Amerikanska South by Southwest (SXSW) är världsberömda för sina event, festivaler och konferenser inom film, musik och interaktiva medier. I september var de för första gången i Europa där de i ett samarbete med Mercedes-Benz höll första upplagan av Me Convention i Festhalle i Frankfurt. Mercedes-Benz och SXSW samlade experter inom design, konst och teknik för att diskutera framtiden, och det var tre dagar med presentationer, workshops och konstinstallationer.

Är vi redo för framtiden?

Tanken med eventet är att samla experter inom vitt skilda områden för att hitta sätt att samarbeta för att möta framtidens utmaningar. Hur ska vi hantera allt mer information och fatta allt snabbare beslut, hur ser framtidens affärsmodeller ut och hur ska vi använda artificiell intelligens och förstärkt/virtuell verklighet på bästa sätt? Hur ska vi använda ny teknik när vi planerar våra städer och hur påverkar den accelererande teknikutvecklingen oss själva och vår planet? Allt detta diskuterades och det var mer än 150 föreläsare på plats, bland andra astronauten Buzz Aldrin, cyborgen Neil Harbisson och Instagrams affärsutvecklingschef Amy Cole. Här kan du se några av höjdpunkterna från eventet.

Buzz Aldrin – Dags att kolonisera rymden

Den 87-årige Apollo 11-legenden berättade om vägen till att bli den andra människan som promenerade på månen. Han pratade om resan till månen, men även om sina förhoppningar om ett nytt utforskande rymdprogram och hur människan ska kunna skapa en permanent bosättning på Mars inom ett par decennier. Och sedan ta sikte på Proxima Centauri b!


Neil Harbisson – Att leva som cyborg

Världens första cyborg Neil Harbissons presentation handlade om hur vi som art kan ta kontroll över vår egen biologiska utveckling. Att låta tekniken bli en del av oss själva öppnar upp mängder av nya möjligheter, som att kunna ha nya kroppsdelar och uppleva verkligheten på ett annorlunda sätt. Neil Harbisson kan till exempel höra färger som vi andra inte ens kan se, med hjälp av en inopererad antenn.


Amy Cole – Så når du nya kunder online

Amy Cole, affärsutvecklingschef på Instagram, pratade om hur människor och företag interagerar via nätet på ett allt mer personligt sätt via bilder och filmer. Och hur det kommer att påverka framtidens marknadsföring.


Att leda i en värld som förändras snabbt

När kunderna ändrar sitt beteende i allt snabbare takt gäller det att som företag hitta strategier som kan möta detta. Till exempel gick skiftet från att kommunicera via stationära datorer till mobila enheter snabbt. Och plötsligt är det inte längre självklart att äga sin egen bil, när man kan dela en med andra. Giganterna Dieter Zetsche, styrelseordförande på Daimler AG/Mercedes-Benz och Sheryl Sandberg, COO på Facebook, pratade om hur man som företagsledare ska navigera sitt företag i en verklighet som förändras allt snabbare.

läs mer