Under ett event i Paris får vi chansen att testa Soul Calibur 6 under en 40 minuter lång spelsession. Karaktärerna som finns tillgängliga i demot är Mitsurugi och Sophitia som kanske är seriens två mest kända karaktärer. Mitsurugi representerar ren råstyrka och Sophitia snabbhet.

Hur känns nya Soul Calibur då? Mycket är bekant i spelet så som de historiska omgivningarna. Svärd och andra vapen är en naturlig del i alla strider och tempot är i jämförelse med många andra fightingspel långsamt.

SC6

Att Soul Calibur 6 har mer gemensamt med seriens begynnelse än de senaste delarna märks tydligt, både designmässigt men också i spelmekaniken. De kläder och utrustningar som karaktärerna bär för tankarna tillbaka till första Soul Calibur. Och spelet är långt ifrån så nybörjarvänligt som tidigare delar i serien – där man i Soul Calibur 4 och Soul Calibur 5 kunde nå vissa framgångar bara genom att slå på slumpmässigt valda knappar, gäller det här att planera sina attacker noggrant. Ett felsteg och du öppnar för motståndaren att få in en kontring.

Bra för fansen – svårare för nybörjarna

Ett Soul Calibur 6 som är mer ”hardcore” är så klart på gott och ont. Det positiva är att Bandai Namco tillfredställer den redan befintliga fanbasen med ett spel som är utmanande och som man kan bli riktigt bra på. Den negativa aspekten är att spelet höjer tröskeln något enormt för de som aldrig satt tänderna i serien. Det blir med andra ord inte lika enkelt att plocka upp spelet och lira en match under spelkvällen med kompisarna.

SC6

En av nyheterna i Soul Calibur 6 är funktionen Reverse Edge. Det är ett slags kontringssystem där du snabbt kan vända en fiendes attack till din favör. Mekaniken är intressant och under vår spelsession där vi främst använder oss av favoriten Sophitia, vänder vi många matcher enbart genom att slå ett slag samtidigt som vi kombinerar med att trycka på R1.

En annan nyhet är Critical Edge som aktiveras med R2. Rätt utfört ger specialattacken massiv skada och en potentiell vinst, men snubblar du på mållinjen blir det ett öppet mål för motattack – allt ackompanjerat med välregisserade animationer.

Snyggt men tveksam karaktärsdesign

Däremot har vi svårt för de stundtals långa animationerna i Soul Calibur 6. Det är verkligen definitionen av nyhetens behag och även de första gångerna ser riktigt häftiga ut, blir animationerna efter några matcher tröttsamma och mest ett moment som är i vägen.

Grafiskt är spelet snyggt och i sann Soul Calibur-anda är miljödesignen av hög kvalitet. Mycket beror på Unreal Engine 4 – samma motor som Bandai Namco använt i Tekken 7. Dessvärre känns karaktärsmodellen av Sophitia stundtals tveksam. Det är trots allt 2017 och man kan tycka att utvecklarna gått vidare från ”gubbsjuka”, men så är fallet inte.

SC6

Under vår session med Soul Calibur 6 har vi riktigt roligt. Efter fem år är det skönt att åter igen greppa att svärd och möta en stark motståndare på slagfältet. Vi hoppas och tror att många älskade karaktärer återvänder i denna sjätte del och ser fram emot att testa Reverse Edge med Taki, Ivy, Siegfried, Kilik med flera.

Släpps under 2018

Vi har inte fått något exakt släppdatum för Soul Calibur 6 annat än att det blir någon gång under 2018. Så här långt lovar det gott och om Bandai Namco infriar sitt löfte om att gå tillbaka till rötterna fullt ut, är det här en titel alla hardcore-fans av fightingspel kan se fram emot.