E-klass kommer i många skepnader. Beroende på dina prioriteringar och din plånbok finns ett stort antal alternativ att välja mellan. Det som skiljer den här bilen från exempelvis E220 d som vi testade i början av året, och som vi dessutom testat i All-Terrain-utförande, är att det är en sedan. Och givetvis att det sitter en AMG-motor i bilen.

Mercedes AMG E43 Sedan 4Matic test
Interiören i E43:an är riktigt lyxig och påkostad.

I testbilen sitter en tre liter stor V6-biturbo som levererar 401 hästkrafter och som gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Detta tillsammans med en 9G-tronic-automatlåda gör att förväntningarna är på topp, och vi blir inte besvikna när vi kör den här bilen. Väghållningen är suverän, kraften känns hela tiden och motorljudet när vi kör i Sport Plus-läget gör det svårt att hålla tillbaka leendet. Även om vi gillar komfortläget bäst i längden kommer vi på oss själva med att växla över till Sport Plus innan vi stänger av bilen, bara för att få höra det härliga ljudet nästa gång vi startar upp motorn.

Missa inte: M3 testar Audi RS5

Rå men ändå elegant

Designen är sober, men ändå råbarkad. Mörka fälgar och svarta detaljer överlag istället för krom gör att bilen får ett klart tuffare utseende än i standardutförande. Invändigt har Mercedes också tuffat till designen, bland annat med röda sömmar i läderstolarna. Snyggt! Testbilen är i stort sett fullutrustad och vi känner igen de fantastiska stolarna med luftkuddar och inbyggd massage, inte bara i ryggen utan även i sätet.

Mercedes AMG E43 Sedan 4Matic test
I den här lilla glasbehållaren kan dofter skickas ut i kupén, och detta styr du i MMI:t.

I den här bilen sitter Mercvedes senaste MMI, som är väldigt lättjobbat men som inte stöder touch. Den heldigitala instrumentpanelen och skärmen i mittkonsolen flyter nästan ihop och de lirar väldigt bra tillsammans. Vi får inte alls känslan av två separata system, som i en del andra bilar. Vår testbil var även bestyckad med Burmester Audio-paketet och det låter fantastiskt bra när vi njuter av musik i bilen. Dessutom är läckade av väg- och motorljud riktigt lågt. Om komfort är viktigt för dig är den här bilen en dröm att köra helt enkelt.

Fullstor E-klass på insidan

Skillnaden mellan en sedan och en kombi handlar numera inte så mycket om ljudnivå i kupén, utan snarare om design och behov av stort bagageutrymme. E43 ser inte mycket större ut än en Mercvedes C-klass utvändigt, men tro oss, inuti är den rymlig. Fram- och baksäte är fullstor E-klass.

Läs även: Test av E220 d

I blandad körning ska bilen, enligt tillverkaren, dra omkring 0,82 - 0,84 liter per mil, men efter en vecka konstaterar vi att den verkliga siffran ligger omkring 1,1 liter per mil. Bilen startar på strax över 700 000 kronor, men när du plockar på lite olika paker och tillval drar det iväg ordentligt. Det finns helt enkelt så otroligt mycket tekniska förarhjälpmedel och andra tillval som drar upp priset. Testbilen kostar närmare en miljon kronor.

Mercedes AMG E43 Sedan 4Matic test

M3 rekommenderarOmdöme

Om du är ute efter en sober och riktigt lyxig sedan med kraftig motor, gott om plats och massor av spännande tekniska funktioner och hjälpmedel lär den här bilen inte göra dig besviken. Körkänslan och komforten är svårslagen och Mercedes AMG E43 är överlag en bil som är riktigt svår att inte bli förälskad i.

plus

Komforten
Massor av tekniska funktioner (en hel del som tillval)
Motorn
Praktisk och rymlig

minus

Prislappen

Fakta Mercedes AMG E43 Sedan 4Matic

Tillverkare: Mercedes
Pris: Från 717 900 kr
Motor: 3-liters V6 biturbo (bensin)
Drivning: AWD
Växellåda: 9-stegs automat
Max motoreffekt: 401 hk
Max vridmoment: 400 Nm vid 1 600-2 800 v/min  
Prestanda: 0-100 km/h, 4,6 sek
Toppfart: 250 km/h                 
Förbrukning (Enl. tillverkaren.): 8,2-8,4 l/100 km blandad körning
CO2-utsläpp: 187-192 gram/km
Miljöklass: Euro6

Betyg 9 av 10