Efter att ha gjort ett rejält avtryck inom segmentet för smart belysning väljer Ikea nu att expandera sin Home Smart-satsning. Möbeljätten inleder ett samarbete med högtalartillverkaren Sonos för att "skapa ljud för de många människorna." Detta framgår i ett pressmeddelande signerat Ikea som skickats ut under eftermiddagen. På Twitter har företaget även publicerat en video som offentliggör samarbetet.

Test: Sonos Play:1 är död – länge leve Sonos One!

Samarbetet är av global karaktär, men exakt vad det går ut på vet vi ännu inte. Klart är emellertid att de första frukterna av partnerskapet kommer att synas i varuhusen under 2019.

– Tillsammans med Sonos vill vi demokratisera musik och ljud i hemmet, och vi vill skapa produkter som är utformade för hur människor lyssnar tillsammans hemma. Genom samarbetet med Sonos kan vi kombinera IKEAs heminredningskunskap med Sonos expertis inom bra hemmaljud, kommenterar Björn Block, manager IKEA Home Smart.

Ikea Sonos

Intervju: Så ska Ikea fortsätta satsningen på smart teknik

Att något är på gång inom multiroom är inte otänkbart:

"IKEA och Sonos kommer tillsammans att sträva efter att göra det enklare för människor att spela musik, var som helst i hemmet, utan att störa det dagliga livet. Det gör det även möjligt för människor att skapa den rätta atmosfären i sitt hem med bra design och ljud", står det att läsa i pressmeddelandet.

– På Sonos förstår vi musikens transformerande kraft i hemmet. Vi tror på att ljud ska vara ett inslag i hemdesignen och tillsammans med IKEA kommer vi nu att arbeta för att skapa produkter som gör att människors hem ser bättre ut och låter än mer fantastiskt, säger Patrick Spence, vd på Sonos.

Läs vidare: Allt om Sonos alla högtalare