Jag har precis skrivit godkänt kunskapsprov för BE-körkort, och lärt mig att det tillkommit en hel del saker sedan jag först tog mitt B-körkort 1989. Det räcker inte med att kunna trafikregler och vägskyltar, numera måste du även ha stenkoll på vad kväveoxid har för påverkan på naturen, vad skillnaden mellan djupinlärning och överinlärning är och hur ofta du skulle kunna ta cykeln istället för bilen i vardagen.

Givetvis relevanta frågor då vi alla vill få ned utsläppen och skapa en säkrare trafikmiljö. Och just när det gäller den sistnämnda delen är vi ju en bit från nollvisionen. Delmålet är nu att max 220 personer ska omkomma i trafiken år 2020. Kommer då den nya mobiltelefon-lagen att förbättra statistiken? Knappast…

Att det nu blir olagligt att hålla i mobilen (eller ”annan kommunikationsutrustning”) är visserligen en bra signal, men det är inte prylen i sig det handlar om. Det är själva beteendet med att inte hålla fokus på körningen. Det blir exempelvis inte olagligt att hålla en bok eller en tidning i handen medan du kör, eller äta en hamburgare. Och om du sätter telefonen i en hållare bredvid ratten kan du surfa och knappa vidare på mobilen utan att du bryter den nya lagen.

Om risken att bötfällas för den här typen av beteende är noll, då blir lagen i sig ganska tandlös.

Problemet är att det inte finns resurser för att efterfölja de lagar och regler som redan finns. Nämligen att du måste kunna framföra ditt fordon på ett säkert sätt. Om du inte har fokus på vägen och trafiken omkring dig spelar det ju egentligen inte så stor roll om orsaken är att du mobilsurfar, pillar med musikanläggningen i bilen eller försöker plocka upp de pommes frites du tappade mellan stolarna. Om risken att bötfällas för den här typen av beteende är noll, då blir lagen i sig ganska tandlös.

Nu när nya bilar får allt bättre säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel som exempelvis vingelvarnare och adaptiv farthållare är det ännu viktigare att vi verkligen präntar in säkerhetstänket i trafiken. Annars är risken att utvecklingen går åt fel håll, oavsett vilka nya lagar som stiftas. Att vi i praktiken vänjer oss vid att bilen styr in oss rätt i filen medan vi letar efter den där nappen i baksätet, eller att vi inte behöver hålla lika bra koll på framförvarande bil eftersom farthållaren kan sköta det jobbet.

Det handlar om sannolikshetslärning, en fråga jag fick på teoriprovet – något lagstiftarna borde ta i beaktande även när det gäller trafikanters beteende och vad som händer om det inte finns resurser att se till att befintlig lagstiftning efterföljs.

Läs även: Bästa Iphone-hållare till bilen – vi testar 7 modeller