Vi fastslår direkt att Peugeot 3008 är en riktigt snygg bil, och trots att den numera är ett vanligt inslag i trafiken väcker den uppmärksamhet. Den aggressiva fronten med dess kraftfulla grill tillsammans med led-strålkastarna är riktigt lyckad. Även bakpartiet känns modernt med bakljusen som enligt tillverkaren ska föra tankarna till tre lejonklor. Hur det är med den saken kan diskuteras, men vi kan i vilket fall som helst konstatera att 3008 är bra mycket mer SUV än föregångaren, trots avsaknad av fyrhjulsdrift.

Peugeot 3008

Snygg och futuristisk interiör

Men det är främst när vi kliver in i kupén som vi hajar till ordentligt. Den unika interiören är onekligen futuristisk – och den senaste generationen av I-cockpit är riktigt läcker med omslutande konsoler runt föraren och medpassageraren. Mest iögonfallande är den lilla ratten som är ”avhuggen” och platt på toppen och monterad lågt. Instrumentpanelen, som är placerad relativt långt fram, är helt digital och med en mängd animeringar. Det är lite kul till en början men som senare snarare blir irriterande då varje ändring tar någon sekund extra. Du kan välja mellan fyra olika vyer i den digitala displayen med fokus på antingen avstånd till framförvarande bil, navigation, körfältsassistent och förbrukning eller konventionella mätare (där varvmätaren av något outgrundlig anledning visas motsols).

Peugeot 3008

På mitten av instrumentbräden hittar vi en åtta tum stor pekskärm som både är ljusstark och högupplöst. Under den har vi sju snyggt utmejslade och krominfattade vipptangenter för media, klimatanläggning, navigation, huvudmeny, bilinställningar, telefon roch varningsljus. Ikonerna ovanför för dessa är bakgrundsbelysta till skillnad från själva knapparna vilket gör att vi ofta trycker fel, särskilt under mörkertid. Precis under dessa finns ytterligare knappar för funktioner såsom sätesvärme och avfrostare, samt en ratt för att reglera ljudvolym. Gränssnittet i MMI:t är förvisso hyfsar snyggt men inte vidare användarvänligt. För de flesta funktioner krävs ofta flera tryck i olika steg i en salig blandning av undermenye. Det krävdes med andra ord en hel del tillvänjning innan vi kände oss någorlunda bekväma med upplägget.

Smart med kylt förvaringsfack

Mellan de bekväma framsätena finns ett gigantiskt förvaringsfack med tillhörande kylfunktion, något vi verkligen gillar. Bak sitter två vuxna bekvämt med gott om både benutrymme och takhöjd och glastaket ger en känsla av än mer rymd.

Peugeot 3008
Stort och kylt förvaringsfack

Beroende på utrustningsnivå kan du även få massagefunktion i förarsätet (11 900 kronor) och i GT- och GT-line-versionen finns ett så kallat ”Pack Multidrive” med möjlighet till individuellt val av doft och led-belysning inne i kupén.

Uppkoppling saknas

Någon monterad uppkoppling finns inte, och inte heller kortplats för sim-kort. Det kan tyckas lite märkligt med tanke på att det är en så pass ny modell, men du kan däremot ansluta din mobiltelefon via Apple Car Play, Mirror Link eller Android Auto (när det nu lanseras i Sverige) och du kan ladda densamma trådlöst om den är kompatibel med qi-standarden. Vi har en hel del huvudbry med bluetooth-uppkopplingen som bryts titt som tätt under testperioden. Om det är specifikt för just testbilen låter vi vara osagt, men klart frustrerande vid musikuppspelning.

Ljudanläggningen, i testbilen ett hifi-system från Focal (8 900 kronor) med fyra bashögtalare, fyra diskanthögtalare, en centralt placerad högtalare samt subwoofer, presterar annars bra. Lite väl mycket baskaraktär men hyfsat rent ljud och med bra dynamik även om vi saknar lite mer klarhet i diskanten.

Peugeot 3008

När det gäller förarhjälpmedel hittar vi det mesta även om en del av funktionerna kommer som tillval. Med ”Advanced Grip Control” kan du med ett vridreglaget placerat på mittkonsolen välja olika körlägen där väggreppet anpassas till olika vägförhållandena: snö, lera eller sand. I branta nedförsbackar anpassar funktionen ”Hill Assist Descent Control” automatiskt bilens hastighet beroende på lutning och förflyttar bilen nedåt utan att du behöver trycka på gas- eller bromspedalen.

Parkeringsradar fram och bak är standard i de flesta versioner men vill du ha backkamera samt 360 graders vy runt om bilen tillkommer det en kostnad på 6 900 kronor. En enklare kamerabaserad döda vinkeln-varnare liksom aktiv filhållningsassistent ingår från och med utrustningsnivån ”Allure” och adaptiv farthållare finns som tillval. Dessvärre är inte testbilen utrustad med denna så hur den uppträder kan vi inte redovisa för. Autobroms, kollisionsvarnare, vägskyltsavläsning och vanlig farthållare kommer som standard i samtliga nivåer. Bra!

Motorn i testbilen är en diesel med 180 hästkrafter med gott om vrid men det är ingen raket trots hyggligt effektuttag (0–100 går på runt nio sekunder). Känslan är initial sportig, mycket beroende på den lilla ratten med snabb och direkt styrning i botten och en riktigt smidig automatlåda. Men samtidigt märks det att det är en relativ stor bil med höjd. I skarpa kurvor och med hög hastighet blir det lite oroligt och oprecist. Men komforten är det inget fel på och ojämnheter i vägbanan pareras effektiv och ljudisoleringen är riktigt bra.

En 3008 GT börjar i pris från knappt 360 000 kronor. Allternativen är många och vi lägger hellre pengarna på en Seat Ateca med fyrhjulsdrift, liknande prestanda, DSG-lådasamt vassare förarassistans för 328 900 kronor.

Sammanfattning.

Peugeot 3008 må vara vald till årets bil 2017 men vi är inte helt övertygade. Snygg design och komfortabel, men tekniken svajar och menysystemet är både krångligt och ologiskt. Vi gillar udda funktioner som vi annars stöter på i betydligt dyrare modeller, som massage- och doftfunktion, men uppkoppling mot nätet saknas liksom möjlighet till fyrhjulsdrift.


Fakta Peugeot 3008 GT BlueHDi 180 AUT 8

Pris från: 359 900 kronor
Motor: 2,0 liter dieselmotor.
Effekt: 180 hk vid 3 700 – 4 000 r/min
Vridmoment: 400 Nm vid 2 000 r/min
Prestanda: 0–100 km/h, 8,9
Toppfart 211 km/h
Förbrukning (enl. tillverkaren), blandad körning: 4,8l/100 km
CO2-utsläpp: 124 CO2 (g/km vid blandad körning)

plus

Snygg design – både exteriört samt interiört.
Relativt välutrustad i grundutförande
Komfort och ljudisolering

minus

Krångligt och ologiskt MMI
Saknar fast uppkoppling mot nätet
Ingen fyrhjulsdrift

Betyg 6 av 10