Det är inte någon liten press som vilar på spelutvecklaren Rockstars axlar så här en månad innan Red Dead Redemption 2 når ut i butikerna. Inte nog med att det är utvecklarens första spel sedan miljonsuccén Grand Theft Auto V – det är även uppföljaren på förra generationens bästa spel, alla kategorier.

Under de åtta år som har passerat sedan Red Dead Redemption släpptes har det hänt en hel del. Hösten 2010 var visserligen inte open world något nytt fenomen men Rockstar tog sin sedvanliga tradition och visade resten av spelbranschen hur man egentligen skulle fylla en gigantisk spelvärld med mening. Sedan dess har bland annat The Legend of Zelda: Breath of the Wild och The Witcher 3: Wild Hunt ritat om kartan för genren.

Läs även: Allt vi vet om GTA VI

Detta verkar knappast bekymra Rockstar. Istället tar man sig an Red Dead Redemption 2 med samma filosofi som man alltid har gjort – det vill säga genom att göra allt mycket mer grandiost och med mer fingertoppskänsla än vad någon annan ens kommer i närheten av. Vi har visserligen bara spelat en dryg timme av äventyret, men kan nog redan nu lova att det här kommer bli något alldeles extra.

Storslagna landskap

Red Dead Redemption 2

När vi sätter oss ner med den nästan färdiga versionen på ett hipster-hotell i centrala Köpenhamn där Rockstar för dagen huserar tar vi rollen som huvudkaraktären Arthur Morgan. Han och fem kompanjoner har bestämt sig för att råna ett tåg – och för att kunna göra det behöver vi i god vilda västern-stil placera ett stycke dynamit vid en bro. Först behöver vi dock ta en ridtur till vårt mål – vi befinner oss uppe i snötäckta berg där andedräkten bildar ånga, och där porlande vinterbäckar blandas med snötäckta granar.

Rockstar själva menar att man har arbetat hårt för att världen ska vara levande. Det brukar visserligen utvecklare säga utan att för den sakens skull leva upp till devisen. Men i den långsamma färden ner mot tågspåret tar det inte lång stund innan känslan sitter där. Det är ett storskaligt landskap, och blickar vi ut över bergssluttningar kan vi se skiftningarna i naturen, och ju längre ner vi kommer, desto varmare blir landskapet. Där hästarna först lämnar tjocka spår har snön nästan upphört när vi kommer fram.


Fyra saker som överraskar oss

Red Dead Redemption 2

Förstapersonsperspektivet
Den som kan sin Grand Theft Auto V vet att Rockstar valde att lägga in möjligheten att spela hela spelet ur förstapersonsvinkel. Den möjligheten finns även i Red Dead Redemption 2.

Cinematiska rutter
Det blir en hel del ridande i Red Dead Redemption 2, och det är väl ärligt talat inte alltid spännande – särskilt inte under de sekvenser där du rider i sällskap, och det inte går särskilt fort fram. Under de här sekvenserna går det att få upp ett slags cinematiskt läge, där du inte behöver kontrollera mer än vilken fart du ska hålla. På så sätt kan du koncentrera dig på vad som sägs mellan karaktärerna, och ta in miljöerna.

Dina handlingar har konsekvenser
Precis som i originalet har Rockstar implementerat ett system som visar hur omtyckt du är. Försöker du vara en hedersknyffel kommer lagens långa arm behandla dig bättre, och vissa uppdrag blir bara tillgängliga om du råkar befinna dig i ett visst stadie. Exempelvis lyckas vi nästla oss in i en skumraskaraffär efter att vi tvingat en läkare att öppna en låst dörr – något som inte alls var möjligt utan att först ha pistolhotat läkaren.

Putsa dina vapen
Rockstar har fokuserat en hel del på vapnen i Red Dead Redemption 2, och det märks verkligen. Inte nog med att du kan skräddarsy deras utseende och uppgradera dina favoriter – det gäller också att göra rent dem med jämna mellanrum för att de ska vara så effektiva som möjligt. Samtliga vapen som vi för stunden plockat på oss syns för övrigt på karaktären.


Rånförsöket går inte som det ska, och istället tvingas vi hoppa på tåget i full fart och skjuta oss genom vagnarna. Här visar sig Red Dead Redemption från en mer traditionell actionsida, med samma typ av Dead Eye (förmågan att sakta ned tiden och prickskjuta fienderna) som vi såg senast. Actionmomenten har alltid varit Rockstars svaga sida, men denna gång finns det åtminstone en tyngd som vi inte är vana vid när det kommer till studion.

Förfinat jagande – och roligare värld

Red Dead Redemption 2

Efter tågincidenten placeras vi i den öppna världen. Den är öppen redan från start, och ska också rymma betydligt mer än det vi såg i originalet, bland annat i form av större och mer distinkta städer.

