hemelektroniken. MediaMarkt Sverige är en del av Europas ledande hemelektronikkedja och det var därför ett naturligt val för oss att inleda samarbete med dem, säger Lewis Horne, vd för Uniti, i ett pressmeddelande.

Läs också: Så ska blockchain-teknik göra resor med elbil betydligt enklare

Den 8 respektive 9 december kommer Uniti således att visas upp i butiker i Nacka Forum, Stockholm och Svågertorp, Malmö. Förhandsbokning ska vara möjligt för dig med gott om tålamod, och "provkörning" av bilen erbjuds med hjälp av vr-teknik.

Väl på vägarna ska Uniti vara särskilt lämpad för stadsmiljöer, utrustas med avancerad teknologi och bland annat erbjuda världens största, interaktiva heads-up display. Elbilen ska kunna köra upp till 300 kilometer per laddning och tillverkas i återvinningsbar kolfiber och lätt komposit. Bilen produceras i Sverige och monteras i Landskrona.