Vi testade dieselversionen av Kia Optima Sportswagon i höstas, både enskilt och i vårt jämförande test av tjänstebilar under 7,5 basbelopp. Nu är dock plug-in hybriden här, en bil som ser riktigt intressant ut på pappret. Efter en dryg vecka med Kias nya laddhybrid har vi både lärt oss att uppskatta Optima Sportswagon Plug-in Hybrid, samtidigt som vi stör oss på några detaljer.

Test Kia Optima Sportswagon Plug-in hybrid

Bilen vi testar är utrustad med Pluspaket 2, och det är en imponerande lista över det du får med i teknikväg. Adaptiv farthållare, lane assist, elmanövrerad baklucka, ventilerade elstolar och nyckellöst system är några av extrasakerna som ingår. Dessutom får vi ett fantastiskt panoramaglastak. Materialvalen i bilen känns okej, vi snackar inte tysk kvalitet men heller inte allt för plastigt. Knappar och reglage sitter på rätt ställe och bilen känns på det stora hela användarvänlig.

Dubbla motorer

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid drivs av två motorer, en tvåliters bensinmotor och en elmotor som tillsammans ska ge oss 205 hästkrafter. Det är inte speciellt rolig att köra då vi saknar lite kraft, men så är heller inte målgruppen den som är ute efter någonting sportigt. Komforten finns här, ljudnivån är helt okej och vi trivs bra i bilen när vi pendlar in till jobbet.

Test Kia Optima Sportswagon Plug-in hybrid
Yttertemperaturen påverkade batteriet i bilen märkbart, under kalla dagar kunde vi inte utnyttja eldriften fullt ut.

Svårt med eldrift i kylan

Batteriet i bilen ska klara drygt fem mils körning på eldrift, enligt den uppskattade räckvidden när vi hoppar in i bilen efter att ha laddat upp den över natten. Du kan välja mellan el- och hybrid-läge, men oavsett inställning kör bensinmotorn igång när vi startar – även om den stått i varmgarage. Under testveckan är det kallt i Stockholm, och med temperaturer mellan -3 och -15 är det tydligt att batteriet påverkas.

Vissa turer kan vi utnyttja batteriet bra under vår cirka sex mil långa färd morgon och eftermiddag, andra mindre bra. Ofta kommer vi fram till destinationen med halva batterikapaciteten kvar, vilket är lite märkligt. Tidigare när vi testat laddhybrider brukar batteriet vara helt urladdat redan efter ett par mil för att sedan övergå till ren bensinmotordrift, men så är sällan fallet här. Trots de låga temperaturerna landar korta styräckor oftast i en bensinförbrukning på mellan 0,25-0,3 liter per mil, vilket är riktigt bra.

Test Kia Optima Sportswagon Plug-in hybrid

Multimediagränssnittet är inte av senaste snitt. Touchskärmen är lite blek och vi är inte helt sålda över menysystemet. Röststyrning saknas om du inte använder Apple Carplay, och den inbyggda navigatorn är onödigt omständig att använda. Till exempel krävs det onödigt många knapptryckningar bara för att hitta till vyn där vi matar in en ny destination. Vi gillar dock möjligheten att på olika sätt hålla koll på hur miljövänligt vi kör, här finns flera smarta vyer för ändamålet.


Ljudanläggning med brister

Ljudanläggningen är märkt Harman Kardon, och här blir vi besvikna. När vi först drar igång musik distar det ordentligt i högtalarna, men det visar sig att EQ:n är uppställd. Men även när vi justerat ned inställningarna hör vi att ljudbilden inte är helt ren. Det låter som att den digitala förstärkaren är av billigare slag då vi saknar både dynamik klarhet i ljudet. Plus i kanten dock för handsfree-mikrofonen som fungerar förvånansvärt bra. Vi har heller inga problem med anslutningarna från olika mobiltelefoner via bluetooth.

Test Kia Optima Sportswagon Plug-in hybrid

Bilen har gott om sensorer för att hålla koll på trafik och hinder, och bortsett från en dag när det snöar ordentligt fungerar dessa riktigt bra. Även skyltskannern gör oftast rätt och bilen har autobroms med fotgängarskydd redan i Advance Plus-versionen. Här finns en parkeringsassistansfunktion som ska hjälpa dig köra in i fickor, men denna hade tydliga problem kvällstid när det låg lite snö på marken. Och vi upplever även en del konstigheter med parkeringssensorerna.

P-sensorer vill inte vakna

När vi kör in i ett parkeringshus och sakta närmar oss en vägg reagerar bilen oftast inte alls. Här får vi först manuellt aktivera sensorerna med en knapp, sedan trycka på ytterligare en knapp (kameraknappen) för att få upp vyn med avståndsindikering och kamerorna. Och liksom i många andra biler tjuter det och blinkar rött redan när vi är 30-35 centimeter från hindret. Vilket gör funktionen näst intill oanvändbar.

Bilen har backkamera men kan även visa dig en bild med ovanifrånperspektiv. Men här ser vi ingenting av fronten, Kia kallar det 270-graders-vy. Och då faller nästan helt vitsen med den här vyn. Kamerorna är dessutom ganska dassiga.

Test Kia Optima Sportswagon Plug-in hybrid
Baksätet är helt okej även för vuxna personer.

Bortsett från en del strul med parkeringssensorer och det föråldrade och bantade multimediagränssnittet är det svårt att inte tycka om nya Optima. Den är helt enkelt väldigt vettig och prisvärd, både att köpa och äga. Även om vi inte kan utnyttja batteriet fullt ut under kalla februaridagar får vi en tydlig fingervisning om vilken räckvidd som finns här. Sedan är inte laddhybrid rätt för alla oavsett. Det är trots allt lite meck med att alltid koppla in bilen på laddning när du parkerar (och har laddmöjlighet), och du har ständigt minst en kabelrulle i bagageutrymmet. Och el är ju heller inte gratis, oftast får du betala ett antal hundralappar extra för en parkeringsplats om du vill kunna ladda.

Test Kia Optima Sportswagon Plug-in hybrid
En nackdel med den här typen av bil är att du ständigt behöver ha med dig laddkablar...

Omdöme

Kias Optima Sportswagon Plug-in Hybrid är i våra ögon en ganska alldaglig kombi, men den är fullpackad med tekniska finesser och den är väldigt prisvärd. Om du är ute efter en plug-in hybrid i den här storleksklassen är den svårslagen, även om vi stör oss på en del detaljer.


Fakta Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid

Tillverkare: Kia
Pris: från 404 900 kr (Advance Plus)
Pris testbilen: 424 800 kr (Pluspaket 2)
Biltyp: Kombi
Motorer: Tvåliters bensinmotor + 50 KWh elmotor
Sammanlagd effekt: 205 hk / 375 Nm
Prestanda: 0-100 km/h 9,7 sek
Toppfart: 192 km/h
Växellåda: 6-växlad automat
Drivning: Framhjulsdrift
Batterikapacitet: 11,26 KWh
Bensinförbrukning (enl tillverkaren): 1,4 liter/100 mil (NEDC körcykel)
Lastvolym: 440 / 1 574 liter
Förmånsvärde: från 1 304 kr/mån (50 procent marginalskatt9)
CO2-utsläpp: 33 gram/km
Garanti: 7 års nybilsgaranti, 7 års batterigaranti

plus

Mycket bil för pengarna.
Går att köra riktigt snålt.
Bekväm och lättkörd.

minus

Lite tråkig att köra.
MMI:t.
Kamerorna och parkeringssensorerna.

Betyg: 3 av 5