Även jagandet har fått sig en kraftig förbättring, vilket märks när vi skjuter ett stackars rådjur. Skotthålen finns kvar i djuret – och när vi flår det sker det i realtid. Därefter är det bara att lassa upp det på hästryggen (där hela härligheten ligger och fladdrar) och antingen rida till första bästa slaktare eller ta kadavret till vårt eget läger, där vår kock kan tillaga middag åt våra kompanjoner. Väljer vi det förstnämnda spelar det också roll hur färskt det är, och på vilket sätt vi har fällt djuret. I vårt fall blir det prisavdrag på grund av skotthål lite varstans, men lyckas du jaga med bättre precision – allra helst med pilbåge – får du också mer slantar i slutändan.

Detaljerna i jagandet slutar inte där. Skadade djur lämnar spår efter sig, som du sedan kan följa – och särskilt starka djur kräver både tålamod och skicklighet. Det kanske inte är snack om någon The Hunter-kopia, men alla som uppskattade att ha ihjäl kreatur senast lär säkert få sitt lystmäte i uppföljaren.

Interaktiva dialoger

Red Dead Redemption 2

När vi så småningom styr vår häst mot en större stad syns ett annat moment som Rockstar gärna skryter om: sättet du interagerar med karaktärer skiljer sig nämligen en hel del jämfört med andra spel. Ett tryck på västra axelknappen ger ett gäng olika val; vi kan bland annat välja att hälsa eller förolämpa de vi möter – och det vi bestämmer oss för får konsekvenser. En aggressiv framtoning kan leda till handgemäng, eller till att den vi pratar med blir rädd och lägger benen på ryggen.

Flervalsdialoger av denna sort är visserligen inget nytt, men allt sker verkligen sömlöst utan några dialogträd eller att spelvärlden stannar upp. Beroende på när du pratar med karaktärerna, eller vilket humör de är på får du olika svar. På så sätt lyckas Rockstar få möten med andra karaktärer att kännas mer naturliga än vad de annars brukar göra.

Vårt besök i staden leder också till att vi får lagens långa arm efter oss. Och här visar återigen Rockstar prov på finess. När sheriffen väl kommer galopperandes kan du välja om du ska försöka prata dig ur situationen, fly eller sona för dina brott i fängelset. Om det finns få vittnen, och om de inte riktigt har sett dig (här är det enklare att komma undan om du prickskjuter någon från hundra meter jämfört med om du blåser skallen av en bandit på öppen gata) har du större chans att lyckas komma undan utan att det blir skottlossning.

Kära återseenden

Red Dead Redemption 2

Mot slutet av vår session möter vi John Marston, huvudrollsinnehavaren i första Red Dead Redemption. För er som missat det är handlingen nämligen förlagd till händelserna som ledde fram till det vi var med om i originalet. Här kommer vi alltså få reda på vad som hände när John Marston tillfångatogs i Blackwater (en stad som är med även i uppföljaren).

Det går att ha invändningar mot att det är ytterligare en grabbig historia, och att Rockstar kanske inte alltid lyckas träffa rätt i tonen. Deras karaktärer är fortfarande aningen styltiga; antingen gravallvarliga eller putslustiga av den typ vi möter vid ett uppdrag – och som blir livrädd när någon hotar att skära av bollarna på honom. Nu är det så klart alldeles för tidigt att lämna något omdöme, och originalet var trots allt hyfsat välskrivet – om än ojämnt i sitt berättande.

För att ytterligare måla upp några orosmoln kämpar Playstation 4 till sitt yttersta i sitt försök att måla upp världen. Det slöar aldrig ned så att det inte blir spelbart, men sveper vi över landskapet med kameran märks det att bilduppdateringen inte är det starkaste kortet i leken.

Rockstars bästa spel?

Red Dead Redemption 2

Men vid sidan av sedvanlig Rockstar-problematik och mindre tekniska bekymmer lämnar vi den här förhandsvisningen med en riktigt bra känsla. Det märks att enorma resurser har plöjts på detaljarbetet, och att Rockstar verkligen har ansträngt sig för att fylla den här världen med mening. Det märks att man har sneglat både en och två gånger mot de främsta konkurrenterna i genren, och förhoppningsvis har man också lärt sig att kvalitet och variation i uppdragen är att föredra framför kvantitet (ja, vi tittar på dig, Grand Theft Auto V).

Samtidigt är det här ett spel som är troget sitt original. Vi kommer att få samma blandning av allvar och galenskap som senast, och för den som letar kommer det finnas mängder av påskägg. De skyhöga förväntningar som följer en sådan här Rockstar-produktion tycks alltså vara befogade – det här ser nämligen ut att bli studions bästa spel hittills. Och då har vi knappt fått veta något om onlineläget. Det var som bekant genom det som Grand Theft Auto V kunde fortsätta leva vidare flera år efter lanseringen.

Red Dead Redemption 2 släpps den 26 oktober i Sverige.

Här kan du se Rockstars gameplay-video:

Red Dead Redemption 2 (PS4) Pris vid test: 585 kr.

Bästa pris just nu: 580 kr