För fyra år sedan släpptes rollspelet Ni no Kuni: Wrath of the White Witch till Playstation 3. Spelet utvecklades av Level 5 i samarbete med japanska animationsstudion Studio Ghibli och blev lite av en modern klassiker. I början av 2018 kommer uppföljaren, Ni no Kuni 2: Revenant Kingdom.

Denna gång kretsar storyn kring Evan Pettiwhisker Tildrum, kung över Ding Dong Dell, vars uppdrag är att skapa ett land där alla kan leva lyckliga i alla sina dagar. Det är ett ambitiöst mål och inte särskilt lätt. En dag utsätts han för myteri och behöver slå följe med Roland och Tani för att resa jorden runt med ett enda mål – att ställa allt till rätta.

En del är som Fire Emblem – men sämre

Under evenemanget får vi testa på fyra delar ur Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom där varje session går ut på att visa upp spelets olika mekaniker och spellägen. Samtliga är vad man kan förvänta sig av en rollspel i denna kalibern – det är färgglatt, välgjort, mysigt och väldigt japanskt.

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom

Ett av dessa spellägen är något man närmast kan likna vid Nintendo-serien Fire Emblem. Som spelare kontrollerar du Evan och är omringad av soldater. Genom att trycka på en triggerknapp roterar du dem medan du rör på dig. Dessvärre känns det långt ifrån så djupt som Fire Emblem och förhoppningsvis är det inget som tar upp större plats i den slutgiltiga versionen.

Higgledies är dina nya allierade

Resterande tre delarna vi får testa känns däremot bättre. Stridssystemet är en klar uppgradering jämfört med föregångaren och minst lika roligt att spela. Tillsammans med följeslagarna Roland och Tami ska du utkämpa bataljer mot fantasifullt designade fiender och vid din sida har du små monster kallade Higgledies. Förutom att skrika högt och vara söta hjälper de till med allt från defensiva till offensiva sysslor, beroende på situationen du befinner dig i.

Ett exempel på en strid är i en av delarna där du möter Longfang – en gigantisk drake som skickar meteorer över banan. Precis innan de slår ner samlas Higgledies runt dig och ger dig möjlighet att skapa en sköld för att skydda dig mot stenregnet. Däremot minskar det din förmåga att attackera och det gäller därför att tänka strategiskt för att dels hålla dig vid liv, men även för att få draken på fall.

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom

Detta gäller så klart även andra fiender och det är oklart hur utbredd mekaniken blir i det slutgiltiga spelet. Däremot känns det som att Higgledies ersätter det system som fanns i första spelet där du istället rekryterade monster för att slåss för din sak.

Arketypiskt men ändå unikt

Bortsett från att ha Higgledies vid sin sida är Evan och hans följeslagare utrustade med en rad olika förmågor som kan användas under strider. Dessa laddas upp under bataljer mot monster. Animationerna som följer är följsamma och grafiskt imponerande. Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom är riktigt snyggt, och trots att det stundtals känns arketypiskt japanskt bidrar den Studio Ghibli-charmiga stilen till att det känns lika unikt som första delen i serien.

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom släpps under våren 2018 och vi ser fram emot att få utforska Ding Dong Dell mer noggrant. Tills dess lovar förhandstitten gott och det ser ut som att Level 5 än en gång kommer att bländas oss med rollspelsmagi och klämma ur sig ännu en modern klassiker.