Det var en gång två plattformsspel som båda gjorde succé på Kickstarter. Två spel vars inspirationskällor var de klassiska 3d-plattformsäventyr som älskades av alla när de lanserades runt millennieskiftet.

Det ena spelet, Yooka-Laylee, drog in över 20 miljoner kronor och lanserades i våras. Men trots att det skapades av ett gäng gamla Rare-veteraner lyckades det inte alls förmedla samma spelglädje som sina förebilder.

Den andra succén, A Hat in Time, var betydligt mer blygsam – men summan på 2,5 miljoner kronor var ändå tio gånger större än vad utvecklarna hade hoppats på. Till skillnad från Yooka-Laylee finns ingen namnstark skara bakom A Hat in Time. Istället är spelet utvecklat av Gears for Breakfast, en liten internationell studio med sin bas i Danmark.

Bild 2

It’s not a me Mario!

På förhand finns det med andra ord flera anledningar till att vara skeptisk till A Hat in Time. Men under vår tid med det danska plattformsäventyret tänker vi faktiskt en hel del på Super Mario; eller närmare bestämt Super Mario Sunshine – Marios ojämna men ack så underhållande Gamecube-äventyr.

Precis som Mario är vår hjältinna Hatgirl på en semesterresa som tar en oväntad vändning efter en olycka; en olycka som gör att hennes rymdskeppsbränsle läcker ut på en okänd planet.

I vanlig ordning är handlingen inte mer än en ursäkt för att Hatgirl ska besöka en handfull världar – men vi slipper i alla fall långdragna mellansekvenser fyllda med nonsensprat. Både manus och röstskådespeleriet håller faktiskt oväntat hög klass och underhåller en hel del.

Bild 3

Från soliga stränder till snöiga bergstoppar
Världarna som väntar skiljer sig en del från varandra både vad gäller miljöer och spelstilar. Den första världen, en solig kuststad befolkad av korkade Maffia-figurer, är fylld med enklare hinder och lättförstådda uppgifter som ger spelaren möjligheten att lära sig kontrollen. Den efterföljande världen utspelar sig på en filmstudio och är lite mer inriktad på smygande, medan den tredje världen har ett skräcktema och lite mer avancerat plattformshoppande. Slutligen får vi besöka ett eldigt isberg som är mer inriktat på fritt utforskande.

I huvudsak är det dock plattformshoppande och en lagom dos pusslande som står i fokus. Självklart finns det även en del fiender att knocka, men utöver de välgjorda och utmanande bosstriderna spenderas ytterst liten tid med slagsmål eller skjutande.

Bild 5

Hatten på sned
Inte helt otippat spelar hattar en stor roll under äventyrets gång. Att byta hatt görs med ett knapptryck och varje hatt ger hjältinnan en specifik egenskap, så som att springa extra snabbt, se hemliga föremål och spränga särskilda objekt. Systemet är allt annat än avancerat, men skapar lite variation och gör det till exempel möjlighet att nå områden som tidigare var utom räckhåll.

Ett annat inslag som sticker ut positivt är de surrealistiska specialbanor som helt är uppbyggda kring plattformshoppande. Dessa banor är ofta riktigt kniviga och ställer kontrollen till sin spets. Lyckligtvis sköter sig kontrollen vanligtvis utmärkt och när vi dör är det nästan alltid våra fumliga fingrars fel.

I den vanliga världen ställer dock framför allt kameran till en del problem eftersom den ibland får för sig att visa miljöerna ur sämsta möjliga perspektiv. Ibland är det därför svårt att se vart man kan hoppa – och ibland är det svårt att förstå vart man ska hoppa. Tyvärr är dessa partier lite för vanliga, något som drar ner både tempo spelglädje helt i onödan.

Bild 4

Hatten av

I slutändan är A Hat in Time ett äventyr som bjuder på både goda skratt och ilskna svordomar. Å ena sidan njuter vi av den charmiga inramningen, smarta bandesignen och det roliga plattformshoppandet. Å andra sidan är vissa passager ruskigt dåligt designade och lyfter fram de brister som ändå finns i kontroll och kamera. Lägg därtill en ojämn svårighetsgrad och vissa oklara uppgifter som gör det lätt att springa vilse.

I det stora hela är det däremot brister som är lätta att förlåta tack vare den höga halten av spelglädje, charm och variation. Även om A Hat in Time är inte lika bra som Marios senaste eskapader på varken Switch eller Wii, är det ändå en underhållande resa som passar utmärkt för alla som vill återuppleva barndomens plattformsäventyr. För ägare av Playstation 4 och speciellt Xbox One fyller A Hat in Time dessutom en efterlängtad lucka i plattformsutbudet.


A Hat in Time

Utvecklare: Gears for Breakfast
Genre: Plattformspel
Format: Playstation 4, Xbox One, PC
Testat format: Playstation 4 Pro
Pris: 260 kronor

plus

Färgglada banor fyllda med hemligheter
Roligt plattformshoppande
Ett äventyr doppat i charm 
Kontrollen sköter sig för det mesta…

minus

 …men inte alltid
Smårörig bandesign
Vissa långdragna nivåer

Betyg 7 av 10