Under Facebook-sessionerna har du säkert stött på både ett och två inlägg som uppmanar följarna att gilla och dela dessa. "Gilla om du tycker att katter är bättre än hundar", "dela om du tycker att hundar är bättre än katter och så vidare. Detta görs av en anledning: Det ökar engagemanget som Facebook använder för att bestämma vilken prioritet en särskild sida ska få i ditt innehållsflöde. Särskilt användbart har det varit för oseriösa aktörer som publicerar länkar till tävlingar, eller sidor som dränker användarna i reklam.

Fejk, bluff, spam! 5 fällor du måste se upp för på nätet

Algoritmerna har länge utnyttjats för att mindre nogräknade publishers ska få högre prioritet än de som inte spammar följarna med dessa uppmaningar. Fenomenet kallas "engagement baiting", eller engagemangsfiske, och nu meddelar Facebook att man börjar straffa dessa oseriösa aktörer.

Facebook baiting

Och straffmetoden är enkel: Sidor som ertappas med dessa uppmaningar kommer att identifieras, samtidigt som deras inlägg tvingas längre ned i ditt Facebookflöde. Sociala medier-jätten har satt mängder av människor i arbete med att kategorisera engagemangsfisket, och använder nu maskininlärning för att utbilda sina algoritmer i att hitta och bestraffa denna typ av innehåll.

Det nya initiativet meddelades av Facebook själva i ett blogginlägg på måndagen. Följden för dig som användare blir förhoppningsvis att du kan ta del av mer seriöst innehåll på Facebook framöver.