För oss i väst kan det vara svårt att greppa vilket fenomen Monster Hunter faktiskt är i Japan. Sedan seriens början, på Playstation 2, har varje huvuddel sålt i miljontals exemplar enbart i hemlandet. Många menar till och med att det japanska försäljningsraset för Playstation 3 och Playstation Vita jämte sina föregångare till stor del berodde på Monster Hunter-seriens flytt från Sony till Nintendo.

Även om serien fortsatte att nå stora framgångar på Wii och 3DS stod maskinernas tekniska tillkortakommanden i vägen för både grafik, kontroll och onlinelösningar. Brister som nu går upp i rök när Monster Hunter hittar till Playstation 4 och Xbox One.

Monster Hunter: World

Gotta kill ’em all!

Precis som namnet antyder är det monsterjakt som väntar i Monster Hunter: World. Men det är inga små raptorer som ska jagas, utan jättelika bestar som kräver både försiktighet och tålamod för att fånga eller dräpa. Att hoppa på första bästa monster och hamra på attackknappen är inte mycket mer än ett lysande recept på en snabb död – för dig alltså. Till och med mindre monster kan ställa till problem om du är oförsiktig.

Även om spelet kan se actionfyllt ut på ytan är Monster Hunter långt ifrån ett regelrätt actionspel. Istället liknar det på många sätt ett rollspel med ett ganska repetitivt upplägg; utforska miljöer, samla material och spåra monster. Monster som när de besegras lämnar efter sig föremål som kan användas för att skapa bättre vapen och rustningar. Förbättringar som krävs för att du ska kunna ta dig an ännu större monster – och så vidare.

Monster Hunter: World

Svärd, yxa, säckpipa
Som sagt låter det repetitivt, men tack vare de underhållande striderna och jakten på nya, snygga rustningar är det svårt att tröttna. ”Jag ska bara”-känslan är stark, oavsett om det gäller ett speciellt monster som ska dräpas eller ett nytt vapen som ska provas.

Just vapenutbudet är något som alltid har utmärkt sig i Monster Hunter. Klassiska vapen som svärd, påkar och pilbågar samsas med insektsfyllda spjut, svärdyxor och brutala säckpipor. En stor mängd vapentyper står till spelarens förfogande och varje vapen kan uppgraderas på ett flertal sätt.

Den enda egentliga likheten mellan vapnen är att alla kräver en del träning innan de går att använda på bästa sätt. Monster Hunter-serien har, med all rätt, ofta beskyllts för att vara onödigt tillkrånglad. Det gäller till viss del fortfarande med virriga menyer, krångliga attacker och svårförstådda inslag, men överlag märks det att Capcom har satsat en hel del på att förenkla och förtydliga upplevelsen utan att för den delen tumma på den utmanande kärnan.

Monster Hunter: World

En värld full av liv
Vid sidan av de smarta förenklingarna är det inte helt otippat i grafiken som vi hittar den största förbättringen jämfört med seriens tidigare delar. De tidigare ganska kala landskapen är nu fyllda med detaljer och sprudlande liv som ger inramningen en helt annan känsla. Förutom stora och ruskigt välanimerade monster som vandrar runt förgylls miljöerna av svajande gräs, små fåglar som pickar efter mat och ödlor som kikar sig nervöst omkring.

Något annat som lyfter inlevelsen är avsaknaden av de påtvingade områdesuppdelningarna med tillhörande laddtider som de tidigare spelen drogs med. Nu sker utforskandet helt sömlöst och det är både smidigare och roligare att utforska varje skrymsle i de färgfyllda miljöerna.

Det enda negativa som kan sägas om bandesignen är att det ibland kan vara svårt att se vart vi kan gå och klättra för att komma rätt. Trevligt nog finns det en ny och mycket välfungerande finess där grönlysande spårflugor pekar ut vägen till målet. De gröna flugorna kan leda dig till såväl platser som monster, och är på så sätt en ovärderlig hjälpreda i röriga områden.

