På några år har Facebooks nyhetsflöde gått från att visa huvudsakligen dina vänners inlägg i datumordning till att visa allt fler nyheter och annat ”innehåll”, ofta sponsrat, som du enligt företagets algoritmer kan vara intresserad av. Den eran är nu över.

I ett blogginlägg skriver Mark Zuckerberg att Facebooks mål är att användare ska vara glada när de använder tjänsten. Mer kontakt med dina nära och kära och mindre stressande nyheter om det politiska läget i världen ska enligt Mark Zuckerberg förhoppningsvis göra susen, så under de kommande månaderna kommer nyhetsflödet successivt ändras för att fokusera mer på inlägg från vänner.

Facebook på en laptop

Facebook-vd:n skriver också att ett problem som har uppdagats är att användandet blir väldigt passivt när det handlar om att läsa en artikel eller se en video. Live-video är ett undantag där användarna interagerar mycket mer.

Företaget har fått mycket kritik det senaste året för den passiva hållning det hade under det amerikanska presidentvalet 2016. Det har bland annat framkommit att 126 miljoner amerikaner exponerades för ryskproducerad propaganda som syftade att hjälpa Donald Trump vinna valet.