Det borde ha varit lätt att falla pladask för Ni No Kuni när det begav sig. Rollspelsfabriken Level 5 slog sig ihop med Studio Ghibli och ut kom ett bedårande sockersött äventyr, som vid blotta åsynen lyckades förmedla precis rätt stämning. Spelmekaniskt haltade det dock desto mer. Framför allt lyfte aldrig stridssystemet till några höga höjder, och redan efter några timmar började känslan av repetition infinna sig. Knappast en positiv sak i ett äventyr på långt över femtio timmar.

Lagom till uppföljaren har Level 5 frångått Studio Ghibli-kopplingen. Det rör sig dock mest om marknadsförningsdetaljer – Ni No Kuni II: Kingdom Devided kommer med samma typ av cel-shadad grafik och lika fantastiskt färgglada omgivningar som vi såg senast. Egentligen finns det ingen alls anledning att sörja bisten på Studio Ghibli, flera av nyckelpersonerna som var med i originalet,bland annat animatören Yoshiyuki Momose och kompositören Joe Hisaishi (vilket soundtrack han har fixat!), är inblandade även denna gång.

Ninokuni

Byggplaner

Precis som i föregångaren bygger också Ni No Kuni II på parallella världar. Inledningsvis får vi kontrollera kung Evan, en pojkspoling som efter en kupp tvingas ge sig ut på flykt från sin hemstad Ding Dong Dell. Med sig får han dansbandsnamnsklingande Roland, en president från en annan dimension som tvingas agera hjälpreda i sin nya värld. Tillsammans beslutar de sig för att bygga ett nytt kungarike där ingen någonsin ska behöva känna sig otrygg.

Att bygga upp kungarike är också vad Ni No Kuni II i mångt och mycket kretsar kring. Vid sidan av huvudhandlingen behöver vi nämligen konstruera byggnader, samla material och rekrytera nya invånare – för att sedan sköta om allt i en slags variant av Farmville.

Även om inslaget knappast är särskilt avancerat är det ändå väldigt underhållande – särskilt eftersom det har en sådan naturlig del i vad vi gör i resten av spelet. För i takt med att vårt kungarike växer sig starkare får vi tillgång till hjälpmedel som underlättar i striderna. Exempelvis tar vapenexperter fram nya vapen, och kockar tillagar mat som gör vårt gäng starkare och mer uthålliga.

Ninokuni

Det adderar dessutom en extra krydda till sidouppdragen, där vi behöver hjälpa karaktärer runt om i världen med att besegra fiender eller samla nonsensföremål. Belöningen består oftast av att karaktären ansluter sig till kungariket, vilket gör att det faktiskt finns en poäng i att ta sig ann dessa.

 

Varje ny stad känns genuin, unik och fantasieggande på ett sätt som den här genren sällan bjuder på.

Fantastiska platser

I övrigt är Ni No Kuni II inte superoriginellt. Handlingen som berättas är lagom intressant för att vi ska vilja fortsätta, karaktärerna vi stöter på längst med vägen välskrivna utan att briljera och dialogen lär inte vinna några litteraturpriser – återigen i god jrpg-stil. Däremot ska Level 5 ha beröm för miljöerna man byggt upp. Varje ny stad känns genuin, unik och fantasieggande på ett sätt som den här genren sällan bjuder på.

Ninokuni

Och så har vi stridssytemet, som lyckligtvis har fått sig en rejäl genomgång. Numera är det snabba realtidsbaserade strider för hela slanten. De är kanske inte de mest sofistikerade vi har sett, men lyckas engagera med sitt höga tempo och många möjligheter. Klart mer underhållande än senast.

 

Ghibli-stämpeln må vara borta, men dess anda är i allra högsta grad närvarande.

Mysigast på längeM3 rekommenderar

Överlag är Ni No Kuni II en potpurri av olika inslag, som till en början känns aningen spretigt men som efter en lite väl lång startsträcka verkligen öppnar upp sig. När vi har bekantat oss med alla system, har vårt lilla kungarike att dona om och kan avancera i handlingen när vi känner för det är det här precis så mysig och indragande som föregångaren borde ha varit.

Ni No Kuni II vänder inte upp och ned på genren, men det har en charm och ett hjärta som inget annat spel kommer i närheten av just nu. Ghibli-stämpeln må som sagt vara borta, men dess anda är i allra högsta grad närvarande.


Fakta Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

Genre: Rollspel
Utvecklare: Level 5
Utgivare: Bandai Namco
Plattform: Playstation 4, pc
Testad plattform: Playstation 4
Lansering: 23 mars
Pris: 600 kronor

plus

Byggandet är smått genialiskt.
Underbar värld.
Snabba strider.
Grafiken och musiken håller högsta klass.

minus

Lång startsträcka.
Handlingen engagerar inte supermycket.

Betyg 9 av 10