Monster Hunter: World

Nintendo-doftande onlinelösning
Monster Hunter-seriens flytt till mer kraftfulla konsoler påverkar emellertid inte enbart grafiken; även onlinefunktionerna har fått ett ordentligt lyft. Med tanke på hur välintegrerad samarbetsfunktionen är i serien är det ett stort plus att enkelt kunna leta upp andra personer att jaga monster med.

Eller enkelt är kanske fel ordval. Att komma online och spela med slumpmässiga personer är visserligen inga som helst problem, men att samla ihop en grupp vänner kräver bökiga bokstavskoder som osar Nintendo lång väg. När man väl har fått tag på en vän är det lätt att hitta varandra igen utan dryga koder, men räkna inte med att kunna spela flera uppdrag i rad tillsammans.

Jämfört med andra onlineinriktade titlar ligger Monster Hunter: World helt enkelt både ett och två steg efter. Men det är i alla fall betydligt bättre än vad vi har fått förr.

Monster Hunter: World

Ensamvargar klarar sig också bra
För den som inte vill bege sig ut online går det lyckligtvis utmärkt att spela hela äventyret ensam. Ibland kan det till och med vara lättare att ta sig an ett monster ensam eftersom deras styrka skalas efter antalet jägare.

Överlag imponeras vi över hur välanpassat spelet är för både ensamvargar och gruppjägare. Med flera spelare är det lättare att omringa fienden, locka bort mindre fiender eller dra sig tillbaka får att fylla på hälsa. Ensamma spelare kan i sin tur spela mer taktiskt med fällor som dels kan tillverkas, dels finns på utvalda platser i miljöerna. Dessutom finns hjälp att få i form av de ursöta kattdjuren Palico. Monster Hunter: World passar med andra ord lika bra för de som vill spela ensamma, som för de som vill spela i grupp.

Monster Hunter: World

Uppföljaren vi har drömt om
Monster Hunter: World är uppföljaren som vi har väntat på sedan seriens debut. Inte för att förringa PSP-, Wii- och 3DS-spelen – men de konsolerna var aldrig tillräckligt starka för att måla upp världen som monsterjakten förtjänade.

Men nu, i och med flytten till Playstation 4, Xbox One och senare PC faller det mesta på plats. Den halvöppna världen är inte bara full med läckert designade monster, utan innehåller också växter, insekter och djur som ger miljöerna ett helt annat liv än tidigare. Lägg därtill en någorlunda vettig berättelse, ett hyfsat smidigt onlinesystem och en mer lätthanterlig kontroll så har vi ett spel som är vida bättre än sina föregångare.

Monster Hunter: World gör inte allt rätt, men tack vare flera märkbara förbättringar är det nu enklare och roligare än någonsin att ta sig an Capcoms mäktiga äventyr. Därmed inte sagt att spelet är lätt, för de stora monstren är precis lika bestialiska motståndare som alltid. Men vi slipper i alla ödsla kraft på att bråka med kameran och kontrollen.

Om du har varit sugen på att ge Monster Hunter-serien en chans är det dags att hoppa in nu. Förvänta dig inte ett lättspelat actionspel bara. Då kommer du att åka på sanslöst mycket däng!

M3 rekommenderar

Monster Hunter World

Utvecklare: Capcom
Genre: Action/rollspel
Format: Playstation 4, Xbox One (PC kommer senare)
Testat format: Playstation 4 Pro
Pris: 599 kronor hos CDON.

plus

Vackra världar fyllda med liv av alla dess sorter
Designmässig triumf på både monster, vapen och rustningar
Lättare att komma in i jämte tidigare spel, utan att kärnan förstörs
Fantastisk vapenvariation och utmanande strider
Serien har aldrig tidigare bjudit på så här smidig kontroll

minus

Det onlinerollspels-liknande upplägget är inte för alla
Fortfarande svårt att få klämpå alla funktioner
Kameran får stundtals fnatt
Onödigt tillkrånglade menyer

Betyg 9 av 10

Monster Hunter: World Pris vid test: 499 kr.

Bästa pris just nu: 335 kr