När vi testade E220 d i början av året imponerades vi rejält, bland annat av komforten som enligt vår motorredaktör var bäst i klassen. Sedan dess har vi även testat All-terrain-versionen som även bjöd på hög markfri gång och bra fyrhjulsdrift. E63 S är dock något helt annat, även om den här bilen givetvis har en hel del gemensamt med de tidigare modellerna vi kört. Den stora skillnaden sitter under motorhuven.

Mercedes AMG E63 S skryter med en brutalt stark V8-motor på hela 612 hästar och ett vridmoment på 850 Nm. Den här bilen bjuder på sanslös acceleration och gör 0-100 km/h på 3,5 sekunder. Detta i en rymlig kombi som du kan packa hela familjen i och köra till Sälen, om du så vill.

Test mercedes AMG E63 S

Liten konkurrens i nischat segment

Konkurrensen i det här segmentet är inte stort, det enda egentliga alternativet till dig som vill ha en motor av den här kalibern i kombination med bra bagageutrymme är egentligen Audi RS6, och för tillfället är det Mercedes som innehar titeln "världens snabbaste kombi".

Kvalitetskänslan när vi kliver in i bilen och sätter oss till rätta i kolfiberstolarna är imponerande. Varje detalj i interiören är påkostad och genomarbetad, och MMI-t är som vi tidgare skrivit om bland det vassaste som går att hitta. Om du inte gillar touchskärm förstås, något som Mercedes valt bort. Istället navigerar du runt bland menyer och inställningar med ett hjul i mittkonsolen.

Test mercedes AMG E63 S
Vi gillar verkligen interiören och MMI:t i Mercedes AMG E63 S.

För att få ned vikten i den här bilen är en hel del av materialet tillverkat av kolfiber, vilket gör att just dessa sportstolar inte bjuder på riktigt lika bra inställningsmöjligheter som de som sitter i vanliga E-klass (eller rättare sagt finns som tillval). Chassit är gjort av aluminium vilket också gör att vikten kan hållas ned.

Sjuk prestanda och trygga säkerhetssystem

Känslan när vi trycker på gasen är svår att beskriva i ord, här finns så sjukt mycket kraft och ändå känner vi oss hela tiden trygga eftersom det finns massor av riktigt bra säkerhetssystem i bilen. I komfortläget är bilen ganska snäll, så länge vi inte trycker till för hårt på gasen, och antispinn och fyrhjulsdrift ser till att vi håller kontakt med marken. I sportläget, däremot, gäller det att hålla i ratten, och här finns ävet ett Race-läge med tidtagning och där alla hjälpmedel är avslagna. Men även om du ligger och bränner mil på motorvägen i komfortläget är det svårt att "suga" sig förbi andra bilar när du kör om. Tänk istället en fet spark framåt. Det är helt enkelt svårt att köra den här bilen riktigt snällt. I testbilen sitter en 9-stegad automatlåda AMG Speedshift MCT och denna jobbar i perfekt harmoni med motorn.

Test mercedes AMG E63 S
Den nya motorn är riktigt brutal.

Ljudanläggningen i testbilen kommer från Burmester Audio och det låter riktigt bra. Diskanterna fälls ut ur dörrsidorna när vi startar bilen och här finns kraft, dynamik och klarhet. Givetvis finns här även stöd för Apple Carplay och Android Auto, men det känns inte lika kul att gå över till dessa gränssnitt när Mercedes egna är så snyggt och genomarbetat.

Ständigt uppkopplad

Tack vare inbyggt sim-kort är bilen hela tiden uppkopplad, och här kan du bland annat få trafikuppdateringar och realtidskartor och dela ut wifi till dina medresenärer. I Mercedes Me-appen kan du dessutom hela tiden ha koll på bilen på distans och exempelvis se var du parkerat bilen och hur mycket bränsle eller spolarvätska som finns kvar. Du kan även låsa och låsa upp bilen i appen.

Test mercedes AMG E63 S
Baksätet är rymligt och bekvämt.

Här finns givetvis adaptiv farthållare och lane assist, och dessa håller absolut toppklass. Känslan av lyx känner vi som sagt igen från våra tidigare tester av E-klass, och i den här bilen är den dessutom kombinerad med en brutal motor. Det drar upp prislappen rejält, och även bränsleförbrukningen. Det är inga problem att ligga och snitta på 1,6-1,7 liter per mil med den här besten.

M3 rekommenderarOmdöme

Mercedes AMG E63 S är en dröm för dig som vill kombinera rymlig och lyxig kombi med extrem prestanda. Bilen kostar en rejäl slant både i inköp och drift, men om du tillhör målgruppen och har pengarna kommer du garanterat att bli riktigt nöjd med den här bilen.

plus

Sjuk prestanda
Komforten
Praktisk och rymlig

minus

Dyr


Fakta Mercedes AMG E63 S

Tillverkare: Mercedes
Pris: Från 1 237 000 kr
Pris testbilen: 1 467 000 kr
Motor: 4-liters V8 (bensin) biturbo
Växellåda: 9 vxl AMG speedshift MCT
Prestanda: 0-100 km/h på 3,5 sekunder
Toppfart: 290 km/h (AMG Driver package)
Vridmoment: 850 Nm vid 2 500 - 4 500 rpm
Bränsleförbrukning: 9,1-9,4l / 100km
CO2-utsläpp: 206-214 gram/km
Miljöklass: Euro 6

Betyg: 4 av 5